Бързо расте ролята на опаковането в сферата на икономиката, технологичното развитие, опазването на околната среда и потреблението. Изискванията към опаковането при свободното движение на стоки на обединените пазари също нарастват значително. Грижата за сигурността, здравето и интересите на потребителите на опаковани стоки вече излиза на едно от първите места. В тези процеси нараства и значимостта на опаковъчния дизайн. Всичко това налага преосмисляне на нуждата от квалифицирани специалисти в тази творческа област.
Дизайнът на опаковката решава конструкцията на опаковката от функционална и ергономична гледна точка, както и визуалния ú вид с всички други функции като въздействие, графика, реклама и представителност.
Бързо развиващите се пазари и конкуренцията, новите технологии на материалите и печата, екологичните проблеми налагат все по-настоятелно необходимостта от специалисти в тази област. Те трябва да способстват за създаването на „добрата опаковка“, съобразена с всички международни стандарти и изисквания. Много фирми вече разбират съществената роля на опаковките и опаковъчните технологии още от идейната фаза за налагането и реализацията на своите продукти на пазара.
В България има производители и вносители на опаковки, материали и техника, както и потребители на опаковки и опаковани стоки. Но навлизането на българската продукция на пазарите е свързано с изпълняването на редица изисквания, включително за екологични продукти и опаковки, отговарящи на европейските стандарти. За постигането на тези цели неоценима помощ може да окаже модерният и функционален дизайн, тясно свързан със съвременния печат, новите опаковъчни материали и технологии, новите методи за проектиране и изработка.
Проблемът със специалистите по опаковъчен дизайн е назрял и е време в университетите да се създаде регламентирана методология за обучение на студентите – бъдещите водещи дизайнери в опаковането, които да работят съвместно с останалите квалифицирани специалисти. Специалисти по опаковане не се създават за няколко месеца и ние вече сме закъснели. Илюзията, че са необходими няколко часа обучение или изработване на един–два проекта бързо се разсейва от непригодността на тези „специалисти“ в реалната практика. У нас липсва квалификация, липсва информация за новостите в обучението, липсва и методология за обучение на дизйнери.
Студентите в магистърската програма по Дизайн на опаковката в Нов български университет (НБУ) постигат добра реализация, защото имат задълбочени познания, придобити в предходните години на обучение по графичен дизайн. Тяхното участие в изложения с тази тематика подпомага реализацията им като дизайнери. Такива български изложения са Expo Print & Pack, BalkanРaс, Пловдивският панаир (пролетен и есенен). Последното участие е организирано от Националната асоциация за дизайн и реклама.
На изложението Balkan Рac студентите от НБУ за пореден път представиха свои проекти на опаковки. Още първият опит преди две години беше много успешен. Самият факт, че производителите проявиха интерес, говори за това, че бизнесът изисква своите млади кадри, че фирмите имат нужда от специалисти точно в тази област. Специализираните изложения все повече се утвърждават като важен маркетингов инструмент за проучване на пазара, реализацията на продуктите, придобиване на опит, директни контакти с клиентите, делови срещи и не на последно място – представяне на младите творци в опаковъчния бранш.
Но това е крайно недостатъчно. Предизвикателството е да се изгради икономика, задоволяваща основните потребности на хората. В България се произвежда голяма гама опаковки от почти всички възможни материали. Развиват се и техниката, и технологиите за опаковане. Голяма част от специалистите са с висше образование по традиционните специалности – инженер-химик, инженер-технолог в хранително-вкусовата промишленост, икономист, полиграфист, машинен инженер, но дипломиран дизайнер-специалист по опаковка няма. В тази област работят хора, които нямат необходимата квалификация. Липсва цялото това звено, като се започне от образованието и се стигне до квалифицирането на кадри от самите производствени сектори.
Сега раздели от опаковането се изучават във Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив – „Технология на храните“, „Технология на ферментационните продукти“, а на студентите от Софийския технически университет се четат специализирани лекции по опаковане. НБУ вече пета година има специализиран курс „Опаковка“ със студенти от специалност „графичен дизайн“. В Националната художествена академия бе създадена специалност „Дизайн на опаковката“ към факултет „Индустриален дизайн“, която ще обучава бъдещи специалисти в тази предизвикателна творческа област.
Като се имат предвид бързите промени, освен обучението във ВУЗ-овете по отделна специалност в бакалавърска и магистърска програма, се налага въвеждането и на редица други програми и форми на обучение, например:
- Следдипломни специализации и защита на докторантури;
- Специализирани курсове за следдипломно професионално обучение;
- Участие в европейски програми за студенти и преподаватели;
- Насочено преподаване в специализираните училища по полиграфия, дизайн, технология на храните, технология на материалите;
- Курсове за повишаване на квалификацията;
- Обмяна на опит, техническо сътрудничество между големи наши и чужди производители под формата на семинари или уърк шоп;
- Обучение и квалификация на персонал при самите производители и повишаване на знанията им за последните нововъведения в тяхната област;
- Запознаване с екологичните проблеми на всеки производител и проектант, независимо в коя област от този бранш работят;
- Участие в международни събития, свързани с опаковката, рекламата, новите технологии и обмяна на опит, както и библиотечен обмен.
Предстои много работа, нужни са много усилия и време за създаването на специалисти в опаковъчния бранш. Крайно време е да се подготвят основите и методологията за обучение. Пътят на развитие е един и ние трябва да го следваме. Условия за това има, необходимост също, не ни достига само реализация.
Вече дойде времето, когато сме изправени пред сериозните изисквания на ЕС, пред потока от иновации, които трябва да се усвояват. Много страни са далеч напред със своето мислене, реализации и иновативност. Необходимо е да черпим от техния опит, да мислим и действаме съвременно.