На 25 май тази година DuPont Packaging&Industrial Polymers обяви за пореден път победителите в 22 категории за опаковъчни иновации в множество географски и пазарни сегменти. Тази година първите места в конкурса на американския химически гигант бяха заети от опаковъчни иновации, предизвикани от потребителите.
Според организаторите на конкурса тазгодишният фокус при оценяването на новите опаковки е насочен към важните елементи, необходими за постигането на пробиви в опаковъчната индустрия. В това число влизат нови разработки, с прилагането на които се намаляват разходите за производителя, както и отделените отпадъци, подобрява се устойчивостта на продуктите — елементи които производителите на опаковки и търговците търсят в момента, за да отговорят на очакванията на потребителите. Победителите бяха избрани на база демонстрирани иновации, които са необходими за разрешаването на многостранни проблеми в различни области. Независима експертна комисия оцени 160 подадени опаковки от цял свят и избра победителите по качества, базирани на три критерия. Диамантните отличия бяха раздадени на опаковки, демонстриращи отлични качества в категориите „Нови идеи“, „Устойчивост“ и „Успешно намаляване на разходите за производство и отделените отпадъци“. Петте златни награди бяха раздадени за постижения в две от тези три категории, а шестте сребърни отличия отидоха при опаковките, при които е направен иновационен пробив. Трите почетни отличия бяха раздадени за опаковки, при които е използван нов подход за разрешаването на даден проблем.
Диамантени награди
Алуминиеви бутилки
Производител: Exal Corp и Alcoa Rigid Packaging, САЩ
Производителите на бутилирани напитки непрекъснато биват притискани от различни страни да подобрят екологичните параметри на производството си. Новата алуминиева бутилка на EXAL “Coil to Can“ е направена от напълно рециклируема алуминиева сплав, която ще позволи прилагането на технологията върху множество видове бутилки. Тази технология съчетава по-високата скорост на процеса на производство с олекотеността на стандартния кен за напитки, допълнени от стилен и изчистен дизайн. Алуминиевите бутилки, произведени по метода C2C, са с до 40% намаление на теглото и се предлагат на цени, сравними с тези на традиционните стъклени или PET бутилки.
Опаковъчна система осигурява безопасен транспорт на медицински доставки
Най-голямото предизвикателство при транспорта и складирането на чувствителни към температурата материали като лекарства и кръвни продукти е поддържането на необходимата температура през цялото време. Неправилното съхранение на лекарствата е причина за унищожаване на продуктите, което струва на фармацевтичните компании 3 милиарда долара всяка година. За да разреши този наболял проблем, новата контролираща температурата система за повторна употреба GREENBOX прилага цялостен системен подход към проблема. GREENBOX се захранва от системата PureTemp — технология на американската компания Entropy Solutions, която поддържа температурата в опаковката непроменена за повече от 120 часа. Изолиращите характеристики на външните панели на опаковката са десет пъти по-добри от тези на експандирания полистирен (EPS). Голяма част от компонентите на системата могат да се използват повторно в края на жизненият ù цикъл.
Златни награди
Първата в света напълно компостируема опаковка за чипс
Производител: Frito-Lay, САЩ
За разработването на тази опаковка за марката Sunchips от Frito-Lay са преодолели значителни технически предизвикателства, които намаляват екологичните вреди от изхвърлените пликове от чипс. За да постигне компостируемост на опаковъчната структура и същевременно да предостави максимална защита на продукта, производителят е поставил вътрешен междинен слой от PLA и наред с това е използвал компостируемо лепило и разградимо вътрешно бариерно покритие. Резултатът е продукт, направен от възобновяеми материали, който позволява разнообразни възможности за третиране след употребата му.
Пластмасови бутилки с растителни примеси
Производител: Кока-Кола, Импириъл Колидж и Държавния университет в Мичиган
В подкрепа на своята стратегия за постигане на нулеви отпадъци от опаковки Кока-Кола заменя част от използвания PET с възобновяеми материали, базирани на растителни продукти. Новата бутилка е с 30% съдържание на възобновяеми материали и може да бъде рециклирана в стандартните инсталации за рециклиране на PET материали. Продуктът е пуснат на пазарите в Дания, САЩ, Канада, Япония и Бразилия.
