Въпреки някои предразсъдъци, свързани с влиянието на металните опаковки върху вкуса на храните, независими проучвания на европейския опит по отношение използването им в хранителната промишленост доказват, че опаковките от метал не влияят върху органолептичните свойства на продуктите. Доказва го и едновековната традиция в консервирането на различни храни в метален амбалаж.
Масовото използване на метални опаковки започва през 20. век с популяризирането на алуминиевите и метални кутии за бира и хранителни консерви. През 1958 г. в САЩ се появява безшевната алуминиева кутия за бира с прикачен капак. Няколко години по-късно – през 1963 г., в употреба е въведена алуминиевата капачка, неизискваща използването на нож за отваряне. Като цяло идеята за устойчивостта и здравината на кутиите не се е променила през годините, макар производството на метални опаковки да е преминало трудния път от простата ръчна изработка до най-сложните съвременни технологии, съчетани с най-дръзките идеи за дизайн. Днес основните пазарни сегменти, активно използващи метални опаковки, са питейната (бирени кутии, кутии с алкохолни и безалкохолни напитки), хранително-вкусовата (месни, рибни, плодови и зеленчукови консерви, както и консерви с храни за животни) и бутилиращата промишленост, свързана със затварянето на стъклени опаковки с метални капачки. Безспорен лидер и символ на опаковките в питейната промишленост е алуминиевата кутия. Разбира се, в това няма нищо случайно, тъй като алуминият съхранява вкуса на напитката много по-добре, отколкото пластмасата. Благодарение на непрозрачността си алуминиевата кутия предпазва продукта от вредните влияния на околната среда и не на последно място алуминият може да бъде рециклиран неограничен брой пъти, при това без компромис по отношение качеството на новопроизведените кутии. В допълнение към високите екологични показатели алуминият е икономичен и като начин на производство, и като начин на транспорт, а що се отнася до формите, размера и дизайнерските решения на опаковките, възможностите наистина са неизброими. Не случайно водещи производители от Европа, Азия и Америка използват алуминиеви опаковки за голяма част от своите продукти. Особено предпочитана е сочената за хит на пазара алуминиева бутилка, съчетаваща здравината, устойчивостта и функционалността на алуминиевата кутия с елегантността на формата на стъклената бутилка.
Малко по-сложна е ситуацията с пазара на консервирани храни, тъй като там продуктите са много различни и варират от месни консерви до консерви с храни за домашни любимци. До края на 19. век консервените кутии са изработвани от калай и на ръка. Трудоемкото производство включвало изрязване на ламарината, огъването ù, последващото запечатване с шев отстрани, пълнене на кутията с хранителния продукт, запечатване с капак и топлинна обработка на консервата. По онова време за една десетчасова смяна се произвеждали не повече от 60 кутии. През 1890 г. била изобретена машина за направата на консервени кутии с двоен (напречен и надлъжен) шев, която имала производителност на труда 40–50 кутии в минута. В края на 20. век се появила машината за валцуване на консервени кутии с възможност за производство на повече от 1000 кутии в минута. В началото на 60-те години се наложила употребата на по-леки консервени кутии, направени от цяло парче алуминий и изискващи извършването на една-единствена операция на машината. Поради наложените икономии на суровини и материали след 1990 г. за някои от продуктите на хранително-вкусовата промишленост вместо алуминиеви започнали да се използват тенекиени кутии. Разбира се, качеството на тенекиените кутии далеч не може да се сравнява с това на алуминиевите – нито като възможност за запазване трайността и вкуса на продуктите, нито като дизайн. Не случайно едно маркетингово проучване в САЩ през 80-те години отчита, че когато били помолени да изберат между идентични на външен вид алуминиеви и калаени консервени кутии, по-голяма част от участващите в експеримента доброволци предпочели алуминиевата кутия като по-красива, по-лека и с по-естетичен външен вид. Каква е тенденцията днес? По отношение на използваните материали (алуминий и калай) определено има позициониране съобразно вида на продуктите. За скъпите хранителни продукти, изискващи висока степен на защита, приоритетно се използват алуминиеви опаковки. Значително по-непопулярните, но пък за сметка на това по-евтини калаени опаковки също имат своето място на пазара.
Съвсем неопределена е ситуацията около индустрията, свързана със затварянето с капачки на различни храни и напитки. От трите вида използвани материали – ламарина, алуминий и пластмаса, най-добре позиционирани поради своите високи технологични и хигиенни показатели са алуминиевите капачки. Заради удобството и сигурността им те са предпочитани от производителите на високоалкохолни спиртни напитки и вина. Винопроизводителите са оценили комфорта на винтовите капачки при отварянето и затварянето на бутилките, както и способността им да ограничават развитието на мухъл и да предотвратяват течове от бутилките. Употребата на алуминиеви капачки спестява значително количество корков материал, с което не причинява вреда на околната среда и като цяло производството им е значително по-евтино от това на стандартните коркови тапи. Засега единственият минус на винтовите капачки е липсата на традиция по отношение на тяхното използване.
Опаковането на хранителни продукти е свързано с покриването на задължителни сертификати, потвърждаващи необходимите хигиенно-санитарни изисквания за опаковъчните материали. Това означава, че в състава на материалите не трябва да присъстват високотоксични вещества, които могат да въздействат негативно върху човешкия организъм, както и че опаковъчният материал не трябва да променя органолептичните свойства на продуктите. Въпреки разпространеното мнение за металния вкус на съхраняваните в метални опаковки продукти, днес опаковките от метал продължават да са актуални и предпочитани сред най-важната група – тази на потребителите.
За металните опаковки

Още статии от същата категория
-
Автор: ProPack Magazine
0 Връзката между емоционалната ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Опаковане на готови храни -
Автор: ProPack Magazine
0 Тубата – нашият ежедневен ... -
Автор: ProPack Magazine
0 За картонените опаковки и марките -
Автор: ProPack Magazine
0 Опаковъчните иновации през ... -
Автор: ProPack Magazine
0 Опаковките от хартия и картон - ...