За психологията отдавна не се говори като за нещо екзотично – още повече че през последните години тя доказва мястото си на приложна наука във все повече области от живота. Затова и фактът, че Макс Спигълберг, директор маркетинг на Bloom, я разглежда като медиатор между потребителите и брандовете, никак не е случаен
Динамиката и наситеността на пазарите през последните години налагат промяна в отношението потребител — марка. И ако преди връзката между тях се е базирала на лоялността и е била пасивна, днес това далеч не е така. Разбирането за марката вече е нещо повече от доверие, изграждано през годините — то е двустранен и не толкова лесен процес. Може би именно затова особено през последното десетилетие марката е съизмерима с някои основни личностни характеристики: искреност, вълнение, компетентност, изисканост, устойчивост.
Доколко идентични обаче са характеристиките на личността с тези на марката? Адекватен отговор на този въпрос дава социалната психология в лицето на Джордж Левингър с неговия петстепенен модел ABCDE, според който естественото развитие на човешките взаимоотношения преминава през пет етапа:
1. Привличане: базираното на близостта опознаване може да продължи неопределено време, преди да премине към следващия етап.
2. Изграждане: за него са необходими взаимно доверие и фактори като обща история и културно наследство и взаимни интереси. Наличието на съвместимост може да повлияе на взаимодействието в посока към следващия етап или да го спре дотук.
3. Продължение: успешно положената основа е предпоставка за развитие и прерастване на взаимния ангажимент в дългосрочни взаимоотношения за неопределен (обикновено дълъг) период отвреме.
4. Влошаване: поради изчерпване, недоволство или загуба на доверие изградените до момента взаимоотношения може да поемат по низходяща спирала.
5. Прекратяване: това е закономерното приключване на взаимоотношенията вследствие низходящото развитие след края на предходния етап.
В така предложения модел има доста прилики с отношенията потребител — марка. Истинската лоялност към марката произлиза от изградените през първите три етапа доверие, отношение и степен на ангажираност от страна на потребителите.
Разбира се, има много примери, които могат да покажат потенциала на социалната психология като генератор на идеи за развитието на дадена марка, и те се основават на паралела, налагащ се между взаимоотношенията човек — човек и човек — марка. Това се базира на предположението, че марките носят човешки черти и потребителите взаимодействат с тях по същия начин, по който взаимодействат помежду си. А доколко е възможно успешното пренасяне на модели от областта на социалната психология в маркетинга, показателен е фактът, че сред клиентите на Bloom не случайно присъстват имена като Diageo, Nestle, PepsiCo, P&G, GlaxoSmithKline.