Олекотена опаковка за котешки отпадъци
Производител: Clorox and Nordenia, САЩ
Подмяната на полипропиленовата кофа за котешки отпадъци с гъвкава торбичка позволява на производителите от Clorox да намалят количеството на опаковъчните материали с почти 80%. По този начин разходите за производство, доставка и складиране намаляват значително. Дизайнът на опаковките спомага за лесното боравене, изливане, повторно запечатване. Сигурността на съхранение на котешките отпадъци е сравнима с тази при старата и далеч по-масивна пластмасова кутия.
Защита срещу фалшифициране на фармацевтика
Производители: Degill International Corp., Metal Industries R&D, Тайван, Grand Medical Group, САЩ
Фалшифицирането на лекарствени продукти е огромен проблем, особено в някои части на света. Иновативният дизайн против нежелано отваряне на новите епруветки EZ Fusion (тип 2 в 1) позволява на потребителите лесно да разпознават дали един продукт е фалшификат или не. По този начин отпадат догадките за автентичността на т.нар. смесени лекарства, което води до намалени ресурси за производството на опаковки за отделни продукти. Новата опаковка предлага по-евтина алтернатива на традиционните стъклени епруветки, като при нея съществува и по-малък риск от замърсяване на съдържанието.
Дамски превръзки Always
Производител: Procter & Gamble (P&G), САЩ и Германия
В своя нов подход към тази продуктова категория P&G създават нов дизайн както на опаковките си, така и на опаковъчните си машини, като по този начин позволяват преминаването от стандартните опаковки на дамски превръзки с отвор към технология на непрекъснат опаковъчен поток, която намалява използвания полиетилен с 25% и допринася за 80-процентно редуциране на пространството, необходимо за съхраняване на готовия продукт. Новият подход на P&G позволява по-добро нареждане на палетите и намаляване на използваната енергия за производство и транспорт. За успеха на опаковката допринася и новият опаковъчен дизайн, който е значително по-привлекателен за потребителите.
Сребърни награди
Вода за уста “Outlast“
Производител: Procter & Gamble, Alpla, Tech Group, Webb deVlam Industrial Designers, САЩ
Разрастването и разнообразието при препаратите са устна хигиена затруднява максимално диференциацията между марките на рафтовете в магазина. Една от компаниите, които са реагирали правилно на тази тенденция, е Procter & Gamble. Производителят осъзнава, че единствено адекватна промяна в дизайна на опаковката би им осигурила предимство пред конкурентите. „Бутилката на духа“ (както създателите й я наричат) успешно привлича купувача към себе си и ясно отделя марката от останалите кон куренти в тази ниша. Намаленото количество използван PET позволява по-висока ефективност при товаро-разтоварване и съхранение на продукта. Няма съмнение, че чрез тази радикална промяна Procter & Gamble са поели значителен риск, но както виждаме, ходът им се оказва правилен.
Пластмасова опаковка-чаша за вино за еднократно ползване
Производител: Copa di Vino, Quart Vin, Resilux America LLC, САЩ и Франция
Copa di Vino използват изцяло нов подход за опаковане на вино директно в пластмасови чаши. Опаковането по този начин на вино позволява директно сервиране на събития на открито, при които не е удачно да се използва допълнителна посуда. Виното бива бутилирано единствено в пластмасова чаша за еднократно сервиране със срок на годност една година. Така голяма част от опаковъчните отпадъци биват спестени. Въглеродният отпечатък също бива намален благодарение на използването на пластмаса, която е с 30% по-лека от стъклото. Производителите са решили успешно значителното технологично предизвикателство за сигурно запечатване на горния ръб на чашата-опаковка, без това да доведе до влошаване качеството на виното и проблеми при отстраняването на капака. Тази иновация спомага виното да се причисли към категорията напитки за директна употреба.
