Информационен семинар във връзка с промените в законодателството, свързани с отпадъците от опаковки, организира Булекопак. Семинарът на тема „Отпадъци от опаковки – новости, изисквания и практики“, предназначен за членовете на Булекопак, които са дружества от различни браншове на промишлеността, се проведе на 3 октомври 2008 г. в хотел „Родина“. Изискванията в нормативната уредба, касаещи опаковките и отпадъците от опаковки, се отнасят до всички, които пускат на пазара опаковани стоки.
Предоставянето на информация за количествата пуснати на пазара опаковки към Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) вече е също толкова важно, колкото и подаването на тази информация към Булекопак или друга организация по оползотворяване на отпадъци от опаковки, стана ясно по време на семинара. Преди измененията в законодателството само организациите по оползотворяване подаваха обобщена информация от членовете си към ИАОС, но с новото ПМС № 120 от 30.05.2008г. това улеснение за фирмите отпада.
На 10 юни 2008 г. в Държавен вестник, бр. 53 беше обнародвано ПМС № 120 от 30.05.2008г. С него се отменя ПМС № 137 и на негово място се приема Наредба за определяне на реда и размера за заплащане на продуктовата такса за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци (наричана по-долу Наредбата за продуктовите такси) и се правят редица изменения и допълнения в Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки, както и във всички останали наредби, които касаят масово разпространените отпадъци.
По време на семинара на Булекопак бяха разяснени, промените в нормативната уредба, които касаят задъл женията и дейността на лицата, пускащи на пазара опаковани стоки:
1. Нов тарифен размер на продуктовите такси за продуктите, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци.
Размерът на продуктовата такса за опаковките е определен в Приложение № 3 към чл. 1, ал. 5, т. 3 от Наредбата за продуктовите такси. Следва да се счита, че той влиза в сила от 14.06.2008г. Промяната му трябва да бъде отразена във вътрешнофирмената спецификация и в месечната справка-декларация, изискваща се по закон.
2. Регистрирана марка на колективната организация (чл. 20 от Наредбата за опаковките)
• Поставянето на регистрираната марка на организацията върху пусканите на пазара опаковки не е задължително.
• Опакованите стоки, пускани на пазара на територията на Република България, на които е поставена марка на друга организация могат да запазят поставената марка. Запазването е независимо от наличието или липсата на членство на лицето към момента на пускането на съответните опаковани стоки на пазара, в организацията по оползотворяване, на която принадлежи съответната марка.
• Търговската марка не служи като доказателство за членство в организацията по оползотворяване на отпадъци от опаковки или че за съответната опаковка е заплатено възнаграждение на организацията.
ВАЖНО: Задължително остава наличието върху опаковките на знака за рециклиране (трите стрелки) и вида на материала, от който е изработена опаковката, както и на знака за разделно изхвърляне на отпадъка от съответната опаковка (фигура „Човече с кошче“ или надпис „Изхвърли разделно!“)
3. Промени в т.нар. държавни справки – образци и срокове за изготвяне.
4. Промените във Вътрешнофирмената спецификация (вече Приложение № 12 към чл. 10, ал. 1 от Наредбата за продуктовите такси) са формални, но е необходимо тя да бъде променена, ако има промяна в тарифния размер на опаковките.
5. Променен е образецът на Месечната справка-декларация (вече Приложение № 13 към чл. 10, ал. 3 от Наредбата за продуктовите такси). Променен е и срокът за изготвянето на тази справка – до 15-то число на месеца, следващ този, за който се отнася справката.
НОВО: Всяко дружество следва да предоставя информация в ИАОС за количествата, пуснати от него на пазара опаковки/опаковъчни материали, изготвена на база месечната справка-декларация.
Информацията се подава в информационната система, поддържа на от ИАОС за пуснатите на пазара опаковки, като задължително се посочва начинът на изпълнение на задълженията.
