Работният поток в печатниците е една силно подценявана тема. За много от управителите и собствениците на печатници отношението обикновено е: „Какво пък толкова — RIP, трябва да обработи едни файлове, при това вече направени.“ И много често те не си дават сметка, че препечатването, престоят на машините, загубата на време в настройки, липсата на точни цветове, караниците с клиенти за качеството и срока на изпълнение на поръчките се коренят именно в отношението им към „RIP-a“.
Какво трябва да има в един работен поток
Може би е добре да започнем с обичайните неща, които се изискват от една система за работен поток. От доста време тези системи са ориентирани клиент-сървър. Това означава, че има централен сървър, където се извършват всички операции, и работни станции с интерфейс за управление на задачите на сървъра. По-съвременните архитектури са изградени на принципа на отделните „енджини“, които са предназначени да извършват определени действия. Така например в Kodak Prinergy има десетки „енджини“. Най-популярните от тях са refine — извършващ първоначалната обработка на файловете, като превръщането им в определена версия на PDF, и проверка на определени параметри от файловете; color management — управление на цветовете; използване на цветни библиотеки за spot цветове; trapping — наддаване на обектите с цел по-добра визия, low resolution output — създаване на екранни изображения, high res output — експонация на пластини; различни видове растер; управление на нарастването на точката и др. Не на последно място е добре да има база данни, където да се записват както отделните действия на участниците в процесите, така и ресурсите, използвани при изпълнението на една поръчка.
Печатът е различен от всички останали видове производства. Той е нещо средно между производство и услуга. Произвежда се, но това, което клиентът си е поръчал. Поради тази причина още на ниво ценообразуване и оферта трябва да е ясен целият технологичен процес. И ако системата позволява, този процес може да се опише от технолога на съвсем ранен етап — още преди да имаме файлове и всичко останало от клиента.
За разлика от повечето RIP-ове, където основната единица е файлът, в workflow-системите това е поръчката. С отварянето на нова поръчка се създава цяла структура от директории, които се запълват в процеса на работа. Една от тях е за файловете, които клиентът изпраща. По този начин нещата са доста по-подредени, по-ясни и по-удобни в много отношения.
Имайки предвид всичко това, съвременните системи за работен поток осигуряват възможността печатницата да е готова за изпълнение на поръчката на много ранен етап. Какво печелим от това?
- Възможност за стандартизиране на процесите — знае се, че този вид поръчки се обработват по този начин и тези параметри са важни, за да стане както трябва. Ако не са спазени условията, нека клиентът бъде информиран за това, както и за възможността поръчката му да не изглежда по начина, който си е представял.
- Възможност за автоматизация на процесите — на всяко събитие се прикачва определено действие, например „Изображение с ниска резолюция“ — питай клиента, пълен монтаж, одобрен от клиента — експонирай пластина и т.н.
- Описване на знанията на най-добрите служители от предпечата и определянето им като стандарти за поведение. По този начин дори определен служител в момента да не е на работа, начинът, по който той би работил по файловете, действа автоматично.
След като поръчката е приета за работа и е описана технологично, печатницата е готова за приемане на файловете от клиента, за да започне нейното изпълнение. Подходящият човек от структурата на клиента бива информиран чрез e-mail за готовността да бъдат приети файловете.
Следвайки описания подход, с получаването на файловете може автоматично да се активират процесите на проверка и обработка, предварително дефинирани за поръчката. Информацията от проверката и обработката на файловете не е за оператора от печатницата. Тя е за клиента. Той трябва да реши дали несъответствията, които системата е „видяла“, са нещо, което може да поправи, нещо с което може да се примири, или трябва да изпрати нов коригиран файл.
Клиентът може да види директно коя част от дизайна създава проблем. Да измери определени отстояния или цветове, да увеличи определени области или да провери overprint-настройките.
В много от печатниците е масова практика файловете на клиента да тръгват по два пътя. Единият води до експониране на пластини, а вторият е за създаване на файлове за одобрение. Това създава предпоставки да има различия между двата файла, т.е. клиентът да одобри едно, а после да бъде отпечатано друго. В съвременните workflow-системи частта за комуникация през интернет с клиента не е външна на системата. Те са едно цяло. Просто през интернет можете да извършите определен набор от действия като качване на файлове, преглеждане на резултатите от обработката им, преглеждане на съдържанието им и т.н. Клиентът и предпечатът работят върху една и съща поръчка и всеки от тях вижда и извършва своята част от нещата. По този начин се гарантира, че това, което показвате на клиента, е точно това, което ще изработите.
