Най-голямото изложение в света за опаковъчната индустрия — Interpack, ще отбележи своя 50-и юбилей. То ще се състои от 24 до 30 април 2008 г. в панаирното градче на Дюселдорф. Детайлна информация за българските фирми и медии бе представена на специална пресконференция в гранд-хотел „София“ на 8 ноември 2007 г. Гост бе г-н Рихард Клеменс, управляващ директор на Германския съюз за машини и съоръжения (VDMA), който представи новостите в бранша, актуалното развитие на пазара и очертаващите се тенденции в опаковъчната индустрия.
Освен големия брой регистрирани за участие фирми — 2447 от 57 държави, на Interpack 2008 се очакват и рекорден брой посетители — между 175 и 185 хиляди души. Сред регистрираните участници са и четири български фирми — Капитан Дядо Никола АД, гр. Габрово; Мехатроника, гр. Габрово; Мегапорт, гр. Велико Търново; D. R. A. C. ООД, гр. София. Поради все по-нарастващия интерес на фирмите, желаещи да се представят на този форум, е увеличена изложбената площ с откриването на нова палата — 8Б. Самото изложение е разделено в отделни направления — опаковки и опаковъчни машини, като на места има застъпване на изложители както на машини, така и на опаковки. Палати от №1 до №4 са традиционно запазени за сладкарската и фармацевтичната промишленост. Намеренията на организаторите са в палата №7 да се представят новостите.
Посетителите на Interpack 2008, което обещава да бъде най-голямото в досегашната си история, ще получат обстойна информация за най-новите процеси и тенденции в опаковането на продукти от хранителната промишленост, в това число сладкарски и хлебни изделия и напитки, фармацевтични и козметични стоки, други нехранителни продукти за широко потребление и индустриални стоки. Мероприятието предлага единствен по рода си цялостен спектър в областта на съвременните изисквания и иновативните решения в опаковъчната индустрия.
Основната тенденция, която се налага в последните години в опаковъчния бранш, е удобството за потребителя. Interpack ще предложи и дискусии по пряко свързаните с тази тенденция актуални проблеми в бранша, а именно — налагането на икономически ефективната опаковка; нарастващото продуктово разнообразие; бързата замяна на едни продукти с други; изключително високите изисквания към приспособимостта на машините и съоръженията, налагани от все по-често търсените малки разфасовки;
нарастващото значение на опаковката като маркетингов инструмент; все по-осезаемото навлизане на високите технологии вследствие на повишаването на изискванията към машините за опаковки; бъдещото широко приложение на РЕТ.
В рамките на Interpack Processes and Packaging 2008 IF International Design GmbH ще връчи за първи път „IF-награда за опаковане“. Категориите на конкурса са осем. Единственото условие за участие е разработките да не бъдат на повече от три години. В категорията „Опаковъчни концепции“ могат да участват и все още нереализирани проекти или прототипи.
Interpack ще бъде отворен всеки ден от 24 до 30 април от 10.00 до 18.00 часа. Всички входни карти и пропуски за изложители на Interpack 2008 позволяват безплатно пътуване до изложението с обществения транспорт в мрежата на VRR, която обслужва Дюселдорф и неговите околности.
Развитие на пазара на опаковъчни машини и материали
Производственият обем на опаковки в световен мащаб възлиза на над 400 млрд. евро. В Германия производственият обем на опаковъчни материали за 2006 г. е 27,6 млрд. евро, като 12 млрд. евро от тази стойност се падат на пластмасовите опаковки.
В процентно изражение делът в използването на опаковки е най-голям за хранителни продукти — 40%, за напитки той е 20%, като този дял нараства много бързо. Също 20% е делът на стоки от секторите фармация и козметика. Отново с увеличаващ се дял са нехранителните продукти и промишлените стоки — 20%.
Браншът на опаковъчните машини се разви като една от водещите приложни области на високотехнологичните компоненти на двигателната, регулиращата и автоматизиращата техника. Чрез въвеждане на сензори, камерни системи и принадлежащия към тях софтуер за обработване на изображението производителността им нарасна още повече. Чрез модулни групи може бързо да се реагира на желанията на клиента и да бъдат предложени индивидуални решения.
Годишният оборот в производството на опаковъчни машини е 20,8 млрд. евро. Най-голям е делът на Европа — 41%, и САЩ — 21%.
В Южна Америка, където делът е 5%, в последните години се забелязва осезаем ръст. Подобна тенденция се очертава и в Африка. Много сериозно развитие през последните пет години отбелязват и страните от Източна Европа.
