Необходимост от съставяне на публичен регистър на ползвателите на опаковки
Задължения за регистриране на лицата, които пускат на пазара продукти, от които са образуват масово разпространени отпадъци, са въведени в европейското законодателство чрез редица директиви. Това са Директива 94/62/ЕС за опаковките и отпадъците от опаковки, Директива 2002/96/ЕС за излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, Директива 2006/66/ЕС за батерии и акумулатори и отпадъци от батерии и акумулатори и др. Също така са въведени хармонизирани изисквания към страните-членки на ЕС за събиране и предоставяне на информация за пуснатите на пазара продукти, както и за събраните, рециклирани и оползотворени количества отпадъци от тях. Тези доклади се извършват ежегодно от страните-членки във връзка с изпълнение на националните цели по разделно събиране, повторно използване, рециклиране и оползотворяване на съответните масово разпространени отпадъци.
Регистри на лицата, които пускат на пазара електрическо и електронно оборудване, следва да бъдат въведени във всички европейски държави. Предстои създаването на такива регистри и за лицата, които пускат на пазара батерии и акумулатори. По отношение на опакованите стоки, такива регистри е необходимо да бъдат въведени в страните-членки на Европейския съюз.
Въвеждането на електронен регистър за лицата, които пускат на пазара продукти, след чиято употреба се образуват масово разпространени отпадъци, е необходимо поради предвидения нов механизъм за заплащане на продуктовите такси, както и за изчисляване на пазарния дял на всеки един от участниците на пазара, а именно задължените лица по чл. 11, ал. 1 и 2 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО). Лицата, които имат необходимост от това да получават информация за дял на пазара и да знаят какво количество трябва да рециклират и оползотворят, са индивидуално изпълняващите задълженията си лица по ЗУО и наредбите по чл. 24, ал. 2 от ЗУО, както и организациите по оползотворяване на съответния вид масово разпространени отпадъци. Регистърът ще позволи осъществяването на наблюдение върху това каква част от регистрираните лица са отчели пуснатите от тях продукти на пазара, след чиято употреба се образуват масово разпространени отпадъци и каква част от тях не са отчели тези количества. Освен това, ще позволи да се прави мониторинг на количеството пуснати на пазара продукти, съдържащи опасни вещества, регулирани с решения на Европейския съюз.
Регистърът ще позволи наблюдение върху количествата, пуснати на пазара, като ще има отношение и с капацитета, необходим за изпълнение на целите по рециклиране и оползотворяване на масово разпространените отпадъци. Разбира се, в началото нещата няма да са лесни, така че се предвижда да се проведат и информационни кампании за осведомяване на задължените лица за изискванията за попълване на данните в този регистър. Данните ще се посочват на тримесечия, като се записват само крайните количества за пуснатите на пазара продукти за всеки месец.
Освен посоченото, електронният регистър до голяма степен ще улесни задължените лица по чл. 11, ал. 1 и 2 от ЗУО, тъй като ще отпадне изискването за предоставяне в срок до 15 февруари на годишна справка-декларация на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) или на организациите по оползотворяване на съответния вид масово разпространени отпадъци, както беше досега.
По този начин ще отпадне и ежемесечното отпечатване на справки-декларации в офисите на фирмите. Месечните справки-декларации, които ще обобщават данните за пуснатите на пазара продукти, могат да бъдат съхранявани на електронен носител и само крайните данни за пуснатите на пазара продукти ще бъдат декларирани в електронния регистър. Разбира се, електронният регистър няма да бъде въведен само за опакованите стоки, а и за продуктите, за които в националното законодателство има въведени специфични регулации, като например батерии и акумулатори, моторни превозни средства, електрическо и електронно оборудване и т.н.
Проект на регламент за влагането на пластмаси в материали за опаковки за хранителни продукти
Страните-членки на Европейския съюз обсъждат предложен от Европейската комисия Регламент, установяващ кои рециклирани пластмаси могат да бъдат употребявани за опаковане на хранителни продукти. Хармонизирането на правилата ще направи по-лесна търговията при еднакви условия на територията на Европейската общност, тъй като в момента са въведени различни регламенти по отношение ползването на рециклирани пластмаси в сектора на хранителните стоки. Съгласно предложения проект, трябва да бъде въведена система, която да позволява физическо лице или фирма с разрешение за използване на такива пластмаси след оторизиране на точно определен процес на рециклиране, такива пластмаси да бъдат използвани за контакт с храни. Процесите, които ще бъдат оторизирани, трябва да се управляват от система за управление на качеството, която да гарантира възстановяване на качеството на рециклираните пластмаси. Предлаганият Регламент ще установи условията, при които рециклираните пластмаси могат да бъдат използвани като ресурс за производството на пластмасови опаковки, предназначени за контакт с храни. По този начин ще бъдат хармонизирани и правилата за производство и за оторизиране процесите на рециклиране. Проектът на Комисията разглежда механичното рециклиране на пластмаси за опаковане на хранителни продукти, използвани по-нататък от преработвателите.
Предложенията да не се извършва рециклиране на пластмасите чрез химическа деполимеризация като метод вече е в обхвата на правилата, установени с Директива 2002/72/ЕО на Комисията от 6 август 2002 г. за материали и предмети от пластмаси, предназначени за контакт с храни.
