В индустриализирания свят, в който живеем, опаковането на всички видове продукти се наложи като неотменна необходимост и наистина присъства навсякъде в живота. Тъй като все повече хора по света се превръщат в модерни потребители, това присъствие налага опаковането като основна тема за производители и потребители.
Съгласно едно скорошно проучване на Pike Research, устойчивото опаковане се развива много бързо и след 5 години ще състявлява 1/3 от глобалния пазар на опаковъчната индустрия в света, измерващ се в стотици милиарди долари. Засега тази индустрия е много раздробена и няма ясно изразени пазарни лидери. По тази причина преминаването към устойчиво опаковане трябва да се основава на усилията на широк кръг производители, промишлени групировки, търговски вериги и правителства, за да се стимулира проектирането и внедряването на минимизирани опаковки, които да могат лесно да се преработват след употреба. Вече се наблюдават огромно количество иновации в областта на намалената енергоемкост на опаковъчното производство и използването на по–лесно рециклируеми и компостируеми опаковъчни материали. Все още обаче предстои да бъде изминат дълъг път в тази посока.
Pike Research прогнозира, че опаковките от пластмасови материали, които представляват 35% от всички използвани опаковъчни материали, ще бъдат най–бързо развиващият се сегмент от пазара за устойчиво опаковане до 2014 г. Едни от най–лесно рециклируемите опаковки — металните, ще имат през този период най–високия дял в устойчивото опаковане — над 63% от тях ще бъдат благоприятни за околната среда.
Председателят на Packaging and Films Association (PAFA) предвижда, че текущата рецесия може да се окаже благоприятна възможност за развитието на опаковките от пластмаса, тъй като ползвателите и потребителите се стремят към ниски разходи и цени. Според него да се представя опаковането като устойчиво на рецесията звучи малко опростенчески, но що се отнася до пластмасовите филми — те имат добър шанс да устоят на влошения икономически климат, тъй като са икономически ефективни, гарантират добра защита на продуктите и осигуряват удобства и икономии за потребителите (например системите за повторно затваряне на гъвкавите опаковки, които позволяват на домакинствата да намаляват отделяните от тях отпадъци в стремежа към редуциране на разходите по време на рецесия).
Днес има огромно разнообразие от нови, съвременни опаковъчни материали, които са на разположение на компаниите за преоценяване на традиционно използваните материали с оглед реализиране на икономии и постигане на висока ефективност на опаковъчните операции. Разбираема е, например, привързаността към добре познатите опаковки от вълнообразен картон и нежеланието да се рискува с нови конструкции на опаковки от велпапе. Но игнорирането на икономиите от вълнообразен картон не би трябвало да се простира върху цялата снабдителска верига. На практика дори цените на опаковъчните материали да се повишават, новите конструкции могат да намалят разходите в много звена от веригата и да допринесат за съществени цялостни икономии. Бързото усъвършенстване на опаковъчните материали не позволява на някои компании да оценят изгодите и да се пренастроят към тях. Днес хартиите са по–здрави и по–леки от когато и да било. Усъвършенстваните щанцови машини дават възможност да се постигат по–сложни и по–ефективни опаковъчни конструкции с новите материали, а съвременният софтуер осигурява избор на оптималната опаковка измежду хиляди варианти. В много случаи резултатът от всичко това е възможността да се подобри съществуващата система за опаковане, и то по различни начини — от използването на по–малко материали до по–ефективно усвояване на транспортните, складовите и търговските пространства. Като пример може да послужи дистрибуторския проект на компания за напитки, при който проектантите са набрали данни и са симулирали по компютърен път ударите и натоварванията върху опаковките и продуктите по време на придвижването им по дистрибуторската верига. Осъществените промени в опаковъчния материал и дизайн, в броя на продуктовите единици в една опаковка и в схемата за подреждане на пълните опаковки върху палетата са довели до намаляване на опаковъчните разходи с до 12%, редуциране на транспортните курсове с до 8% и удвояване на удовлетворението при клиентите на компанията. Това е постигнато с истинска ангажираност към подобряването на опаковането и на използването на опаковъчните материали по цялата верига на снабдяването.
