Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

За тенденциите в опаковъчната индустрия



Днес опаковките са предмет на глобална индустрия, с която са ангажирани собственици на марки, производители, доставчици и търговци от много страни по света. Независимо от географската ширина и разстоянията всички те са изправени пред едни и същи предизвикателства в желанието си да продължат напред и да се развиват. Разбира се, не за сметка на природата и по възможност с по-малко разходи. Оказва се, че най-предпочитани за момента са тънкостенните пластмасови опаковки за млечната, хранителната и питейната индустрия

Тънкостенните пластмасови опаковки са все по-предпочитани за опаковането на продукти като кисело мляко, олио, плодове, зеленчуци, готови храни, сокове и мн.др. Според Джон Неш от Стратегически изследвания в AMI Consulting, само в Европа за опаковането на млечни продукти и консумативи се използват приблизително 2,5 млн тона от полимера. От тях с най-голям дял са полипропиленът и
полистиролът, следвани от PET и някои PVC приложения. И ако в началото на икономическата стагнация
през 2009 г. много компании за опаковки са отбелязали спад в продажбите на дребно на храни, напитки и тютюневи изделия, днес поради факта, че хората от много домакинства са активно работещи, се наблюдава нарастване на търсенето на готови храни. Поради тази причина на пазара присъстват все по-разнообразни по вид полуфабрикати, неизискващи специални условия за съхранение и имащи дълъг период на годност. Не без значение, разбира се, са високите бариерни свойства на пластмасовите контейнери, гарантиращи безопасността на храните в тях, както и възможностите за декорация, допринасящи за добрия външен вид на опаковките. Явно напоследък тънкостенните опаковки тип контейнер са на особена почит, тъй като отскоро дори марката супи Campbell’s показва предпочитание към леките контейнери с капаци пред металните консерви и стъклените буркани. И с право — RPC контейнерите притежават функция за блокиране в случай на разпръскване на продукта, а добавянето на коекструдиран или ламиниран слой EVOH (етилен винилов алкохол) допълнително повишава бариерните свойства на опаковъчния материал, увеличавайки по този начин неговата надеждност. В крайна сметка за производителите на опаковки от всички краища на света ключовата дума е устойчивост. А това означава намаляване на хранителните отпадъци и реализиране на
икономии във всички етапи на производство — от намаляване потреблението на енергия, до ефективното разпределение на готовата продукция.

Какво се случва по света? В ролята си на ключов клиент Heinz са определили за свой приоритет намаляване използването на опаковки с цели 15%. От Reynolds Packaging Group са се споразумели с компании като Tesco, Carrefour, Sainsbury‘s, Heinz, Procter & Gamble, Nestle, Coca-Cola и Ahold за намаляване теглото на опаковките. Използването на така наречените активни опаковки, или с дру-ги думи превръщането на опаковката от пасивна бариера за външните фактори във фактор за въздействие
върху продукта или средата, в която той се намира, е още един гарант за неговата годност.

Базираната в Италия Coopbox Group, с над 30-годишен опит в опаковането на пресни хранителни продукти и изградена разпространителска мрежа в Европа, е на път да се преориентира към използването на биопластмасите като основна суровина за производството на опаковки с цел подобряване на въздействието върху околната среда. Високата цена на биопластмасите и постигнатите
резултати засега не покриват очакванията на компанията, затова като алтернатива се спряга намаляване теглото на опаковките, какъвто е случаят с коритата от полистирол, чието тегло е с 50% по-малко от теглото на коритата, произведени от конвенционални твърди пластмаси.

Испанската EDV Packaging е произвела заместител на стъклото със слоеве PS, EVOH и PE. Устойчивият
на топлина, с UV защита продукт е идеален за съхранение на детски храни, зеленчуци, плодове, пастьоризирани и стерилизирани продукти, сосове, пастети и др.

От EVAL са произвели EVOH смоли, които освен че притежават високи бариерни свойства, могат да
се рециклират и са безопасни за употреба. Така получената опаковка защитава продукта от влиянието на атмосферата и гарантира неговото качество, като възпрепятства проникването на газове отвън и запазва ароматите вътре, елиминирайки необходимостта от изкуствени добавки. Това, което заслужава внимание, е, че дебелината на EVAL материалите се измерва в микрони, което само по себе си подсеща за неимоверно малкото тегло на готовите продукти. Ако към този факт добавим и липсата на хлор и метал, което на практика означава 100% рециклируемост, то произведените от материала опаковки са достойна алтернатива на метала и стъклото.

От Treofan се стремят да намалят въглеродния отпечатък чрез различни инициативи, в това число и
чрез повторно използване на отпадъците, докато Styron залагат на полистирола, който при използването на подходяща технолотия може да намали от 13 до 20% от теглото на опаковката. Посредством използването на полипропилен за производството на опаковки от Borealis са си поставили за цел до 2020 г. да намалят енергийното потребление на тон готова продукция с до 20% и също с толкова — емисите на въглероден диоксид.

Сравнително новата, но на практика най-голяма производителка на PET опаковки в света — Octal, не случайно планира да увеличи капацитета си до 1 млн тона годишно до 2012г. Компанията е разработила уникална DPET технология, елиминираща 5 етапа от производствения цикъл. Намаляването на работния поток по никакъв начин няма да се отрази на качеството на продукцията и ще спести материали, време, енергия и пари. Може би най-нестандартна, поне за нашите представи, е произведената от EverEdge IP Group опаковка за кисело мляко Crushpak, позволяваща консумирането на продукта без лъжица.
Новосъздадената опаковка е спестила на производителя 36% пластмасови суровини. Към момента въпросните опаковки се използват и са добре приети в страни като САЩ, Мексико, Нова Зеландия и Испания.

Разбира се, това далеч не е всичко, но пък само след половин година — в началото на декември, специалистите от цял свят ще се съберат, за да коментират тенденциите в развитието на опаковъчната индустрия за следващата година. И макар да казват за новото, че е „познатото старо“, може би все пак някои от водещите компании ще успеят да изненадат вече попреситените и недотам безрезервно вярващи потребители.

 
24.10.2011.
Автор: ProPack Magazine
0 Коментари
Таг :

Тенденции в опаковането

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар