В последните години се наблюдава засилен интерес на маркетолозите към децата като основна потребителска група, оказваща влияние върху покупките на възрастните. В това няма нищо случайно. Достатъчно е да надникнем в който и да е магазин от големите вериги, за да се убедим сами – в повечето случаи точно там и особено през почивните дни могат да се видят тълпи родители, пазаруващи заедно с децата си. Затова и създаването на опаковки за възрастни, които кореспондират с детската аудитория, не се възприема толкова като предизвикателство, колкото като задължителен елемент от дизайна, още повече че изборът на продукти е съвместен и следователно до известна степен взаимно повлиян. Това е и основната причина, поради която все повече маркетолози насочват посланията си към децата дори когато става въпрос за дизайн на продукти за възрастни. В миналото, когато под един покрив са съжителствали няколко поколения, правилата са били определяни от най-възрастните членове на семейството, но днес нещата са различни. Глобализацията и динамиката са успели да наложат отпечатъка си върху начина на живот в посока разкъсване и обособяване на членовете на семействата като самостоятелно живеещи единици. В резултат на това децата са колкото отправна точка при избора на продукти от техните родители, толкова и самостоятелно пазаруващи потребители. Ангажираността на поколението в зряла възраст е сред основните причини за размяната на роли, както и фактор за ранното съзряване и поемането на повече отговорности, сред които и пазаруването, от все по-голям брой деца.
Да разгледаме по-популярната форма на пазаруване, каквато е съботно-неделната разходка на цялото семейство до големия супермаркет. Какво се случва, когато две поколения се озоват сред огромните рафтове, изпълнени с най-разнообразни по вид и форма продукти в опаковки с изобразени върху тях образи на любими герои от анимационни филми или лица на популярни личности от медийното пространство? Случва се магията на привличането, към която се стремят съвременните маркетолози – т.е. създаването на опаковка, която да се превърне в притегателен център както за родителите, така и за техните деца. Това, оказва се, невинаги е леснопостижима цел. Основното правило при създаването на всяка една опаковка – била тя за детска играчка или за продукт на парфюмерийната индустрия, е да акцентира върху най-ценното качество на продукта – причината, поради която той трябва да бъде избран сред многото други в категорията. В последните години един от лесните начини за това е възможността за получаване на някаква награда, какъвто е случаят на зърнените закуски с подарък – пръстен, играчка-герой от анимационен филм, шнола за коса и др. Създаването на траен интерес към марката обаче трябва да се провокира не толкова от идеята за получаването на някаква награда, колкото от безопасността, полезността, питателната стойност, разумната цена, образователната насоченост и не на последно място възможността всички заедно – и родители, и деца, да могат да се забавляват с продукта.
Днешните маркетолози са изправени пред предизвикателството да създават продуктов дизайн, който не само да провокира, но и да задържи вниманието на потребителите и да ги накара да предпочетат точно този, а не друг продукт. Това, разбира се, не е лесна работа, още повече когато става въпрос за деца. Няма нищо по-вълнуващо от емоционалните изблици на възхищение в лицето на една впечатлителна аудитория, каквато е детската, с нейните истински, неподправени и спонтанни реакции. Поради своята лесна възбудимост децата са най-уязвимата категория потребители, но и най-чувствителната, което ги превръща в най-верния барометър за неистинността на една или друга рекламна форма – била тя медийна (списания, радио, телевизия, интернет и др.) или директна. В този смисъл да получат одобрението на децата е колкото трудна, толкова и благодатна задача за маркетолозите. За да спечелят тази ценна категория потребители, заложените в марките послания трябва „да звучат с детски глас“, да отправят ясни, достъпни, кратки и най-вече истински съобщения, защото детската аудитория не прощава лъжата и неискреността. И още нещо – умните търговци знаят, че една успешно продаваща марка не трябва да бъде оставяна на произвола на времето. Поради силата на детското въображение и неспособността на децата да задържат вниманието си за дълго време върху един предмет, пък бил той и любим, те винаги трябва да бъдат интригувани по подобаващ начин. Това означава развитие на маркетинговата идея под формата на приказна поредица от ситуации, в които попадат любимите герои, или включването в рекламата на връстници, както и използването на други вербални и невербални начини за отключване на положителни емоции, проправящи пътя на трайната привързаност към марката.
Напоследък особено популярни сред децата са продуктите, съдържащи рекламни елементи от областта на спорта, музиката и модата. По този начин създаването на емоционална връзка с популярен спортист или поп изпълнител може да се окаже не просто забавен начин за избор на един или друг продукт, но и еталон за подражание и последващ избор на начин на живот.
Процесът по замисъла, осъществяването на продукта и попадането му в магазинната мрежа по никакъв начин не означава, че той е реализиран, ако няма ответна реакция от страна на потребителя. Счита се, че кръгът на производство е успешно затворен единствено и само тогава, когато продуктът е оценен, т.е. закупен.
Ако приемем, че най-малките не пазаруват сами и още се осланят на мнението на татко или мама, то създаването на дизайн за снакс, шоколад, нектар и други продукти, предназначени за деца, трябва да бъде съобразено и да кореспондира и с двете потребителски аудитории – на децата и на техните родители. В този смисъл успешни са марките, чиито продукти оказват пряко въздействие върху детските емоции, предизвикват у възрастните спомени, свързани с детството, и най-важното – предполагат съвместни забавления, каквото е поизгубеното напоследък простичко човешко общуване. Не без значение за успеха на марките са и подробности от дизайна като съобразяване размера на опаковката с малките детски ръце, използването на ярки цветове и надписи, обещаващи неповторими вкусови преживявания. Всички тези прийоми са добре познати и маркетолозите знаят, че колкото по-силни и неподправено истински са въздействията от дизайна на продуктите върху детските възприятия, толкова по-трайни и положителни ще са чувствата на децата към марките. А какво по-хубаво от изгражденото през годините доверие и лоялност на потребителя (пък бил той и дете) към марката?
Децата, опаковките и марките

Още статии от същата категория
-
Автор: ProPack Magazine
0 Поглед отвъд пазара на ... -
Автор: ProPack Magazine
0 HP SmartStream Designer на HP Indigo -
Автор: Екатерина Николова
0 Цифровизацията на ... -
Автор: ProPack Magazine
0 За принадената стойност в ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Международният институт по ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Иновативните опаковки на PACK EXPO 2011