Информацията се подава за следните периоди:
• 01 януари – 31 март
• 01 април – 30 юни
• 01 юли – 30 септември
• 01 октомври – 31 декември
Информацията за пуснатите на пазара опаковки се подава в ИАОС в 20-дневен срок след изтичане на съответния период.
За настоящата 2008 г. първата информация, която следва да бъде подадена, е за периода юли-септември (ІІІ-то тримесечие), в срок до 20-ти октомври 2008г.
Отпада изискването за изготвяне и подаване на годишна справка-декларация (досегашното Приложение №11 към ПМС 137), което се представяше от името на членуващите дружества в Министерството по околна среда и водите (МОСВ), едновременно с одиторския доклад на съответната организация по оползотворяване).
Справка за опаковки за многократна употреба. В справката за опаковки за многократна употреба (Приложение №11 от Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки) на отделни редове се посочват тези опаковки за многократна употреба, които са послужили за опаковане на опасни химични вещества.
ВАЖНО: Съгласно новите изисквания на Наредбата за опаковките (чл. 38) ежегодно до 31 март лицата по чл. 11, ал. 1 и 2 от ЗУО, които са въвели депозитна система за своите опаковки или са въвели система за многократна употреба, представят информация на ИАОС по образец съгласно приложение № 11.
Понятия. В допълните разпоредби на Наредбата за опаковките са включени нови понятия и допълнителни примери и разяснения на вече тълкувани такива.
Освен промените в нормативните документи, по време на семинара бяха обсъждани и установените практики в България и Европа по отношение на системите за разделно събиране на отпадъци от опаковки. За да бъде работеща една система за разделно събиране, тя трябва да бъде съобразена и с особеностите на конкретното населено място, в което функционира. Булекопак АД взема под внимание тези особености и предварително съгласува вида на системите, които изгражда и обслужва със съответните общински служби. Площадките за разделно събиране, организирани от Булекопак АД, са следните видове:
1. Площадка с 2 контейнера – жълт и зелен. В жълтия контейнер се изхвърлят отпадъците от хартия, пластмаси и метали, а в зеления – отпадъците от стъкло. Този тип площадки Булекопак АД организира в районите Люлин, Младост, Искър и Нови Искър на Столична община.
2. Площадка с три контейнера – син, жълт и зелен. В синия контейнер се изхвърлят отпадъците от хартия, в жълтия контейнер се изхвърлят отпадъците от пластмаси и метали, а зеленият е за отпадъците от стъкло. Такъв вид са площадките в общините Елин Пелин, Шумен, Каспичан, Нови пазар и Чепеларе.
3. Площадка с три чувала – син, жълт и зелен. Принципът на разделяне на отпадъците е същият както и за контейнерите от съответния цвят. Този начин на разделно събиране е специално организиран от Булекопак АД за хотелите и търговските обекти в КК Пампорово.
До края на годината обхванатото от Булекопак население ще надхвърли 461 000 души. В процес на изграждане са и две собствени сепариращи инсталации, едната от които ще бъде пусната в експлоатация преди края на 2008 г. Стремежът на организацията е да наложи съвременно и адекватно управление на отпадъците, обхващайки целия цикъл на опаковките – от пускането им на пазара до попадането им в рециклиращите предприятия. Целта е да бъдат събрани всички отпадъци от опаковки, за да не попадат на депата за битови отпадъци, а да бъдат рециклирани и/или оползотворени. Това означава, че всяко дружество, което членува в Булекопак АД, допринася за извличането на всички известни ползи от разделното събиране и за решаването на екологичните проблеми на планетата като цяло.
В тази връзка организацията цели и увеличаване на количеството рециклируеми материали, събирани от системите за разделно събиране (особено от домакинствата и търговските обекти), което зависи в най-голяма степен от активното участие на гражданите. За това Булекопак АД отделя значително внимание на информирането на населението за ползите от разделното събиране, като използва диференциран подход към различните възрастови групи. Разбирането, че разделното събиране не е комунална дейност, а осъзнат избор на обществото да използва ефективно ресурсите си, е основна цел в информационните проекти, реализирани от Булекопак АД.