Наградите за устойчивост на международната организация на производителите и търговците на метализирани, гланцирани и ламинирани гъвкави материали за опаковане (AIMCAL) бяха раздадени за втора поредна година в края на март по време на ежегодната среща на мениджърите. В различните категории бяха представени опаковки, при направата на които са използвани материали и процеси, намаляващи въздействието върху околната среда и количеството използвана енергия и повишаващи нивото на рециклируемост. Конкурсът е част от група международни конкурси. Сред наградите, които се връчват, са такива за технология на годината, вакуумни, метализирани и гланцирани опаковки. Седалището на AMICAL е в Южна Каролина, САЩ. В следващите редове ви представяме тазгодишните победители.
Сред победителите заслужено е лакираната картонена опаковка за чипс марка Sun Chips (1), в която 33% от вложените материали са с биоорганичен произход. Опаковката е произведена в пет цвята за различните вкусови разновидности на продукта. Ламинираното покритие е разположено върху горния слой от PLA филм, направен от царевица. Специалистите определят постижението на производителя на опаковки Bryce като първа стъпка към напълно компостируемо опаковане на чипс. От Bryce са направили настройките на печата така, че да се гарантират необходимите бариерни характеристики за продуктите. Заместването на стандартния външен полипропиленов слой с PLA на малява употребата на базирани на петрола химически съединения, което води до икономии за производителя в размер на 1 милион паунда годишно. По този начин се спестява и значително количество енергия.
Американската компания Hazen Paper получи наградата в категорията „Устойчивост“ за своя нефилмиран избелен сулфат, който се използва за направата на прозрачната част на външната опаковка на комплект от бутилка за уиски Crown Royal и две стъклени чаши (2). Първоначалният дизайн на картонената кутия включвал полиестерна, фолийна или хартиена вложка, която трябвало да се поставя ръчно. Замяната на филмовия или картонен ламинат с трансферно-метализиран картон намалява консумацията на материали с близо една трета, като по този начин се пестят ресурси и се увеличава капацитетът на производство за единица време, тъй като не се налага ръчно поставяне на прозрачния елемент.
Наградата за метализирана/вакуумно покрита опаковка бе връчена на Graphic Packaging International (GPI) за тяхната групова опаковка на сокове на марката Дисни, всяка от които съдържа 10 плика (3). В случая GPI е едновременно производител, метализатор и доставчик на напълно рециклираната хартия, която е използвана като изходен материал за производството на реверсивно печатния z-образен сгъваем картон. За да елиминират нуждата от вълнообразен картон и допълнителни материали, от GPI ламинирали подсилващите ленти от рециклиран картон в носещите области на опаковката. Картонът със z-образен профил е по-тънък от в-образния вариант и същевременно позволява постигането на по-голяма якост на конструкцията, което дава възможност да се поставят една върху друга двойно повече групови опаковки върху палетата. По този начин броят на палетите спада значително, което води до намаляване на разходите за транспорт. В допълнение новият метализиран филм е устойчив срещу одраскване и проникване на влага. Отделно филмът придава луксозен външен вид на продукта.
Компанията GPI взе и техническата награда в категорията „Опаковки на храни“ за първата по рода си двойно огъваща се опаковка за приготвяните в микровълнова фурна плоски питки на Heinz (4). Тук ламинатът покрива по-голямата част от вътрешността на картона. Различното по вид метализирано покритие на картона позволява постигането на твърдост на хлебчето, ако то се постави за печене върху единия тип повърхност, и гъвкавост и мекота, ако бъде поставено върху другия. Използваната в производството екструзионна линия осигурява подходящо нанасяне на лепилото и увеличава скоростта на поточните линии, без да се налага компромис със здравината на запечатване. За да получи по-меки плоски хлебчета, потребителят трябва да отвори картона, да разопакова питката и да я постави върху разграфената на квадратчета вътрешна част от опаковката, която може да бъде обърната навън по подходящ начин. Ако иска хлябът да е по-хрупкав, потребителят трябва да постави неразопакования хляб върху другия тип хомогенна метализирана повърхност. Дизайнът на кутията допълнително улеснява потребителя, тъй като не се изисква използването на други домакински съдове.
