Направената с креативност и точност опаковка може да помогне на марката да се свърже емоционално с потребителя и по този начин да установи трайни и дълбоки отношения с него. Скот Лукас, изпълнителен директор на Interbrand, Синсинати, твърди, че има пет начина за това.
Първият от тях е да се схване разликата между потребител и купувач
Потребителите не са купувачи, а купувачите не са потребители — дори в случаите, когато става въпрос за едно и също лице. В дома си, на работното място или някъде другаде потребителите вземат решения за покупка и ползване на определена марка. Въпреки това тези решения се основават на поведение и нужди, коренно различни от решенията на купувачите, вземани в магазина. Потребителите и купувачите могат да бъдат едни и същи хора, но тъй като реално се намират в различна среда, те са като два отделни вида марки. Ясното разбиране на процеса на взаимодействие между потребителя и продукта налага проектирането на максимално впечатляващи опаковки, влияещи върху поведението на потребителя в магазина. Така например покупката на батерии марка Duracell може да е планирана вкъщи и дори да фигурира в списъка сред предвидените за покупка продукти, но в магазина клиентът да се впечатли от друга марка батерии именно заради въздействието на опаковката върху него.
Вторият начин е да се избягва универсалният подход към дизайна на опаковката
Твърде много клиенти и агенции подхождат по един и същи начин към дизайна на опаковката, използвайки едни и същи критерии отново и отново, независимо дали проектът е за създаването на революционна, качествено нова или за еволюционно удължаване линията на вече съществуваща опаковка. Освен това в много случаи резултатите от качествените и количествените изследвания на опаковката не се разглеждат комплексно, което пречи на създаването на интелигентни опаковъчни решения по отношение на дизайна. В този смисъл особено важно при провеждането на проучванията е да се установят подходящите критерии за конкретния вид проект — да се акцентира върху нещата, които ще се изследват качествено, и върху нещата, които ще се изследват количествено, без да се смесват двете. В най-добрия случай качественото обсъждане и добре направеният количествен анализ ще позволяват изготвянето на достатъчно ефективна стратегия за управление на иновациите.
Третият начин е да се отчита потребителското мнение при изготвяне дизайна на опаковката
Някои компании смятат, че е твърде рисковано да искат мнението на потребителите за дизайна на опаковките. Въпреки това фирмите могат и трябва да ползват мнението на клиентите не само относно утвърждаването (или отричането) на опаковъчните решения, претворени в готовия продукт, но и като участват активно при изготвянето на дизайна. Иначе казано, необходимо е прозренията на потребителите да се имат предвид не в крайната, а в експерименталната фаза на дизайна на опаковката. Причината е, че потребителите могат да вдъхновят дизайнерските решения, без реално да участват в проектирането, и това е особено валидно при редизайна на вече съществуващи марки.
Четвъртият начин е свързан с решението за покупка на определена марка продукт
Поведенческата психология при пазаруването се основава не толкова на разумното, колкото на импулсивното. Затова и по-голямата част от правенето на покупки е на подсъзнателно ниво, дори при наличието на рационални доводи за избора на определена марка. Реално хората прекарват малко време в магазина сред стотиците опаковки с различен дизайн и в никакъв случай не са в състояние да обработят логично цялата постъпваща информация. В действителност 95% от покупките се основават на емоционални, а не на логически решения. Затова, ако използват въздействието на дизайна върху потребителските решения, компаниите могат да проектират опаковки, които да влияят върху емоциите на клиентите и да променят поведението им непосредствено преди избора на продукт. Още повече че на подсъзнателно ниво формата, цветът и моделът лесно провокират повторната покупка на определена (подсъзнателно позната) марка.
Последният, пети начин е свързан с изграждането на лоялност към марката чрез дизайна на опаковката
Крайната цел за някои търговци е да видят името на марката си, вписано в регистъра. Въпреки това силата на продуктите е не докато са на рафта в магазина, а след като влязат в дома на потребителя. На практика онова, което ни кара с нетърпение и с особена тържественост да разтваряме опаковката, е желанието ни да виждаме продукта, скрит зад нея, отново и отново. Силата на опаковката е в нейния ефективен дизайн, тъй като именно той е лостът за изграждане на потребителска лоялност към марката. Неписано правило е, че именно опаковката ни кара да правим своя избор на продукт. Затова и все повече производители се стремят да я направят избираема от все по-голям брой потребители.