Световният експорт, двигател на развитието и разрастването на бранша за опаковъчни машини, достига обем от 12,9 млрд. евро за 2006 г. Водещите износители на опаковъчни машини са Италия и Германия.
Статистиката сочи, че вносът на опаковъчни машини в България възлиза на 40,3 млн. евро — данните са за 2006 г. Най-важният партньор за България в момента е Италия, която осъществява 43% от вноса.
Г-н Рихард Клеменс беше любезен да отговори на няколко въпроса специално за читателите на ProPack
Какви са очакванията на организаторите за Interpack 2008 и какви тенденции се очертават в опаковъчната индустрия?
Рихард Клеменс: Interpack 2008 се очертава като най-мащабното изложение досега. Очакваме рекорден брой посетители — от порядъка на 175–185 хиляди, като над 55% от тях да бъдат от страни извън Германия. Като цяло сме удовлетворени от многообразието на палитрата от изложители.
Надяваме се да бъдат осъществени много интересни контакти и да бъдат очертани новите тенденции в различните направления с оглед на нуждите на потребителите от различните страни, защото очакванията на един японски клиент не съвпадат задължително с тези на един южноамериканец. На самото изложение очакваме сключване на търговски сделки, но те в голямата си част ще бъдат предварително подготвени. Два-три месеца след приключване на изложението обикновено фирмите-производители, взели участие, отбелязват ръст в продажбите.
Модерните опаковъчни машини позволяват ефективното производство на различни видове опаковки с висока гъвкавост по отношение на форма и големина. Те осигуряват хигиена на съдържанието, както и намаляване на разходите за опаковане, например, чрез интегрираното в машината производство на опаковъчния материал (машини за оформяне, пълнене и затваряне) или чрез възможността за обработване на все по-тънки материали за опаковане или суровини с различен толеранс по отношение на качеството. Опаковъчната машина може да отпечата важна информация като годността и датата на производство директно върху опаковката. Освен това контролът и документирането на процеса на опаковане чрез въвеждането на съответна техника и автоматизация във връзка с темата „обратно проследяване“ стават все по-важни. Целият експлоатационен цикъл на машините се подобрява и става по-ефективен, защото не само първоначалните инвестиции за съответната машина са важни. Важно е и какви ще бъдат съответните експлоатационни разходи — консумираната енергия, от една страна, и пестеливото използване на почистващи материали и суровини за самата опаковка, от друга.
Какво ще бъде представянето на български фирми на панаира?
Рихард Клеменс: Регистрирани са четири фирми. Какво ще покаже всяка от тях не мога да кажа, но в момента всички участници обмислят как точно да се представят, как да оформят щандовете си и т.н. Ситуацията е като на автомобилен салон — завесата се вдига на откриването в първия ден, мистерията се разбулва и се вижда кой какво предлага.
Бихте ли очертали тенденциите в развитието на „интелигентните“ опаковки?
Рихард Клеменс: В рамките на изложението се очаква да бъдат повдигнати и въпросите за логистиката на продуктите и в тази връзка — възможността за „обратно проследяване“ на продуктите. Сред основните дискусионни въпроси остава използването на RFID (Радиочестотен идентификатор — Б. ред.), които могат да бъдат вградени в самите продукти или в тяхната опаковка. В тази връзка е много важен въпросът за цените на тези микрочипове. Когато става въпрос за големи серии, цената може да варира от 15 до 25 евроцента.
В някои браншове отдавна се използва подобен вид техника, при други тя тепърва ще бъде внедрявана. В момента за нас е по-интересно как ще реагира законодателят, дали изобщо ще допусне тяхното използване. Освен това те трябва да бъдат допълнително изследвани за странични ефекти. А за мен е изключително интересно как ще реагират потребителите на едно такова въведение.
Въвеждането на тези микрочипове повдига и въпроса за т.нар. „прозрачен потребител“. При преминаване в магазина количката отчита какво съм закупил, аз бих могъл да променя някои от своите навици при закупуване на стоките. В един момент цялата информация се събира и би могла да бъде използвана, за да стане животът на клиента по-прозрачен. Това може да има и други прояви, примерно, количката да ви заведе директно до любимата ви бира, до млякото, което обикновено купувате, до кафето, което предпочитате, като разбира се, може да ви даде и указания, че в момента има някаква промоция. Така че тази технология има предимства и недостатъци, които трябва да бъдат преценени.