Маркетинговата награда в категорията „Опаковане на храни“ отиде при италианската компания Taghleef Industries за стоящия плик на немската марка бонбони Werther’s Original (5). Нанесеният матов лак върху част от повърхността на опаковката създава ефектен контраст с по-тъмните области. Опаковката е направена с 48-микрометров двупосочно ориентиран полипропилен (BOPP) и 20-микрометров метализиран филм. Едно от предимствата на технологията е, че спестява енергия и ресурси в сравнение с използването на алуминиево фолио за ламиниране.
Наградата за маркетинг в категорията „Нехранителни продукти“ бе връчена на американската компания Hazen Paper, която произвежда холографски сгъваем картон за канадското уиски марка Caribou (6). Тук за ламинирането на OPP филма е използвано лепило на водна основа. Холографският многоцветен материал осигурява подходящ екран за сложната и деликатна сцена на нощен пейзаж върху бутилката, като придава богатство на образа. Журито е останало много впечатлено от начина, по който е пресъздадено северното сияние в полярната нощ.
Техническата награда за нехранителна опаковка отиде в компанията Unifoil от Ню Джърси за създаването на ултравиолетови, покрити с акрилни бои многоцветни полиестерни филми и картони, намерили приложение в опаковането на DVD носителите на анимационния филм на Дисни „Камбанка“ (7). Специалните характеристики на опаковките включват релефен печат на предния панел, създаващ усещане за листо при докосване и придаващ допълнителен блясък на крилцата на феята. Многоцветният холограмен слой е „изпуснат“ на някои места с цел да се увеличи контрастът на изображението. Акрилното покритие спомага за постигането на по-добро ламиниране и задържане на нанесените мастила и предоставя гъвкавост за безпогрешно начертаване и залепване.
В категорията „Козметика и продукти за персонална грижа“ наградата отиде при Hazen Paper за покритата със „скъпоценни камъни“ кутия за подаръци на козметичните продукти от серията „Белите диаманти на Елизабет Тейлър“ (8). За създаването на нужния ефект от Hazen са използвали вграден полиестерен филм с акрилен лак и ламинат, при който са използвани лепила на водна основа. Сребърният филм допринася за крайния златист ефект на основния фон на кутията и за качествения холографския печат.
В категорията „Декоративни дисплеи“ маркетинговата награда бе връчена на Vacumet Corp за специалната промоция на стъклените бутилки на доминиканската бира Presidente и Presidente Light (9). Към комплекта е включена и групова картонена опаковка, висококачествен рекламен плакат и етикет за рафта. Специално изработеният холографски ламинат може да бъде поставен върху различни рекламни материали, като визията и посланието на марката са предадени по един и същи начин.
Наградата за маркетинг в категорията „Други опаковки“ получи Unifoil за сувенирните рекламни чаши на тийнейджърския филмов хит „Здрач 2 — Новолуние“ (10). Чашите с вграден етикет са добили такава популярност сред феновете на филма, че за кратко време били напълно изкупени. Технологията на вграденото етикетиране направила възможно възпроизвеждането на блестящите метализирани графики, при това с ниска себестойност за бройка. Така според журито вграденото етикетиране спомага за създаването на по-трайни сувенири.
Техническата награда в категорията „Други“ отиде в калифорнийската компания JDSU за поликарбонатния защитен филм HoloFuse (11). Използван в идентификационни карти и паспорти, филмът комбинира деметализирана холография с високо ниво на сигурност и без поликарбонат, без да се налага използването на лепила. По този начин филмът подменя прозрачните слоеве от поликарбонат, които в момента се използват като външен слой в структурата на документите. Елиминирането на слоя лепило опростява структурата им, намалява производствените разходи, подобрява екологичността и премахва нуждата от горещо щанцоване. Филмът може да се използва в комбинация с лазерното гравиране, като тук могат да бъдат добавени и други знаци за сигурност.