Растящото разнообразие от форми на финансиране е полезно за производителите на опаковани стоки, на които се налага гъвкаво и бързо да инвестират в нови опаковъчни технологии, за да повишат конкурентната способност и експортния потенциал на своите продукти.
Лизингът е привлекателна форма на финансиране, която навлиза на българския пазар успоредно с кредитирането. Очаква се тази форма да се разширява съобразно тенденциите в Европа. Едно предимство на лизинга е по-гъвкавата схема на финансиране, прилагана индивидуално в съответствие с потребностите, целите, плановете и възможностите на дадения клиент. Тя може да се приспособи към икономическото състояние на съответната фирма и към особеностите на конкретния проект. Например, някои лизингови компании финансират закупуването на нова техника от реномирани производители и доставчици и предлагат обратен лизинг на внедрени в производството нови машини. При лизинга финансирането се одобрява по-бързо и не замразява оборотни средства, които могат да се използват за други начинания. Смисълът на лизинга е във възможността лизингополучателят да ползва даден недвижим или движим актив (сграда или техническо оборудване) едновременно с изплащането му. Други положителни страни са: по-ниските финансови разходи и данъчните ползи; бърза инвестиция с влагане на средствата на части; планиране на предсказуеми разходи; защита от рискове чрез гаранции от продавача и производителя; обичайно по-ниски вноски в сравнение с други видове финансиране; не са необходими гаранции за сделките, тъй като самото машинно оборудване и/или сграда служи за обезпечение.
Възможностите за алтернативно управление на спестяванията вече намират място в България. Растящата инвестиционна култура, развитието на капиталовия пазар и включването на България в ЕС засилват интереса към колективните инвестиционни схеми. След 2002 г., когато е поставено началото на първия взаимен фонд у нас, този сегмент се развива бързо — небанкови финансови групи и много банки предлагат различни фондове, покриващи всички нива на риск. Вече има много възможности за избор при инвестиционните продукти със спестовен характер. Доходността на балансираните фондове, инвестиращи в акции, облигации и ценни книжа, е значителна. Освен това, взаимните фондове предлагат на индивидуалните и корпоративните инвеститори възможност с по-малки суми, инвестирани еднократно или периодично, да придобият части от професионално управлявани и добре структурирани портфейли от ценни книжа, без да се налага ползване услугите на скъпо платен инвестиционен консултант, както е при доверителното управление. При взаимните фондове не е необходимо хората и фирмите да имат специални финансови познания и да отделят време за проследяване движението на фондовите борси — това се прави от професионални портфейлни мениджъри. Освен това, при тях има висока степен на ликвидност — възможност клиентите винаги и при нужда да разполагат с парите си, без да губят натрупаната до тогава доходност. Друго тяхно предимство е способността да осигуряват достъп на инвеститорите до привлекателни инвестиционни инструменти, както и до развити и изгряващи международни финансови пазари с висока доходност.
Улеснената след влизането ни в ЕС процедура за публично предлагане на колективни инвестиционни схеми, регистрирани в ЕС, стимулира навлизането на нови играчи в индустрията и разнообразяването на произвежданите продукти.
В България делът на малките и средните предприятия вече е около 90% от броя на частните предприемачи в страната. Те осигуряват за националната икономика 60% от добавената стойност, създадена от частния бизнес, и 40% от заетите работни места. С това развитие е свързано и засиленото търсене на заемен ресурс. Като следствие формите на банково кредитиране, предназначени за бизнеса, бързо се развиват и разнообразяват. Едно предимство на кредитирането за малкия и среден бизнес е, че се осъществява бързо в помощ на фирми, нуждаещи се, например, от средства за покриване на оборотни потребности; дългосрочен ресурс за закупуване на машини и производствени помещения; финансиране за развитие на дейността и повишаване на конкурентната способност.
Разнообразието на програмите по европейските фондове дава възможност на предприятията, търсещи инвестиционна подкрепа, да разработват проекти за развитие на своя бизнес. Тъй като процедурите по кандидатстването са сложни, компаниите трябва да разработват прецизни бизнес планове и инвестиционни проекти, за което най-добре е да се използва специализирана консултантска помощ. Такава помощ е много полезна и при изпълнението на самия проект, например при процедурата за избор на доставчици на техниката по Закона за обществените поръчки, организирането на търга и отчитането на етапите от проекта и целия проект.
При вграждането на субсидиите от ЕС в икономиката на страната, банките играят роля на консултанти, финансови посредници и партньори Те участват в оценяването на проектите, следят паричните потоци и упражняват стриктен контрол върху изразходването на средствата. Предстои преобразуване на Насърчителна банка в Банка за развитие, както и учредяване на Национален гаранционен фонд и Фонд за капиталови инвестиции. Тези финансови структури ще се занимават с предекспортно кредитиране на местни лица при осъществяване на експортни сделки; гаранционна дейност за стартиране и развитие на малки и средни предприятия; дългосрочно инвестиционно кредитиране; рисково капиталово финансиране на малки и средни предприятия с потенциал за развитие. Предоставянето на финансов ресурс за подпомагане на малкия и среден бизнес ще става пряко и чрез банки посредници.