Пяна за вътрешна транспортна опаковка
Производител: Sealed Air, САЩ
Затворената клетъчна полиетиленова пяна съдържа 65% рециклирано съдържание, което е значително по-леко от използвания до този момент материал. Така новата пяна спестява значителни разходи при транспорт и защитава също толкова ефективно крехките електронни компоненти в опаковките по време на пренасяне. Тъй като рециклируемата полиетиленова пяна все още не е достъпна масово на пазара, затвореният цикъл на преработка трябва да бъде развит до степен да позволи събирането, сортирането, транспортирането и повторното преработване.
MAP опаковка за месни продукти
Производител: Cryovac Mirabella®, Sealed Air, Италия
Свиваемият филм за опаковане в модифицирана атмосфера притежава анти-фог* повърхност. При опаковката се осъществява контакт между месото и филма, което спомага за намаляване на обема ù, като в същото време модифицираната атмосфера не позволява обезцветяването на прясното месо. По-тънкият опаковъчен материал спестява място на дисплея в магазина. По този начин се намаляват и загубите на продукция, тъй като продуктът остава привлекателен за купувача по-дълго време.
ОпаковкаGrip &Tear за пресни и преработени меса и сирена. Производител: Cryovac, САЩ
Торбата Grip and Tear® на Cryovac съчетава високи нива на свиване, здравина и защита срещу кислород с възможност за лесно отваряне. Потребителят просто взема опаковката и я отваря на определеното място при дръж ката по начин, зависещ от големината и формата на пакета. Липсата на заострени ръбове на торбичката подобрява сигурността при боравене с нея, намалява риска от пробиване на филма и замърсяване на продукта.
Опаковки за еднократно сервиране на здравословните храни ConAgra
Производители: Berry Plastics, ConAgra, Rexam и IDEO, САЩ
Креативният дизайн на кутиите за единични порции на миксовете ConAgra гарантира стабилност на рафта и атрактивен външен вид на опаковката. Опаковката е разделена на две нива, в които се съдържат основната храна и сос за подправка. Отделно от това е вградена и цедка, която отцежда храната след накисването й във вода и преди поставянето ù в микровълновата фурна. Така на практика се премахва нуждата от допълнителни съдове за готвене.
Почетни отличия за нов опаковъчен подход
Полипропиленови палети с пълнеж от пяна
Производител: FEMSA, Мексико, Sosa Tech Advisors, САЩ
Един от големите екологични проблеми на Мексико е обезлесяването, породено от масовата сеч и липсата на устойчиво отглеждани гори. Този проблем може да бъде решен поне що се отнася до производството на дървени палети. Производителите от FEMSA съвместно със Sosa Tech Advisors са разработили метод за инжекционно пълнене с пяна на кухи полипропиленови палети, което позволява създаването на издръжлива и трайна сплав, способна да замени напълно дървото. Новите палети са напълно рециклируеми и имат очакван жизнен цикъл от шест години, който е с три години по-дълъг от този на стандартните палети от PP и с четири години по-дълъг от този на дървените.
Бариерен ламинат за опаковки за зърнени храни
Производител: Kellogg’s, Индия
Два често срещани проблема за производителите на зърнени закуски са отделянето на газове от структурата на храните и необходимостта от кислородна бариера, защитаваща ефективно продукта. Метализираният филмов ламинат с кислородна бариера, разработен от Kelloggs, разрешава проблема със съхраняването на зърнените храни на индийския пазар, където високата влажност на въздуха е сериозен проблем. Новото опаковъчно решение позволява на производителите да се откажат от използването на досегашната конструкция и да намалят разходите и сложната логистика.
Напълно автоматизирана система за дозиране на миещ препарат.
Производител: Reckitt Benckiser, Полша
В концепцията на производителя на препарата за миялни машини Finish е залегнала система за автоматично дозиране, която отпуска препарата на порции. Обемът е за 12 измивания без пълнене. Едно от важните условия за функциониране на системата е запазването на всички 12 пълнителя в опаковката сухи до момента на използването им. За да се постигне това, устройството и опаковката трябва да си взаимодействат изключително прецизно, поради което отклоненията в опаковането на продукта трябва да са минимални. Блистерите с почистващото съдържание са направени от 70% рециклиран PET.