По света все повече внимание се обръща на тъй наречените подаръчни изделия и на техните опаковки. При тях качеството се поставя преди цената. Увеличава се търсенето и съответно предлагането на висококачествеи луксозни стоки и на майсторски изработени уникати, задоволяващи и най-изтънчените вкусове на клиентите.
Класическа опаковка на бира
Не всичко старо е по-лошо от всичко ново, доказа Smurfit Kappa със своята подаръчна групова опаковка за бира с дизайн, наподобяващ този на щайгите от 50-те години на миналия век, в които се е опаковала т. нар. „Шампионска бира“ на пивоварната компания Adnams. Класическата вторична опаковка, побираща шест бутилки, е направена по случай откриването на новия магазин на компанията в Southwold през ноември тази година. Чрез „старовремския“дизайн на кашона създателите му се стремят да предадат историята и пътя на развитие на британския пивовар.
Идеята за създаването на нестандартния дизайн се появила, когато работници намерили запазена оригинална опаковка по време на строежа на новата пивоварната на Adnams. Узнавайки за находката, дизайнерите от Smurfit Kappa се запалили по идеята да приложат оригиналния дизайн в едно съвременно опаковъчно решение, направено от 100% рециклируем вълнообразен картон и отпечатано с флексопечат. Оказало се, че идеята за новата стара опаковка притежава огромен маркетингов потенциал, тъй като бирата, опакована по този начин, бързо се превръща в един от най-успешните продукти на Adnams до момента. С нея Smurfit Kappa печели девет отличия на наградите, раздавани от Европейската флексографска асоциация.
В сектора на луксозни опаковки Smurfit Kappa също имат какво да ни покажат. Тази година компанията стартира нова линия от напълно биоразградими композитни туби за промоционални и луксозни стоки и подаръци. Основата на опаковките е направена от хартия, която е произведена от рециклирани фибри, докато вътрешната обшивка и външният етикет съдържат смес от рециклирани и необработени фибри. Металният капак съдържа най-малко 54% рециклирана стомана, като има възможност върху кутиите да се поставят и пластмасови капаци. Формите и размерите на тубите също могат да варират в зависимост от предпочитанията на клиента. Повърхностният им слой позволява шестцветен печат и се предлага в богата гама от типове хартии, текстури и нестандартни ефекти като: метализиране, имитация на змийска кожа и на кадифе.
Еко-опаковане с нестандартни материали
Компанията Noble Gift Packaging, доставчик на уникално подаръчно опаковане, е разработила серия от чанти и опаковки за многократна употреба, които щадят околната среда. Линията ZeroTree включва кутии и торби направени от материали като: камък, коноп, бамбук, памук, както и от рециклирани материали. Продуктите са с най-различен дизайн, форми и цветове и се използват за опаковане на облекло, козметика, бижута, обувки, шоколад и вино. Могат да бъдат със специален дизайн за продуктите на дадената фирма и с изписано върху тях послание на бранда и логото на фирмата. Според Дейвид Мейр, един от директорите на Noble Gift Packaging, торбите, направени от варовик, са със същото тегло, както хартиените, с тази разлика, че те не се разпадат при намокряне.
Каменните торбички за вино
Опаковките за подаръци за вино може и да не представляват финансово затруднение за потребителите, но цената, която плаща природата за тях е огромна. Общата цена на произведените хартиени продукти може да бъде висока, когато погледнем през призмата на природните продукти, замърсяването на водите, атмосферните емисии и консумацията на електрическа енергия. Решение на проблема са намерили от американската компания Joy Harding, Sarasota, които произвеждат хартия, но не от дървесина, а от варовикови скали, добити в Тайван. Технологията представлява смесване на неорганичен минерален прах от пулверизиран варовик с малко количество HDPE, което играе ролята на лепило. Получената по този начин хартия позволява качествен печат върху нея. Мастилата, използвани за офсетовия печат, са на растителна основа, което е още един екологичен бонус. По този начин новата опаковка придобива едновременно елегантност и устойчивост. Според създателите й всеки тон от тази „хартия“ спестява изсичането на 20 дървета, 20 литра замърсяващи водите течности, 108 килограма атмосферни емисии, близо 60 хектолитра вода и над 36 000 килоджаула енергия.
Опаковане на деликатеси
Специалистът в създаването на подаръчни опаковки WBC (Winebox) представи своята нова линия опаковки за деликатесни продукти. Новите опаковки са предназначени за независими фермерски магазини и търговци на дребно, които си доставят малки количества от голям брой различни продукти от един–единствен доставчик. Гамата от продукти на компанията включва различни съдове за храна, кутии за кексове и др. Според маркетинговият директор на WBC Джеймс Хейуърд новите опаковки ще намалят трудностите, пред които са изправени независимите търговци в процеса на доставка и складиране. Решението на WBC е добро, тъй като много от тях разполагат с ограничено складово пространство, а по този начин винаги ще имат възможност да се снабдят с нужните допълнителни кутии, които фирмата държи на склад.
В областта на сладкарските изделия добър пример за опаковка е серията на Nestle от кутии, предназначени за бонбони от по 400 гр, разпространявани в безмитните магазините по света. Произведените от Stora Enso кутии са направени с твърд избелен картон (SBB) Ensocoat, който има неутрален мирис и не променя вкуса и аромата на шоколада. Новата опаковка играе важна роля в маркетинговата стратегия на компанията. Тъй като Nestle не разполагат с бюджет за телевизионна или печатна реклама в travel retail търговията, то техният фокус е изместен върху привлекателния външен вид на опаковката, чиято цел е да грабне клиента в момента на продажбата.
Прилепът на BACARDI
BACARDI пусна на пазара специална коледна подаръчна опаковка за световноизвестния си ром. Стилната туба, в която се поставя шишето, е украсена с известното лого — прилеп, на фирмата и предава част от историята на създаването му.
Историята на логото с прилепа на BACARDI е свързана с откриването на колония от плодоядни прилепи върху дъските на покрива на първата спиртоварна фабрика на компанията в Сантяго де Куба през 1862 г. Животинките били намерени от дона Амалия — съпругата на създателя и собственик на фабриката дон Факундо Бакарди Мосо, която впоследствие дала сполучливото предложение прилепът да се превърне в символ на произвеждания от компанията ром. Изборът се оказал много удачен поради две причини. От една страна, кубинците по онова време били масово неграмотни, което позволило логото на BACARDI да се превърне в символ на качествен алкохол. От друга страна, местното индианско племе Таино считало прилепите за носители на късмет и на всички материални блага. В Испания прилепът също бил възприеман като символ на успеха след появата му на испанското знаме в навечерието на историческата битка за Валенсия през 1238 г., в която маврите са изтласкани и контролът над града преминава окончателно в християнски ръце.