В следващите редове ви представяме мненията на специалисти в някои от големите български производители на бира по въпроси, свързани с опаковането на пенливата течност.
Кои са важните характеристики на добрата бирена опаковка?
Лидия Ставрева: Най–важните характеристики на добрата бирена опаковка са да запази свежестта и качествата на бирата като вкус, цвят и газировка.
Павел Христов: Днес бирата се бутилира в доста разнообразни опаковки — стъкло, метал, PET. Качеството на опаковката е много важно, доколкото тя трябва да гарантира отличните характеристики на съхраняваната течност в обозначения срок на трайност. Разбира се, поради различния вид на материала, от който се изработва опаковката, варират и изискванията към характеристиките, на които тя трябва да отговаря. Все пак бихме могли да ги обобщим до следните няколко:
- Добро качество на материала, от който е произведена опаковката. Повърхността в контакт с бирата трябва по никакъв начин да не променя или влияе на характеристиките на течността — вкус, аромат, бистрота и пенливост;
- Механичното представяне на опаковката. Тук от значение са дистрибутирането на материала, устойчивост на компресия, на падане, на спукване, пропускливост на течности, топлинна стабилност, здравина на стените и отваряне;
- Динамика на обмяната на газове (СО2 и О2), което е важен функционален параметър, особено при PET опаковките.
- Осигуряване защита срещу слънчева светлина.
- Не на последно място, за нас от значение е и опаковката да щади околната среда. Тя трябва да има възможност за многократно използване (депозитния стъклен амбалаж), да може да бъде рециклирана, да бъде олекотена.
- Ние закупуваме единствено опаковки, които отговарят на високите стандарти за качество на AB InBev — най–големия производител на бира в света, част от групата на който е и „Каменица“ АД.
- Не на последно място за добрата опаковка от значение е и нейният дизайн — задоволяващ изискванията на потребителите за удобство и съвременност.
Дончо Хаджиев: На първо място това е материалът, от който е направена — той трябва да е безопасен за здравето на хората и за околната среда. Изискванията към опаковките са постановени според българския закон за опаковките. За нас следващите по важност характеристики са ергономията и дизайна на опаковката. От изследванията, които се правят периодично, знаем, че за хората, които обичат нашите продукти, е важно и опаковката да е удобна. При разработването на структурния дизайн на бирените бутилки и избора на материалите, от които да се произвеждат, ние обръщаме основно внимание на удобството и лесния достъп до продукта ни. Дизайнът, от друга страна, допълва функционалността на опаковката и е основен носител на идентичността на марката. Нашите марки са лидери на пазара и искаме да ги покажем на рафта в магазина по най–добрия начин.
Като един от най–големите производители на бира в България сами ли произвеждате опаковките си, или си партнирате с външна фирма, специализирана в тази област? Българска или чуждестранна е фирмата–производител, чиито опаковки ползвате?
Лидия Ставрева: На този етап ние не произвеждаме опаковки. Партнираме си с фирми, специализирани за производство на опаковки — засега само български производители.
Павел Христов: Ползваме опаковки, производство на български и чуждестранни фирми. Имаме партньори и доставчици от цял свят.
Дончо Хаджиев: Ние не произвеждаме опаковки, а работим с най–големите и най–добрите фирми, специализирани в производството на стъклени, PET, алуминиеви, метални и хартиени опаковки. Сред тях има такива, които се намират в България, но редица други са в чужбина. По отношение на проектирането на опаковките и графичния им дизайн, работим с български и чуждестранни агенции, специализирани в бранд дизайн решенията. Например, по проекта за освежаване на опаковките и графичния знак на марката „Загорка“ освен с вътрешен екип работехме и с английска, и с българска агенция.
Какви са най–важните изисквания за опаковките на бира? Работи ли се в България по европейски стандарти в това отношение и спазват ли се те от фирмите, присъстващи на българския пазар?
Лидия Ставрева: Основно изискване към опаковките е запазването на качествените показатели на пивото. Те не трябва да допускат окисляване на бирата, изразяващо се в промяна на цвета, вкуса и газировката. Опаковката трябва да има здравина и надеждност при съхранение и транспортиране. Фирмите производители на бутилки, с които ние работим, активно интегрират европейските норми в своите производства и притежават сертификати по ISO 22000.
Павел Христов: Качеството е най–важното изискване към опаковките за бира. Европейските стандарти в това отношение са строго съблюдавани от българските фирми, с които работим. Това е едно от съществените задължителни условия, на които трябва да отговарят нашите български партньори.
Дончо Хаджиев: Действащото законодателство в България е съобразено с изискванията на Европейския съюз по отношение на опаковките. Всички големи производители на бира в България имат отношение и работят според това законодателство. В „Загорка“ АД, като част от групата на Heineken и активен член на Съюза на пивоварите в България, не можем да си позволим компромис както с качеството на продукта, който произвеждаме, така и с неговата опаковка. Вярваме, че това са чертите, които ни правят силни на пазара — в магазините, ресторантите, баровете..
Във времето на глобална икономическа и финансова криза смятате ли, че производителите на опаковки в България трябва да предприемат някакви промени по отношение на технологиите за производство, качеството или цените на предлаганите от тях продукти?
Лидия Ставрева: Да, в условията на глобална икономическа криза по наши задания фирмите предприемат действия, свързани с разработването на по–олекотени опаковки, с по–голяма еластичност и здравина, което води до икономия на материал и подобряване на качеството на опаковката. Това ще позволи запазване на конкурентоспособни цени на пазара.
Павел Христов: Качеството на опаковките, ползвани от нас и произведени в България, е на отлично, европейско ниво. Цените са по–конкурентни спрямо европейските. Вследствие на икономическата криза цените на суровините и материалите бяха намалени допълнително, което от своя страна доведе до допълнително понижаване на крайните цени на опаковките. Нужно е обаче българският производител да се развива в областта на нововъведенията при опаковките и на новите технологии, тъй като някои от последните иновации не са достъпни на българския пазар.
Дончо Хаджиев: Динамиката и подемат на пазара за последните 6–7 години не позволяваха голямо търсене и предлагане на алтернативни материали или технологии — избираше се това, което е най–лесно приложимо в практиката. Ефективността на приложение, ниската себестойност и качеството на използваните материали в опаковките винаги ще са водещи фактори за избор на производител. Но според нас в момента имаме шанса да направим крачка напред и в технологиите, и в материалите за опаковки чрез наблягане на иновациите в бранша.
Това, което е от голямо значение, е мисълта за бъдещето — как да опазваме по–ефективно околната среда, как да направим моментите на общуване между продуктите и консуматорите още по–приятни и забавни. Това със сигурност ще ни изведе по–силни от настоящия период на криза.