Предприятието за опаковки „Унипак“ АД, гр. Павликени е създадено през 1967 г., а от 1997 г. е частна собственост като акционерно дружество. В края на 2007 г. Тодор Чаков и Христо Христакиев, собственици на „Форт“ ООД, Пловдив от 1994 г., купуват контролния пакет акции и стават съсобственици на „Унипак“ АД. „Новото“ начало на новите собственици на „Унипак“ никак не е лесно. Предприятието е на загуба, с куп недоволни клиенти, няма достатъчно поръчки, не достигат пари за заплати.
Производствената сграда впечатлява със своите размери на голямо предприятие от времето на социализма, което при днешните цени на електроенергията и големите разходи за поддържането на подобна огромна производствена площ не е голямо предимство. Но за разлика от тези, които свиха или прекратиха своята дейност, ръководството е съхранило уникалните възможности на предприятието, инвестира и развива дейността му, запазва работните места, като целта е кадрите да придобиват все по-висока квалификация. В момента там работят 277 души, които благодарение на оборудването и високата си квалификация произвеждат голяма част отвисококачествените опаковки в България.
„Унипак“ АД работи не само за вътрешния пазар, но и за износ. Преди няколко месеца компанията инвестира в нови технологии на стойност близо 2 милиона евро. С тази инвестиция „Унипак“ АД, Павликени стана собственик на печатна машина с уникални възможности, единствена на Балканите, и на машина за производство на микровелпапе. Само инвестицията в новата печатна машина е на стойност над 1,5 милиона евро. Високоефективните технологии и автоматизираните процеси водят до намаляване влиянието на субективния фактор, или направо казано до освобождаване на работници. Но вместо да прибегне до съкращения, ръководството открива нови работни места, пренасочва и преквалифицира освободените.
Комплексното и съвременно технологично оборудване определя широките възможности за производство на разнообразна опаковъчна продукция. В „Унипак“ АД разполагат с цялостна предпечатна подготовка, която освен производството на печатни пластини има възможности за проектиране и изработване на опаковки с ефектен дизайн. Модерният дизайн, смелите проектантски решения в създаването на опаковки, както и използването на богат набор от материали, правят продуктите на фирмата атрактивни и конкурентоспособни.
Оборудването, което фирмата притежава, дава своя принос в производството на огромни по обем поръчки с високо качество и в срок. Висококачественият осемцветен офсетов печат с UV лакиране, топъл печат, релеф и ламиниране (сега и с Inline Foiler), флексографският печат в осем цвята върху всички видове хартия, полиетилен, алуминиево фолио, полипропилен, полиестер и комбинации от тези материали придават съвършен търговски вид на опаковките. Разнообразните конструкции, размери и форми, усвоената технология за каширане с лепило без разредител осигуряват богат асортимент съобразени с европейските стандарти опаковки за хранителни продукти. „Унипак“ произвежда двуслойни и трислойни комбинирани материали за опаковане на продукти в хранително-вкусовата, фармацевтичната и химическата промишленост.
Широката гама опаковки, които „Унипак“ АД предлага, се допълва от двуслоен и трислоен каширан картон, парафинирана хартия, както и от еднослойни и двуслойни пликове за насипни хранителни продукти за 0,5, 1 и 2 кг. Производствената листа на „Унипак“ АД включва също картонени гилзи и гофрирани тръби от алуминиево фолио за въздуховоди. В страната „Унипак“ АД е единственият производител на каширано алуминиево фолио с хартия и картон с възможности за офсетов и флексопечат. А сега, добавяйки възможностите на новата технология Inline Foiler, „Унипак“ АД е единствената печатница на Балканите с нанасяне на разнообразни уникални ефекти и добавена стойност на продукцията. Новите машини гарантират продукция с постоянно качество и повторяемост, в съответствие с определените изисквания – тези на клиентите и собствените на „Унипак“. Те са стандартизирани и включени в притежавания сертификат за качество ISO 9001.
