В част 1 на тази статия са дадени някои от „класическите“ методи за икономично опаковане. Тук те са допълнени и обогатени с примери за съвременни подходи в условия на набиращото сили устойчиво развитие. Главните фактори, които би трябвало да се вземат предвид, са представени накратко в тази втора част на статията.
Намаляване броя на цветовете при печат
Пълноцветната репродукция на илюстрацията на един продукт изисква 4 цвята, при което използването на 5-ти или дори 6-ти цвят е само загуба на пари. Основният въпрос е: действително ли е нужно да се използват допълнителни цветове? Допълнителният разход на пари води ли до решително подобряване на промоционалното въздействие? Много от най-висококачествените продукти на световните пазари имат етикети с много семпъл едноцветен печат на изображението. Графичният дизайн може да бъде труден (и като следствие – скъп) за печатно изпълнение, ако дизайнерът няма необходимите технически познания за методите на печат и съществуващите ограничения. За избягване на скъпи грешки при изпълняването на дизайнерските решения е важно тясното коопериране с печатарите още на етап планиране.
Преценяване на влиянието на разходите за опаковане върху самите опаковки
По-доброто опаковане невинаги изисква по-високи разходи, но обикновено това е така. Във всеки случай, трябва винаги да се преценява ефектът от подобренията. Намалените увреждания при превозите могат значително да неутрализират повишените разходи за по-високо качество и съответната по-висока цена на опаковките. Продуктите ще постъпват на пазара в по-добро общо състояние и, като следствие, ще генерират по-благоприятни продажбени цени за самите продукти. Типичен пример в този смисъл са касите за банани.
Продуктите трябва да са лесни за опаковане
Опаковъчната икономика обикновено започва с добрия продуктов дизайн. Важен момент е икономията на пространство. Много продукти, например занаятчийските, могат да бъдат реконструирани така, че да пасват по-добре на опаковките. Издадените части често могат да бъдат премахнати, продуктите или части от тях могат да бъдат поставяни в гнезда така, че да се икономисва пространство, номенклатурата от размери на фамилии продукти може да бъде намалена и т.н. Продуктите могат да бъдат модифицирани с оглед на тяхната консумация, за да бъдат облекчени изискванията към опаковките, напри мер, намаленото съдържание на мазнини или влага води до намалени бариерни изисквания към опаковъчния материал, към продукта могат да се добавят инхибитори за забавяне на корозията така, че да отпадне необходимостта от вътрешни лакови покрития на металните кутии, конструирането на продукти с повишена якост намалява необходимостта от удароомекотяване при опаковането и т.н.
При възможност продуктът трябва да се компресира
Компресирането води до намалени обеми и намалени разходи за опаковане. Дрехите могат да се опаковат по-стегнато, ако въздухът се изтегли от пластмасовия плик, плодовите сокове могат да се продават като концентрати, храните могат да се дообработват и рафинират за придобиване на по-голяма стойност за единица обем и т.н. Неуплътняването (например, получаването на празно пространство в опаковката вследствие уплътняването на рехави продукти от вида на перилните прахове по време на транспорт и складиране) може да се намали до минимум чрез подлагане на опаковката на интензивни вибрации по време на пълненето.
Внимателно предварително планиране на снабдяването с опаковки
Често пъти разработването на нов продукт отнема по-малко време от разработването на икономична и ефективна опаковка за него. Поради това изследванията и изпитванията на алтернативите трябва да започнат на много ранен етап. Поръчките в последната минута и неблагоразумните срокове за доставка излизат много скъпо. Притиснат от спешността на поръчката, доставчикът може да се види принуден да използва какъвто и да е материал, който му е под ръка – често по-скъп от необходимото.
Купуване на универсална техника, която може да работи с различни материали
При купуването на опаковъчна техника е добре от самото начало тя да е приспособена за работа с различни материали или размери на опаковките, които да могат да се обработват само с пренастройване или със закупуване на евтини сменяеми (резервни) части.
