За момента в България RFID се използва в много малка част от своя капацитет, най-често за контрол на достъп и работно време. Все още технологията не се прилага в управлението на веригата за доставки, за следене на активите, за промишлена автоматизация, и за здравеопазване. Но от няколко години насам в световен мащаб има много примери за успешно прилагане на RFID. Ето някои от тях:
Wal–Mart
Wal–Mart e най-голямата верига за търговия на дребно в света. Внедряването на RFID в дистрибуционните центрове на веригата започва още през 2003-а година. До 2005-а година те имат над 100 доставчици, които са поставили RFID тагове на своите стоки. През 2006-а отчитат три пъти по-бързо и ефективно доставяне на стоки. Днес, над 600 от доставчиците на Wal–Mart маркират своите стоки с RFID, а самата технология е внедрена в 1000 магазина в САЩ. Досега от компанията отчитат 8% намаляване на загубите от липси на стоки и подобряване на времето за инвентаризация с 20%. Само през 2006 г. Wal–Mart спестява 12 млрд. долара от внедряването на RFID.
Metro Group
Metro Германия е един от пионерите във внедряването на RFID технологията. Фирмата участва активно в създаването на стандартите на EPC Global и в тестването на най-новите технологични решения.
За реализиране на своята RFID инициатива, Metro изисква от своите доставчици да маркират стоките с RFID идентификатори, съвместими със стандарта EPC Class1 Gen2. Маркираните стоки се прочитат автоматично при получаването им и информацията се подава до централата на Metro, където се обработват в реално време. Обратно се подават инструкции към оператора в магазина.
RFID проектът на Metroe най-големият в Европа до момента, обхващащ около 200 обекта в Германия — магазини Metro Cash&Carry, хипермаркети Real и обслужващите ги дистрибуционни центрове. От фирмата отчитат значително намаляване на времето за обработка на доставките, оптимизация на складовите операции и др.
Успешното реализиране на технологията води и до нови идеи. През 2002 г. се ражда инициативата на Metro Future Store Initiative. Обединяват се над 85 фирми от цял свят — ИТ компании, производители и дистрибутори. Идеята е да се споделят опит, виждания и съвместно да се работи по оптимизацията на ритейл сектора.
Marks&Spencer
Английската верига за облекла Marks& Spencer е един от пионерите в използването на RFID системи за маркиране на отделни стоки. Още през 2003 г. те инсталират стационарни UHF четци в своите складове. На етикетите на дрехите се залепват идентификатори, които могат да бъдат „разчитани“ с помощта на портативни четци. RFID системата оптимизира инвентаризацията и подобрява наличностите в магазините. Вследствие на това тя функционира вече в над 200 обекта от веригата.
През тази година са закупени около 200 милиона тага за облекла, като 75% от тях са за Marks&Spencer.
Carlsberg
Kак RFID технологията помага на фирма, производител на бира, като Carlsberg?
Компанията TrenStar Inc. е дистрибутор на милиони кегове с бира в Англия, включително и на Carlsberg. Кеговете с бира са маркирани с тагове, които могат да дадат информация не само за местоположението по снабдителската верига, но и за датата на производство. По този начин търговците на дребно винаги знаят дали получават точно заявеното количество бира и дали нейното качество е гарантирано.
DHL
DHL и европейският гигант Metro Group съобщиха, че ще работят съвместно по най-големия RFID логистичен проект за Франция. Проектът ще започне към края на годината. DHL използва RFID тагове, за да проследяват всички свои пратки до 89 магазини Metro Cash&Carry във Франция. Това означава, че близо 1,3 милиона палета ще бъдат оборудвани с идентификатори. Като част от новата система, в пет DHL логистични центрове за храни ще се маркират всички пратки до цялата търговска мрежа на Metro с RFID тагове.
Този проект е резултат на продължително сътрудничество между двете компании с цел да донесе новости в технологията за търговската индустрия. DHL е партньор на Metro Group в инициативата Metro Future Store от 2004 г. През юли тази година, Metro стана първата бизнес компания, която се присъединява към логистичната инициатива на DHL.
HP
Клиентите на Hewlett-Packard вече могат да поръчат своите сървърни машини, устройства за съхранение на данни и ракове, с интегрирани в тях RFID етикети, които са част от новата услуга за управление на активите в сферата на информационните технологии. Като част от новата услуга на HP, компанията ще инсталира RFID системи, които ще интегрира с използваните от своите клиенти софтуерни програми. Услугата включва в себе си автоматичен запис на оборудването, в случай че то попадне в зоната с RFID устройства, което ще помогне за точна идентификация и инвентаризация на активите. Един от най-известните софтуери за активи на HP — OpenView Asset Center, вече поддържа в себе си RFID технологията.
Correos
Испанските национални пощи Correos внедриха RFID системи в над 37 разпределителни центъра, за да проследяват движението на пратките. Върху колети и писма са поставени RFID пасивни тагове, като по този начин автоматично се отчита времето, в което пристигат или напускат пощенската станция.
Стационарни четци от Motorola са поставени на порталните врати, през които преминават пратките, за да отчитат автоматично влизащите и излизащи тагове. В зависимост от големината на разпределителния център, са поставени между 5 и 30 четци. С помощта на мрежовите RFID устройства на Reva Systems се осигурява свързаността между четците и приемането на данни от тях. Обработването на получените данни се извършва в реално време от системата на IBM. Извършва се и мониторинг на RFID четците и антените, за да се отчита дали функционират нормално и дали са на линия.
Дядо Коледа...
На Северния полюс, на около 800 километра северно от Хелзинки, Дядо Коледа използва RFID, за да организира своята къща и хилядите снимки, които си прави с посетителите на ден. Премествайки се от къщата си в Rovaniemi в Хелзинки, се налага да се направят някои промени, с които се заемат джуджета. На тяхна помощ идва RFID система, която подобрява продажбите на снимки с посетителите и персонализирането им.
Къщата на дядо Коледа е отворена целогодишно, но през зимния сезон, между ноември и март, бива посетена от над 500 хиляди души. Така къщата се превръща в една от най-известните атракционни забележителности във Финландия, както и най-големият получател на писма.
Влизането в къщичката е безплатно. Посетителите се регистрират във фоайето и така получават карта-сувенир с размерите на кредитна карта, която всеки трябва да си закачи на врата. По този начин всеки посетител получава свой номер, с който ще се идентифицира навсякъде в атракциона и ще бъде разпознаван на снимките, на които присъства. За целта в къщата са монтирани RFID четци, свързани с фотоапарати и камери. Така всички снимки се свързват с идентификатора на госта.
Когато той доближи компютъра на изхода на къщата, на екрана автоматично се показват всички негови снимки, които могат да бъдат разпечатани.