Най-важното предимство на системата за управление на качеството е, че осигурява постоянно качество. Фирмата печели доверието на клиентите, улеснява бизнесотношенията между партньорите и участията си в търгове.
Предприемачите – с нюх за пазарните тенденции
Смелостта на предприемача и неговият нюх са много важни качества за определяне на пазарните тенденции в днешно време.Преди повече от 18 години Тодор Чаков за пръв път вижда печатна машина като първокурсник в университета – и тя много му харесва. Минава през квалификацията на дизайнер в предпечатните процеси на издателство и редакция на вестник, след това през опита да ръководи собствена рекламна агенция. През това време бъдещият съдружник Христо Христакиев след казармата постъпва в Завода за пишещи машини, реализирайки се като настройчик благодарение на завършеното си средно специално техническо образование. Но идва новото време, когато рухват пазарите на завода и той е съкратен. И ето че предприемаческият дух ги събира – заедно с Тодор Чаков разработват верига магазини за авточасти. Тогава се налага да усвоят производството на гарнитури за коли и откриват щанците и щанцоващите машини. По това време съдбата им предоставя и поръчка за 5000 опаковки за прах за пране, които трябва само да се щанцоват с наличната техника за производство на гарнитурите... и те успяват. Така през 1994 г. стартира компанията „Форт“ ООД в Пловдив, която е специализирана в производството на опаковки от картон и велпапе. Тодор Чаков и Христо Христакиев основават фирмата, когато пазарната икономика отваря огромна ниша за опаковки. Развитието на пазара непрекъснато стимулира търсенето на качествени опаковки и води до процъфтяването на този сектор. Увеличаването на относителния дял на опаковките в обема на отпечатваната продукция е световна тенденция, която не подминава и България, но има и собствени национални нюанси в развитието си. Преди 17 години фирма „Форт“ ООД се появява на българския пазар, за да отговори на по-голямото потребление и търсенето на нов тип и качество на опаковките. Днес и „Унипак“ АД, Павликени търси тези отговори в по-осъвременен вариант.
Тодор Чаков е председател на Борда на директорите на „Унипак“ АД, Павликени и заедно със съдружника си Христо Христакиев, който доскоро беше управител на фирмата, оперативно ръководят предприятието. Тандемът действа ефективно благодарение на почти еднаквото мислене за много от нещата, които създават и изработват. Нормално е да има понякога различно виждане за някоя ситуация или процес. Тогава заедно се обсъжда, прави се анализ и се взема единно решение. Работата и отговорностите са разделени помежду им – от мениджмънта и маркетинга до поръчките, доставките, управлението на производството, но двамата са и взаимозаменяеми. В стила на работата на съдружниците е да се вземат бързи, но добре обмислени решения, макар Тодор Чаков да казва, че по-важно е да се вземе бързо решение, дори и с риск да не е съвсем вярно, а после недостатъците да се коригират в хода на изпълнението. От една година предприятието има изпълнителен директор – Димитър Господинов. В негово лице имат един квалифициран ръководител, който притежава необходимите качества и знания и успява оперативно да организира нарасналите в пъти работни потоци. Днес тримата заедно обсъждат проблемите и вземат решенията.
През 2008 г. на международното изложение drupa двамата съдружници търсят най-добрата печатна техника. Решението е взето през 2009 г. То е в полза на осемцветната флексографска печатна машина Soma Engineering и скоро машината е закупена. Тя е с автоматизирана регистър система на Falcon 66 ARS, а Q-Shield системата е в помощ на управлението на печатния процес и елиминира някои негативни фактори, влияещи на флексографския печат. В системата има видеоконтрол на температурата на централния барабан. Режимът на печат се управлява с помощта на електрониката и отчита и най-малките изменения на температурата на средата, като гарантира максимална стабилност при изработването на поръчките в малки, средни и големи тиражи.
Висококачественият печат се гарантира не само от стабилизирания режим на печата и неговото точно управление, но и от печатните форми – крайният продукт на предпечатните процеси. Затова паралелно с печатната машина е договорено и ново формено оборудване от фирма Kodak, която доставя за флексографския печат цялостна система за производство на фотополимерни клишета, а за производството на офсетови печатни форми – CtP система. Системите са комплектовани с професионален софтуер за подреждане на поръчките и монтажа на изображенията, за работата на процесора за растеризация на изображенията (RIP), за контрол на цвета, както и със системата Kodak InSite за контрол на файловете на дадената поръчка и нейното одобрение от клиента на отдалечено разстояние чрез интернет мрежата.
През 2010 г. везните натежават в полза на 8-цветния ROLAND 700 HiPrint с лакова секция и с InlineFoiler Prindor. Днес този избор също е реализиран и има продължение – да се закупи още една, а може би две такива машини.
Решението е взето с оглед не само днешните нужди на печата, но и като следствие от предвиждането на бъдещите тенденции в дизайна на опаковките. Изборът е в полза на качеството, по-голямата гъвкавост, рекордно краткото време на печат, стратегически обновеното портфолио на продукцията.
През 2004 г. фирма manroland удиви печатарската индустрия с революционната технология ROLAND InlineFoiler Prindor, предлагайки нови възможности за приложение на златни, сребърни и бронзови ефекти. Това постижение беше отбелязано с наградата за високо качество на оформлението на InterTech™ Technology Award 2006. Увереността в успеха се основава не само на тази разработка, а на цялостната стратегия на manroland за Value Added Printing (печат с добавена стойност), която е разработена за офсетовите листови печатни машини. Ето защо през 2008 г. на международното изложение drupa двамата съдружници Тодор Чаков и Христо Христакиев са възхитени от широките възможности за реализиране на добавена стойност, от сигурността и високото качество. След задълбочено проучване на машината те се спират на най-успешната ù конфигурация, отчитайки и направленията в развитието на пазара.
Революционната технология ROLAND InlineFoiler Prindor
ROLAND InlineFoiler Prindor осигурява едновременно високата точност на пасера, характерна за офсетовия печат, и възпроизвеждане на най-дребните детайли.
Голямото разнообразие на печатаеми материали, обработвани от ROLAND 700 HiPrint, я прави действително универсална машина, която може да печата върху всичко – от тънка печатна хартия с дебелина 0,04 мм до картон с дебелина 1 мм и PVC фолио.
Тази технология допринася за съкращаване на времето за изработване на една поръчка в сравнение с конвенционалния начин благодарение на различните автоматизирани и рационални решения, приложени в машината.
APL™, с която е окомплектована ROLAND 700 HiPrint с InlineFoiler Prindor, е напълно автоматизирана система за смяна на печатните форми. Освен икономията на време резултатът е и точен пасер още от първия лист. Правилното положение на печатната форма се гарантира от устройството за контрол на точното позициониране.
Опцията QuickChange включва различни технологии за съкращаване и оптимизация на времето за пренастройка. Например QuickChange Coating прави възможен прехода от UV лак към воднодисперсен лак в течение само на 15 минути. QuickChange Surface е опция за почистване на мастилницата, която осигурява още 50% икономия на време. QuickChange Color намалява макулатурите при повторен тираж, а QuickChange Job регулира автоматично грайферните планки по височина за трансфертерите и подаващия барабан. Това са само някои от достъпните опции на QuickChange.
Опцията ROLAND InlineSorter прави безупречен събрания стапел в събирателното устройство, тъй като отстранява всяка пускова макулатура. По този начин в стапела отсъстват макулатурите и няма нужда да се губи време за ръчно сортиране.
Непрекъснатата работа е възможна благодарение на зареждането и свалянето на стапелите, без да се спира машината. Събирателното и подавателното устройство сменят стапелите в режим на работна скорост. Това допринася за спестяване на много време и се използва обикновено при работа на по-дебели печатаеми материали.