Възможно ли е собствено производство на опаковки?
Повечето видове опаковки са по-икономични за производство в специализирани и централизирани предприятия. Въпреки това е полезно да се разгледа възможността за собствено производство на някои видове пластмасови опаковки (например издувни, термоформовани, торби и пликове от фолио и др.), полуавтоматично производство на кутии, щанцоване на кашони за плодове и зеленчуци и други по-прости операции, изискващи малък брой семпли производствени съоръжения.
Преди години разходите за материали и труд бяха главните определящи фактори за стойността на опаковъчните процеси. По-напредничавите анализатори включваха и логистичните разходи с оглед придобиване на поглед върху цялостната опаковъчна система. Тогава енергийните цени бяха стабилни и нямаше особена икономическа принуда за детайлно вглеждане в ефективното използване на материалите и дори на енергията. Но с нарастването на необходимостта от устойчиво опаковане картината се промени и изискването за икономическа и екологична целесъобразност излезе напред. Ограничеността на природните ресурси постави на дневен ред нови предизвикателства и нови възможности. Всеки сектор от икономиката се влияе от енергийните цени, а общинските бюджети се задъхват от разходите за транспорт и управление на потоците от отпадъци. Намаляването на тези разходи и свързаното увеличаване на ефективността са важен проблем пред органите на местната власт. Отговорностите на производителите се разширяват и обхващат целия жизнен цикъл на произвежданите от тях продукти. Споделените отговорности се поемат и от другите участници във веригите на снабдяването, като се простират и до потребителите и заетите в отстраняването на отпадъците. В разходите за опаковане вече се калкулират и отговорностите за опазване на околната среда, включително за натоварването на атмосферата с емисии от СО2.
В помощ на компаниите за постигане на изгода и устойчивост чрез идентифициране на неефективните операции по дължината на опаковъчната снабдителска верига, американската Georgia-Pacific LLC е разработила програма „Оптимизиране на опаковъчните системи“ (виж ProPACK, бр. 2 от 2008 г.).
Понякога опитите да се направи по-екологично целесъобразна опаковка се измерват с микрони. Но колкото и малки да са промените в размерите на опаковката, те могат да доведат до големи икономии. Това е така в три компании – производители на хранителни продукти, членове на Сингапурското опаковъчно споразумение (Singapore Packaging Agreement). Това е 5-годишен проект, целящ намаляване на отпадъците от опаковки при източника. За едната от компаниите решението е било да намалят дебелината на опаковката за кафе с 20 микрона, което не е изисквало особени разходи, но е довело до съществени икономии на средства и намаляване на отпадъците от опаковки, без да се отрази на качеството на кафето. Подобен е ефектът при другия производител на филтри за кафе и на пликчета за чай. Според зам.-председателя на споразумението за намаляването на използваните опаковъчни материали може да се погледне от различни ъгли. Най-евтиният начин е да се постигне споразумение с търговците за намаляване дебелината на материала на опаковките, както в цитираните случаи, включително и на металните кутии. Другият начин е точното оразмеряване на опаковката. Като пример се дава опаковката за чипс, която обикновено е пълна с 30% чипс и 70% азот, използван за запазване на преснотата на продукта. Ако размерът на плика се намали наполовина, производителят ще използва по-малко материал и скъп азот. Въпреки че редизайнът ще струва пари, икономиите от транспорт и складиране ще са по-големи, защото цената за тези операции се изчислява на кубатура. Nestle планира намаляване, повторна употреба и рециклиране на опаковъчните материали по дължината на снабдителската верига и така възнамерява да окуражи други компании да изследват и да поставят началото на инициативи за икономически и екологически ефективно намаляване на отпадъците от опаковки. Цялата работа е компаниите да преосмислят ползата от минимизирането на опаковките и иновативната му страна, като го вградят в брандинга на своя бизнес.