Всички знаем, че един и същи файл може да изглежда по различен начин в зависимост от вида и настройките на софтуера, с който се преглежда. Затова е много важно печатницата да има инструментите да покаже как тя „вижда“ файла и да поиска съгласието на клиента, че точно този вид той е имал предвид. Такива инструменти са софтуерната цветна проба и цветната проба на хартия. Те също трябва да бъдат свързана част към цялостния технологичен процес, а не острови, където работата с файловете се започва отначало.
Много често при изпълнението на една поръчка се преминава през така наречените корекционни цикли. Процес, при който клиентът променя част от поръчката, след като вече я е изпратил в печатницата. Системите за работен поток трябва да могат да следят този процес и да осигуряват инструменти, с които да се предотвратяват грешки. Например в Kodak InSite вие можете да видите и стария, и променения дизайн и системата автоматично да ви покаже разликите между тях.
Следващата стъпка в процеса на работа е електронният монтаж
Повечето печатници у нас не използват специализиран софтуер, което има много недостатъци. Ще ги спомена само накратко — създава се нов PDF-файл с монтажа и ако не се внимава, той може да е с изцяло нови настройки на цветове, изображения, обекти и т.н. и да няма нищо общо с клиентските файлове. Работата с тези приложения отнема много повече време и крие много повече опасности за създаване на грешен монтаж. Създадените файлове трябва пак да бъдат обработвани. Подмяната на страници изисква процесът по подготовка на колата да започне почти отначало и мн.др.
Традиционно най-масовото специализирано приложение за създаване на монтажи е Kodak Preps. Използването му гарантира избягването на повечето проблеми, описани по-горе. Но най-добре е, когато приложението за монтажи е тясно интегрирано със системата за работен поток. Такъв пример са Kodak Preps и Kodak Prinergy. Освен всички други предимства съвместното им използване ви осигурява възможност да работите по няколко монтажа едновременно. Да подготвите или да използвате готови шаблони за различни видове машини. По този начин, ако печатницата има повече от една печатна машина, вие можете да решите в последния момент на коя от тях ще работите. Друго голямо предимство е възможността да се автоматизира процесът на поставяне на страниците по местата им в монтажа. Лесно могат да се променят trim size и други параметри, ако това се наложи в последния момент. Тъй като се работи с празни шаблони, които се запълват в момента на експониране на пластините, то корекционните цикли на подмяна на една или няколко страници с нищо не забавят изпълнението на поръчката.
Съществуват и специализирани продукти за електронен монтаж на опаковки. Някои от тях също могат да бъдат тясно интегрирани със системите за работен поток.
Освен описаните по-горе процеси, които повече или по-малко са познати и са ежедневие, съвременните системи за работен поток трябва да могат да осигуряват и функционалност, за която се сещаме по-рядко. Ето няколко примера. Архивиране на поръчките — опаковане и записване на отделно място на цялата информация, необходима за повторно изпълнение на поръчката — master pdf-файлове, монтажи, шрифтове, цветови библиотеки, процеси и др. Още по-добре е, ако това става автоматично — например поръчката не е работена 1 месец — архивиране и изтриване на информацията от файловия сървър.
Друга интересна възможност е скалирането на сървърите. Когато усетим, че системата за обработка на файловете е тясно място, ние най-често сме готови да сменим компютъра. Често обаче не това е същинският проблем. Например, ако се обработват много малки поръчки, е много вероятно да имаме нужда от втори „енджин“ за определен процес — refine, output или някой друг. Този подход позволява системата да расте заедно с печатницата.
И не на последно място, дотук описаната система за работен поток „знае“ реално изразходваното време и ресурси на фирмата по поръчки и по клиенти. Интегрирането на тази информация с ERP или MIS система ще даде възможност за по-точно оценяване на разходите и приходите, което има важно значение от бизнес гледна точка.
Описаните в тази статия процеси съвсем не са всичко, което една система за работен поток извършва. Те са само повод за размисъл колко важна е тя и колко голямо значение може да има в организацията на една печатница.