В условията на криза, когато повечето компании свиват разходите, в „Унипак“ АД инвестират. Не че не намаляват разходите, но се мисли и за времето след кризата. Стратегията за развитие винаги е за три-четири години напред. Последната сериозна инвестиция е отпреди пет месеца. Тези нововъведения увеличават четирикратно производството, подобряват качеството и се оказва, че след тяхното въвеждане в експлоатация е необходим 30 до 40% по-малко персонал. Фирмата се преструктурира, без да се съкращава персонал и без да се намаляват заплатите. Тази загриженост мотивира персонала и създава сигурност на фона на общата криза. От друга страна, разценката на труда и нормата обективно формират заплащането. Работникът знае точно какъв обем от работата трябва да извърши, за да получи дадената заплата, което постепенно премахва навиците за пазарене за заплата от времето преди три години, когато имаше натиск поради липсата на специалисти и работна ръка. В този смисъл кризата подейства оздравително. Във фирмата се държи много на подготовката и обучението на персонала, но ако някой не отговаря на изискванията и не може да произвежда качествено определените обеми продукция, няма логика да остане.
Не е лесно да се намират хора с необходимата квалификация и добри човешки качества. Според г-н Чаков, „проблемът на пазара е, че от 10 души, които кандидатстват за работа, подходящ за даденото работно място е един. Завършилите средно техническо образование понякога нямат елементарни познания. При нас не е дошъл нито един обучен човек за каквато и да било работа. Няма дори стругари, фрезисти, да не говорим за специалисти печатари или щанцьори.“
Правилна ли е стратегията на печатницата, води ли до запазване на позициите на пазара?
Много са проблемите в момента. Една част от тях предстои да бъдат решени с новите машини и технологии, а за друга ще се търсят решения в бъдещето, защото не всичко зависи само от „Унипак“ АД. Проблемите са систематизирани от ръководството на печатницата по следния начин:
1. Клиентите стават все по-взискателни, правят повече рекламации, понякога неоснователни, не искат да сключват договори, не плащат своевременно. Конкретен проблем са неясно дефинираните изискванията на клиентите от България. За сравнение, при поръчка от Германия нещата са корено противоположни – спецификациите са с обема на „роман“, описват всичко до най-малкия детайл и са в съответствие с европейските стандарти.
2. Нелоялната конкуренция. Как да се справи фирмата с конкуренцията в бранша, с жестоката нелоялна и самоубийствена конкуренция? В условията на криза се правят ценови компромиси за сделка „на всяка цена“. Качеството на продукта не е определящо при вземане на решение от клиента. Общо тенденцията води до падане на цените, но впоследствие и до появата на по-взискателни клиенти. Процесът има и своите положителни страни... води и до поуки. Без печалба няма перспектива за развитие, за внедряване на иновации и нови технологии. Може би опитът ще ни научи как да се конкурираме, без да сваляме цените, като предлагаме по-иновативна продукция.
3. Наследените сгради формират една голяма площ от 54 декара. Не е невъзможно предприятието да бъде модернизирано, но за да се превърне в модерно и европейско, са необходими големи инвестиции и доста повече от година или две.
4. Трудът в България има много ниска принадена стойност, често е неефективен.
5. Основен проблем пред бизнеса в България като цяло е корупцията. Без тази незаконна форма на работа не може да се спечели поръчка, особено търгове и конкурси. Дори инспекциите (и тези по труда включително) работят не за да контролират истински някакъв процес, а предимно за да глобяват. Днешният подход на част от държавната администрация за търсене само на формални провинения, без да съдейства за решаване на проблемите, е много близък до корупцията.
