Опаковъчната промишленост отдавна не разчита на сигурност. Динамиката на времето и навлизането на новите технологии във всички сфери на живота променят традициите в опаковането, предоставяйки широко поле за творческа изява на специалистите в областта
През последните 10 години, в стремежа си да предложат достатъчно атрактивни, красиви и запомнящи се опаковки, които освен това са функционални и устойчиви, компаниите започнаха надпревара за създаването на максимално удачна опаковка, която да задоволи променливите вкусове на потребителите.
Със своята серия Miller Lite за промишлено производство Miller стана първата пивоварна, пуснала на пазара бира в PET бутилки (сн. 1). Здравината на опаковката в съчетание с възможностите за многократно отваряне, бързо охлаждане и, разбира се, запазване вкусовите качества на бирата, направиха продукта особено предпочитан по време на пътуване, спорт, излет и дори в ежедневието.
Не по-малко удачни се оказаха и PET опаковките за риба и рибни продукти на StarKist (сн. 2). Широката маркетингова подкрепа даде възможност на компанията да промени традициите, налагайки на пазара новия формат опаковки. Други не по-малко важни причини за успеха на продуктите се оказа дизайнът и качеството на опаковката, благодарение на които рибата не само изглежда по-апетитно в сравнение с рибата, предлагана в метални и стъклени опаковки, но и запазва свежестта си по-дълго време.
Иновативната опаковка на Campbell Soup бързо отстрани съществуващите на пазара консервени кутии без пръстен за отваряне (сн. 3). Компанията за производство на супи събра достатъчно голяма потребителска аудитория, пускайки над 70 разновидности на продукта. Успехът на линията се дължи на предварително направени проучвания, показващи, че 50% от покупките се правят заради удобството при отваряне на опаковките. Впоследствие Campbell започна маркетингова кампания за насърчаване на нови решения за опаковане на супи, какъвто е случая със Soup at Hand. Поради факта, че остава студена, новата опаковка е идеална за подгряване в микровълнова фурна.
Колко време е нужно, за да бъде забелязана кутията с кола между другите продукти в хладилника? Това отдавна не е проблем, тъй като след направено още през 2001 г. проучване Coca-Cola пусна на пазара „охлаждаща“ опаковка, побираща 12 кутии с кола (сн. 4–5). Иновативният не само заради параметрите си (издължено и тънко тяло) продукт допадна на потребителите поради факта, че не заема много място, а перфорациите в горния му край улесняват изваждането на кутиите. Факт е, че до момента този тип опаковка все още продължава да се смята за един от най-удачните продукти на Coca-Cola.
През 2002 г. компанията Heinz първа пусна на пазара т.нар. „обърната“ опаковка за кетчуп, обръщайки по този начин традициите в досегашното производство на сосове (сн. 6). Новият тип опаковка даде възможност на потребителите бързо и лесно да ползват продукта. Ергономичният дизайн на PET опаковката в допълнение със снабдения със силиконова клапа капак, предотвратяващ изтичането на продукта, както и „обърнатия“ режим на съхранение (с отвора нагоре) и днес са доказателство за уникалността и значимостта на опаковката.
Ползването на боя в метални кутии дълги години представлявало проблем за потребителите. Благодарение на компанията Dutch Boy’s на пазара вече има боя в пластмасова опаковка с капачка, дръжка и улей за изсипване на нужното количество (сн. 7). Възможностите за многократно отваряне и затваряне посредством капачката, херметичното съхранение на продукта, както и невъзможността за поява на ръжда са фактори, предопределили дългия живот на опаковката на пазара.
Опакованото в кутии вино присъства на пазара още от 80-те години на миналия век. Фирмите — производителки на скъпи вина, също ползват удобството на картонената кутия поради факта, че методът на производство не само спестява голяма част от енергийните и транс портни разходи, но е и екологично по-чист. През 2003 г. американската винена компания Black Box първа пусна на пазара качествени вина с дълъг срок на съхранение, опаковани в картонени кутии (сн. 8). Идеята да се продава премиум-продукт в опаковка, съхраняваща свежестта на напитката за срок до четири седмици след отварянето на кутията, заедно с по-ниската цена на продукта, се оказа приятна изненада за потребителите.
През 2004 г. компанията Method за пръв път пусна на пазара иновативни опаковки за химикали, предназначени за ползване в обществени перални и фирми за химическо чистене (сн. 9). За разлика от предишните огромни контейнери, леките РЕТ бутилки, съдържащи повишени концентрации на детергенти, се оказаха много по-удобни и с много повече възможности за печат на инструкциите за употреба. Миналата година компанията представи малък формат на бутилката, съдържащ препарат с 8 пъти по-висока концентрация. Освен по-компактна, новата бутилка е със спрей-помпа и за производството ¢ се изразходва 40% по-малко пластмаса.
Неволното унищожаване на указанията за ползване на лекарства от пациентите е провокирало разработването на нова концепция за индивидуално опаковане на лекарствени препарати. Иновативната опаковка на американската компания ClearRx е не само елегантна и атрактивна, но и достатъчно функционална (сн. 10–11). Върху обърнатия флакон има голям етикет с инструкции за употреба, а прозрачната опаковка дава възможност за следене на оставащото количество таблетки. За сигурност, че флаконът няма да бъде объркан (в случаите, когато няколко членове на семейството ползват едно и също лекарство), в основата под капака са монтирани многоцветни силиконови пръстени.
Методът на бързото замразяване е въведен преди 75 г. от Birds Eye Foods. Компанията не е преставала да работи в тази област и през 2006 г. пусна на пазара иновативна гъвкава PET опаковка за замразени зеленчуци, позволяваща приготвянето на продуктите в нея (сн. 12). Благодарение на специалните канали, които се отварят в опаковката по време на задушаването, парата може да преминава равномерно през зеленчуците, като по този начин осигурява бързото им размразяване и ефективно приготвяне в микровълнова печка. Така, освен че спестява време, методът е и достатъчно „вкусен“.