В условия на икономическа криза, в сферата на опаковането могат да се постигнат икономии, без те да са за сметка на качеството. Това е постижимо чрез използване на световния опит и с новаторски подход към много опаковъчни проблеми.
Когато се заговори за икономия на средства,много хора автоматично ги свързват с понижаване на качеството. Без съмнение,известни краткосрочни икономии могат да се постигнат чрез намаляване на теглото и качеството на опаковъчния материал. Но в почти всички опаковъчни процеси могат да се постигнат икономии без намаляване,а в много случаи и с подобряване на качеството.
Изходната точка при всеки опит за намаляване на разходите е самият продукт. Важно е да се знаят неговите характеристики и средата,в която ще се намират продуктът и опаковката.
В най-общия случай главните характеристики са:
- склонност към разваляне/увреждане,реагиране на и съвместимост с други материали,чувствителност към кислород,светлина и топлина;
- характеристики на обкръжаващата среда — климатични условия,
- дистрибуция;
- методи за манипулиране;
- изисквания на крайното потребление и опазването на околната среда и др.
Когато тези характеристики и изисквания са известни,се налагат определени проучвания и изпитвания,за да се осигури защита срещу вредните въздействия върху опакования продукт. Освен разбирането на изискванията от страна на продукт, а изключително важно е да се разбират и онези области,които формират цялостните разходи по опаковането — нещо,с което не всички компании са добре запознати. Някои от тези области са:
- Суровини и тяхната преработка. Например,вид a на влакната,използвани за производството на картон,или на полимера за производството на пластмасово фолио,както и разходите за тяхното преработване;
- Печат. Вида на печатната технология,която е на разположение,и размера на работните повърхности (например,максималната широчина на печата);
- Складиране. Брой на палетните места и парични средства,обвързани в складовите запаси;
- Производство. Трудови ресурси,обвързани с опаковъчния процес,плюс производителност и ефективност на техниката;
- Съхраняване на готовата продукция. Складови площи и обеми;
- Дистрибуция. Плътност на продуктите в транспортните средства; увреждане на стоките;
- Продажби. Помага ли опаковката за продажбата на продуктите? Лесна ли е тя за отваряне и употреба? Пригодена ли е за максимално оползотворяване на магазинните площи и рафтове?
- Екология. Разходи,свързани със събирането,сортирането,оползотворяването и/или депонирането на опаковките след тяхната употреба.
Ако не разполагаме с пълен списък на разходите и с класифицирането им по важност,много лесно можем да направим икономии в една област,но да увеличим разходите в друга. Икономично опаковане може да се постигне само чрез разбиране на продукта,опаковъчния процес и всички разходи,свързани с тях.
Сравнително малки промени в една област, когато са добре обмислени, водят до икономии на средства в много други области.
Не трябва да се забравя обаче,че такива промени трябва да се обсъждат във всички звена на компанията,които имат отношение към тях,особено в отдел маркетинг. В някои фирми няма постоянна връзка между производствения и маркетинговия отдел,което затруднява движението и реализацията на добри идеи. Много от добрите идеи не се осъществяват поради недобро обмисляне и недобра координация преди представянето им на маркетинговите специалисти. Крайната цел е постигането на икономически ефективно опаковане,а за реализирането ù трябва да се използват всички налични средства. В някои случаи се налага разходване на повече пари в една област,за да се постигнат по-големи икономии в друга.
Рационализирането е съществена част от промените
Самата дума „промяна“ често предизвиква паника в отделите за маркетинг и продажби,тъй като си представят как тяхната гама от многоцветни опаковки се свежда,например,до един типоразмер с едноцветен печат. Но при постоянно нарастващите усилия за намаляване на номенклатурите (например при въвеждането на продажби по системата „Just in Time“ и повишаване на нивото на услугите по продажбите),рационализирането на типоразмерите придобива голямо значение. Тук предизвикателството е промяната да се извършва позитивно и творчески.