6. Производството е свързано с голямо количество отпадъци. Проблемът е в това, че в България няма достатъчно предприятия за преработка на отпадъците в по-голям обем, които да ги изкупуват. Излишъкът от отпадъчна хартия поддържа и ниска изкупна цена. Навсякъде по света отпадъчната хартия струва пари, но в България няма подходяща цена. В съседна Сърбия цената е 120 евро на тон. Засега проблемът е „решен“, като се подарява отпадъчната хартията или се прави износ в Сърбия или Турция.
Какви са решенията на проблемите в дългосрочен план?
1. Модернизация на производството чрез прилагане на иновативни и високопроизводителни технологии и като следствие от това – постигане на стабилно качество, срочно изпълнение на поръчките и ниска себестойност, което би увеличило удовлетвореността на клиентите. В „Унипак“ се работи упорито, за да се влага по-малко труд в единица продукция и в това отношение е постигнато европейско ниво на производителност над средното, макар че има още какво да се желае.
2. Освен добавената стойност в качеството на продукцията, необходимо е тази добавена стойност да се формира и в цената. С други думи, трябва да се ценят качествата на продукцията и на тази основа да бъде конкуренцията, а не на базата само на сваляне на цените, което води до невъзможност за развитие, за инвестиции, за внедряване на иновации. Като цяло производството на опаковки в България става по-конкурентоспособно и на европейско ниво. Търсят се нови начини за производство на опаковки, като се предлагат решения, които конкурентите не могат да предоставят, предлагат се продукти, за които никой досега не се е досетил. Това е отговорът на нелоялната конкуренция, а и на корупцията – феърплей, честната игра, почтеността в работата.
3. Модернизацията на производството изисква висококвалифицирани кадри. За решаването на този проблем има нужда от повишаване на качеството на подготовката на бъдещите кадри и тяхното непрекъснато обучение в програми за повишаване на квалификацията. Това може да стане с обединените усилия на специализираните учебни заведения и производителите.
4. Относно проблемите с отпадъците от производството на опаковки е необходимо да се приложи европейския положителен опит, който се заключава в това, че всеки отпадък задължително влиза в производството на нещо друго. Разбира се, не трябва да се подхожда по чиновнически ограничено. Когато нещо не може да се рециклира, това не означава, че трябва да бъде спряно от производство. Просто трябва да се намери начин и този отпадък да бъде оползотворен.
Как ще се промени браншът през следващите години?
Със сигурност след кризата бизнесът, и то не само нашият, няма да е същият. Ще се цени високото качество на опаковките, продукцията с добавена стойност, с уникален и оригинален дизайн, с повече информация за опакования продукт, идеалната повторяемост на поръчките, бързината на изработката им и точното спазване на договорените срокове и тиражи. Всичко това може да бъде реализирано с въвеждане на европейските стандарти, на нови, все по-универсални и съвършени технологии, на нови високоавтоматизирани мощности, създаване на висококвалифицирани и високопродуктивни кадри. В днешната ситуация следва да се помисли най-вече за съкращаване на разходите и повишаване на производителността. Много е важно да се оптимизира производството на всички етапи от технологичния процес. А производството на продукция с добавена стойност е пътят за гарантиране на здрави позиции и конкурентни предимства на пазара – с продукция, произведена по-ефективно и с качество от нов тип.
В направените статистически проучвания на пазара от сп. полиграфия, сп. ПроПАК и фирма Рипорт.бг още преди 3 години беше установено, че „Унипак“ АД заема една от лидерските позиции на пазара. Големите възможности на новата технология InlineFoiler Prindor за многоцветен печат върху току-що нанесено фолио откриват широко поле за нови и по-претенциозни дизайнерски решения, спестяват труд и енергия и повишават многократно производителността. Тази иновативна инвестиция помага на „Унипак“ АД да продължи да заема лидерска позиция сред производителите на опаковки на българския пазар.
Днес „Унипак“ АД, гр. Павликени е водещ производител на опаковки в България. Утре може да стане такъв на Балканите, което горещо му желаем. Бъдещето ще покаже...
По материали на manroland и „Унипак“ АД
Подготви инж. Стефан Славчев