Рециклираните пластмаси, използвани зад пластмасова функционална бариера, както е посочено съгласно Директива на Европейската комисия 2002/72/ЕС, също не попадат в обхвата на проекта на предложение. Предложението ще установи сроковете, до които списъкът с добавките в пластмасите, използвани за опаковане на храни, ще бъде изготвен. Ще бъдат регламентирани и вътрешни класификации, за които да бъде подавана молба за оторизиране. Комисията дава като краен срок 31 декември 2009 г. Добавките, които не са в позволения списък, могат да бъдат използвани до тази крайна дата. Комисията е предложила списъкът с позволените добавки да влезе в сила от 1 януари 2010 г.
Понастоящем Европейският съюз няма хармонизирани правила за рециклираните пластмаси. Поради това в действие са различни режими, които варират от пълна забрана в някои страни до оторизиране на определени схеми в други.
Основната част от страните-членки нямат създадени механизми, които да са в съответствие с Директива 2002/72/EC. Подобни разлики създават бариери пред търговията, в резултат на което и различно ниво на защита на човешкото здраве в Европейската общност. Проектът, предложен от Комисията, търси начини за преодоляване на всички тези проблеми.
Опростяване действията по рециклиране и използване на рециклиран материал
Опростяването на действията по рециклиране или използване на рециклиран материал може да бъде постижимо, но, разбира се, в момента съществуват редица ограничения. Едно от тях е използването на рециклиран материал от пластмаси за опаковане на хранителни продукти. Тази материя е уредена в Наредба № 2 от 23 януари 2008 г. за материалите и предметите от пластмаси, предназначени за контакт с храни (Обнародвана в Държавен вестник, бр. 13 от 8 февруари 2008 г.), издадена съвместно от Министерството на здравеопазването и Министерството на околната среда и водите. В същото време на европейско ниво, този въпрос по отношение въвеждането на рециклиран материал в готови изделия се регулира от РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 1935/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 27 октомври 2004 г. за материалите и предметите, предназначени за контакт с храни, и за отмяна на Директиви 80/590/ЕИО и 89/109/ЕИО.
Оптимизиране на действията по разделно събиране — по-мащабно информиране на потребителите
Във връзка с прилагането на европейското законодателство по управление на масово разпространени отпадъци от опаковки и спазвайки изискванията на чл. 47 от Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки (ДВ, бр. 19/2004 г.), се предвижда през 2008 г. да бъде проведена Национална информационно-образователна инициатива за разделно събиране на отпадъци от опаковки. Инициативата ще се финансира от Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда към МОСВ и от организациите по оползотворяване на отпадъци от опаковки.
Целта на Националната информационна инициатива е при стартирането на системите за разделно събиране на отпадъци от опаковки крайните потребители да бъдат осведомени как точно се извършва разделното събиране, както и да имат представа за пътя на отпадъците от събирането им през предварителното третиране на сепариращи инсталации до рециклирането и оползотворяването им. Крайният потребител е най-важният участник в процеса на разделно събиране, тъй като той го прилага. Разделянето на отпадъците от опаковки трябва да става още у дома, като, разбира се, за това са необходими не само съобразителност, но и изградени навици. Не във всички случаи се изисква разделянето на отпадъците по видове, това може да стане и пред контейнера за разделно събиране. Разделянето не отнема повече от две минути.
Разбира се, крайният потребител трябва да бъде добре информиран какво трябва и какво не може да се изхвърля в цветните контейнери, за да прилага на практика събирането на отпадъци от опаковки в осигурените съдове за разделно събиране. Целта на националната инициатива е да създаде и трайни навици в различните възрастови групи. От особено значение е обучението на децата и младите хора, които след време ще са основни ползватели на системите за разделно събиране. Инициативата трябва да хвърли светлина и върху това какви са положителните ефекти от разделното събиране на отпадъци от опаковки за околната среда и как се спестяват природни ресурси за икономиката на страната.
Важно да се знае и какво не може да се изхвърля в цветните контейнери, тъй като не всички събрани материали могат да се рециклират. Смесването им с други материали, като например биоразградими отпадъци, понижава качеството на отпадъците, като ги замърсява, и би предизвикало затруднения при последващата им преработка.
Очаква се инициативата да започне в кратки срокове, като ще бъдат ползвани различни канали за комуникация и обратна връзка с различните възрастови групи. Българинът вече е видял поставените на много места контейнери, но е факт, че все още в тези съдове се събират отпадъци, които не са предназначени за рециклиране. Все още се отчита само желание за разделно събиране на отпадъците от опаковки, но няма изградени навици. Не на последно място, няма и достатъчно информация кои отпадъци е по-добре да не се изхвърлят в цветните контейнери. Много от страните-членки, в които са въведени системи за разделно събиране на отпадъци от опаковки, провеждат серия от инициативи с цел да стимулират потребителите да изхвърлят отпадъците си правилно. Може да се каже, че освен въвеждането на интересни модели за депозитни системи за металните опаковки в Дания, въвеждането на електронни карти за предадени отпадъци, които дават възможност за намаляване от сметката в определени магазини в Белгия или от въвеждането на говорещи съдове за отпадъци от опаковки, които благодарят на потребителите за изхвърлените правилно отпадъци от опаковки в Германия, във всички страни-членки се реализират информационни дейности, предназначени за различните целеви възрастови групи.