Водещият европейски производител на опаковки от хартия и картон Smurfit Kappa е разработил мека, неабразивна хартия SKuffguard за използване като плосък слой при производството на вълнообразен картон. Целта е опаковките от този нов материал да предпазват продуктите от надраскване, протриване и други подобни увреждания по време на дистрибуцията им. Така отпада нуждата от използване на вътрешни предпазни елементи от разпенен полистирол или мехурчесто фолио. В резултат се постигат сериозни икономии на материали и средства, повишена ефективност на опаковъчната система и намаляване натоварването на околната среда с проблемни отпадъци. Подобрената ефективност за производителите и търговците обхваща отпадане на разходите за вече излишните защитни елементи, намаляване на ръчния труд при опаковането и разопаковането на продуктите, повишаване на ефективността при отстраняването на употребените опаковки и намаляване на размерите на опаковките и на материалите за опаковане на продуктите, водещо до по–ефективно палетизиране, транспортиране и складиране на готовата опакована продукция. Новият опаковъчен материал е подходящ за опаковане на изделия от стъкло, пластмаса, гума или продукти с печат върху тях, които са високо чувствителни към надраскване и протриване. Плоският слой от новата хартия може да се прилага към всякакви вълнообразни картони — едно–, дву– и трислойни за тежки изпълнения, от малки до големи размери на опаковките, и е 100% рециклируем. Компанията е на мнение, че този нов опаковъчен материал ще революционизира защитното опаковане.
При защитното опаковане също има много иновации. Пример за ефективна система за предпазване на чувствителни към механични въздействия изделия е новият удароомекотяващ материал Globe Guard Eco Flex Molded Pulp, разработен и въведен на пазара от компанията, специализирана в устойчивото опаковане Salazar Packaging, Inc. Материалът се изработва от рециклирани вестници и е идеален за удароомекотяване, защита на ъгли, обвиване, запълване на празни пространства вътре в опаковките и др. Уникалният клетъчен дизайн на материала позволява той да се огъва и напасва към различни форми. За използването му в опаковъчните системи не са необходими матрици или щанци, което го прави подходящ за малки опаковъчни предприятия. Материалът може да се използва многократно, да се рециклира, биодеградируем е и се компостира. Въпреки своята гъвкавост и лесното му разделяне на късове, Globe Guard Eco Flex Molded Pulp е достатъчно здрав, за да замести традиционните и недотам подходящи за околната среда разпенени и мехурчести материали.
Изключително много са нововъведенията в областта на пластмасовитe опаковъчни филми. Интерес в тази насока представлява метализираният филм от РЕТ Lumirror® MK61 на Toray Plastics (America). Произведен по вътрекамерния процес на компанията за метализиране, материалът е проектиран да замести алуминиевото фолио при осигуряване на високи бариерни характеристики. Металният слой показва чудесна адхезия във влажна и разяждаща среда, като едновременно е устойчив на разкъсване.
За да опакова своето популярно кафе Friele Espresso, норвежката фирма Kaffehuset Friele е избрала гъвкавата опаковка на Amcor Flexibles. Деметализираният материал DeMet XP на опаковката е предпочетен с цел да се даде възможност на потребителите да виждат съдържанието на опаковките от 250 г и по този начин продуктът да се диференцира от другите марки кафе. Така се придава по–свеж вид на кафето на зърна, без да се компрометират бариерните характеристики на опаковката. Процесът на деметализирането прехвърля част от филма на мястото, където се оформя прозрачният прозорец. Материалът се използва за първи път за опаковане на кафе, но е успешно приложим и за шоколадови, захарни и сладкарски изделия от всякакъв вид и размер.