Включването на България в ЕС, развитието на капиталовия пазар и новите форми на финансиране на бизнеса, както и нарастващата финансова и инвестиционна култура на хората, са съпроводени от нови възможности за развитие на фирмените дейности. Някои фирми поемат курса на експортната ориентация, като увеличават качеството на продукцията и подобряват опаковането на своите продукти, успоредно с въвеждане на съвременни форми на организация на работните процеси, проучване и анализ на европейските и други целеви пазари, разкриване на представителства в други страни и партниране с експерти и водещи компании от чужбина. Други фирми наблягат на продуктовата диверсификация на база утвърдени свои производства или внос (например, разширяване на производството на полимерни изделия чрез инвестиране в производството и рециклирането на опаковки от пластмаса), партньорство в развитието на търговията с компании от Европа, използване на натрупания опит и изградените контакти за развитие на бизнес услуги (например, сертифициране по международни стандарти с експертно участие, ноу-хау и консултации от специализирани международни организации), инвестиране в хотелиерство и туризъм, вкл. бизнес и конгресен туризъм, развитие на строително предприемачество и други. Забелязва се увеличаване на създаваните обединения на индустриалците на регионална основа с обща цел — привличане на инвестиции, технологично обновление, информационно осигуряване и стимулиране на производството и реализацията чрез съвместни промоционални мероприятия. Раздвижва се и сътрудничеството на други видове организации, например между Българска фондова борса и Агенция за малките и средните предприятия, подписали рамково споразумение за създаване на специален борсов сегмент за малкия и средния бизнес, целящ разширяването на възможностите му за достъп до финансиране, алтернативно на банковото. Развива се и публично-частното партньорство за създаване на благоприятна среда за развитие на бизнеса в отделни области, има ориентация към изграждане на икономически зони в райони с интензивно развитие, привличане на чуждестранни инвестиции и усвояване на средствата от държавния бюджет и от програмите на ЕС за устойчиво развитие на регионите, като се съчетава използването на местните ресурси и външната подкрепа.
За намиране на информация относно европейското финансиране на дейности, свързани с опазването на околната среда, са създадени серия уеб сайтове.
Търсенето може да се прави по тема и по географски район. The Directorate General (DG) of Environment предлага голям набор от различни видове финансиране в рамките на програмата LIFE, вкл. за страните от Източна Европа. Могат да се правят справки и с the European Regional Development Fund, Cohesion Fund и Europe Aid Cooperation portal. При търсене на информация за грантове и заеми в рамките на ЕС може да се търсят обзорите на Secretariat General, а последни новости относно европейското финансиране могат да се намерят в WelcomEurope.
От иновационния фонд за проблемите с отпадъците по програмата WRAP на Heinz е отпуснат грант за разработване на екологично целесъобразни олекотени опаковки. Целта е да се намалят отпадъците от опаковки в търговията на дребно, които накрая попадат в контейнерите за смет при домакинствата. На Marks&Spencer е отпуснат друг грант за намаляване теглото на опаковките за готови храни. Отпуснати са и други грантове за изследване на нови методи за затваряне на опаковки със заварени шевове, за намаляване на отпадъците от опаковки от вълнообразен картон и от опаковки за пресни плодове и зеленчуци и т.н.
За подпомагане на научните изследвания в ЕС при разработването на иновативни хранителни продукти и преработвателни процеси, са заделени средства за финансиране на целеви клъстери от хранителната индустрия. Част от парите се насочват за изследване на начините за повишаване конкурентоспособността на хранителната индустрия. Набляга се на органичните продукти и тяхното въздействие върху хранителната, вкусовата, микробиологичната и токсикологичната сигурност и качество. Заделят се пари за изследване на ползата от хранене с морски продукти, за процеси и технологии за рециклиране на органични отпадъци и не на последно място — за решаване на проблема със запазване и увеличаване на доверието на потребителите във връзка с рисковете и защитата на здравето им при различните процеси на преработка и опаковане на храните.
За подпомагане производството на земеделска продукция ЕС е одобрил програма в отговор на глобалната конкуренция в този сектор. Двадесет и петте подпрограми са подбрани от 40 предложени от европейските страни и са предназначени за 14 страни-членки, между които Гърция, Унгария и Полша. Оценено е, че европейският сектор за храни и напитки е започнал да губи своята конкурентна способност в сравнение с Азия, Латинска Америка и САЩ, и ЕК е отговорила позитивно на призива за подкрепа на Конфедерацията на производителите на храни и напитки в Европа.
В програмата са обхванати органични продукти, висококачествени земеделски продукти, масла, млека, сирена, меса, вина, плодове и зеленчуци, картофи и цветя.
Между възможностите за подкрепа са включени информационни кампании за защитени означения за произход, защитени географски означения, системи за качество и етикетиране, производство на органични продукти и на качествени вина от специфицирани региони и други. ЕС покрива 50% от разходите, а останалата част се поема от професионални или интербраншови организации, които са предложили мерките, както и от правителствата на съответните страни-членки на ЕС.
Горните примери допълват картината на многообразните форми и методи за финансиране на бизнеса и дават идеи за използването им при започване, развитие или обновяване на опаковъчни производства и дейности.