Не всички промени налагат визуална промяна на опаковките или въздействие върху маркетинга. Транспортните опаковки са област,в която се правят много излишни разходи. Например,една фирма опакова продукти в пластмасови бутилки в каси от велпапе със зигзагообразни разделителни прегради. Тъй като не възникват някакви технически проблеми с тази опаковка,тя е считана за икономична при превозите на продуктите. Но една идея променя нещата — бутилките биват намалени по височина,а преградите се премахват. Използвайки същия тип,но по-малка каса от велпапе,се постига 30% по-висока устойчивост на натиск. С тази промяна се спестяват 30% разходи за велпапе,а чрез подобреното палетизиране се икономисват много палетни места в складовете и при дистрибуцията. Допълнително оптимизиране се постига с използването на компютърна програма за изчисляване на размерите на транспортната опаковка и на стифирането върху палетата. Днес подобни програми са незаменимо средство при изчисляването на множество други параметри,включително на слоевете на вълнообразния картон за конкретните приложения. Понякога намаляването на размера на картонената опаковка дори само с 1 — 2 мм може да доведе до съществено увеличаване на броя опаковки,щанцовани и печатани на един лист картон. Резултатът от такива малки наглед промени е спестяване на значителни средства.
За да съществува ефективно опаковане, е нужно подобряване на цялостния опаковъчен процес
Затова се набляга върху разбирането на всички процеси и върху начина,по който те въздействат върху пълната себестойност на дадена опаковка.
Спецификациите са времеемки и скъпи. Затова изглежда,че при тях почти няма нищо,което да може да се направи за намаляване на разходите. Но те са базата на опаковъчната система на всяка компания. Спецификацията дефинира редица характеристики на продукта като: вида на материалите,тяхната форма и размери; отклоненията при оцветяването; вида продукт,за който е предназначена опаковката; начина,по който се очаква той да бъде реализиран; как се осигуряват доставките му и не на последно място — нивото на приемливите дефекти.
Цялата тази информация трябва да се композира съобразно специфичните изисквания на компанията,а не (както често се случва) да се счита,че тя просто е един списък,осигурен от доставчика на компонентите. Спецификацията формира базата за преговори (технически и търговски) между компанията и доставчика,както и вътрешното съгласуване между отделите (анализ и качествен контрол,производство,снабдяване,опаковане).
Но как тази по-скоро бюрократична система за документация помага за икономията на средства? Погледнато опростенчески,тя уточнява как компанията иска да получава компонентите (опакованите опаковки!). Складовите площи струват скъпо и компанията може да иска,например,да стифира палетите с постъпващите компоненти на три реда по височина. Много доставчици използват рециклируеми еднократни палети,които обикновено се огъват и чупят,когато се стифират на по-голяма височина. В най-лошия случай историята приключва с това,че част от компонентите трябва да се изхвърлят,без изобщо да са стигнали до опаковъчния цех. В най-добрия случай палетите могат да минат през опаковъчния цикъл на компанията и да завършат живота си в супермаркета,но междувременно са успели да намалят ефективността на опаковъчния цикъл на същата тази компания. Този вид разходи трудно се измерват количествено,но са реални и често водят до нови разходи. Изходът от ситуацията е сключване на ново споразумение с доставчика за подобряване на методите на доставка.
Някои компании се стремят към „нулеви дефекти“ в производството,за да намалят производствените разходи и да осигурят само висококачествена опакована продукция за пазара. Такава цел трудно може да се постигне без добра система за изработване на спецификациите. Ако човек няма обективна оценка за същността на опаковъчните компоненти и очакваното им поведение,той не може да извършва съдържателен мониторинг,да подобрява качеството и/или да намалява свързаните с тях разходи.
Във всички области на опаковането съществуват много възможности за подобряване на ефективността и качеството и за намаляване на разходите. Това обаче изисква цялостно разбиране както на всички процеси и на свързаните с тях разходи,така и на близките до опаковането области. Необходим е и постоянен стремеж към увеличаване на познанията на всички участници за значимостта на опаковането в целия му обхват.
Това изисква цялостно познаване и осмисляне на всички процеси,разходи и свързаните области,както и позитивен стремеж за увеличаване на познанията на всички участващи хора относно значимостта на опаковането в целия му обхват.
Така могат да се въвеждат и полезни иновации чрез включване на целия екип в генерирането на идеи — оценяването на видовете нови продукти и опаковки и вземането на решения за икономично и иновативно опаковане.
В условия на рецесия,в развитите страни много сериозно внимание се обръща на иновациите в опаковането. Например,английският Консорциум за развитие на опаковането е въвел в действие тригодишна програма за подпомагане иновирането в производството и опаковането на хранителни продукти и напитки. Програмата предвижда широки консултации за подобряване на опаковането с цел увеличаване на продажбите,намаляване на отпадъците и на разходите при изпълняване на изискванията за опазване на околната среда. Схемата за включване в проекти за усъвършенстване на опаковането на храни и напитки предвижда финансова подкрепа,която зависи от мащаба на проекта и от големината на предвидените инвестиции.