Екологичното опаковане търпи бързо развитие. Вече и стокопроизводителите, и опаковъчните компании, и потребителите на опаковани продукти търсят екологично целесъобразни и устойчиви решения. Тези решения предполагат интелигентно комбиниране на нови и утвърдени методи за опаковане, щадящи околната среда.
В днешните времена на фокусиране върху екологичните проблеми опаковането на храни и лекарства се радва на най–голямо внимание. За съжаление, около значимите теми на деня се разпространяват различни слухове и митове. За да подпомогне коригирането на многото подобни неточности, бързо развиващата се английска компания за производство на опаковки за храни и лекарства Benson Group развенчава митовете по следния начин:
Мит №1: Опаковките за хранителни продукти препълват сметищата.
Ако се вземе за пример Англия и цитираните в тамошните медии цифри, се оказва, че количествата на тотално генерираните отпадъци в тегловно измерение в страната само 10% се отделят от домакинствата. От тях опаковките въобще са 1/6, а опаковките от хранителни продукти — 1/27 част. Друго сравнение показва, че в контейнерите за смет опаковките за храни са 1/5 от хранителните отпадъци. Оказва се, че опаковките заемат най–малкия дял от различните видове отпадъци, които постъпват в сметищата, и то при допускането, че всички отпадъчни опаковки се депонират. Освен това хранителните отпадъци се разлагат и отделят метан — газ, който има много по–голямо въздействие върху глобалното затопляне от СО2.
Мит №2: Всички стоки са прекалено опаковани.
В това твърдение може до има известна истина за някои сектори на икономиката, но хранителната индустрия не попада сред тях. В тази индустрия ползата от защитната функция на опаковките е огромна. По сведения на Световната здравна организация в страните от третия свят хранителните отпадъци достигат 50%, докато в развитите икономики цифрата е 3%. Тази голяма разлика се дължи на качественото и адекватно опаковане на храните в напредналите страни. Недостатъчното опаковане на храните е 10 пъти по–обременяващо за околната среда в сравнение със същото количество прекалено опаковани храни, тъй като за производството на хранителни продукти отиват 10 пъти повече материални и енергийни ресурси, отколкото за тяхното опаковане. При това трайността на храните е много по–голяма, когато са опаковани. Например, необвитите с фолио краставици стават непродаваеми за 3 дни, докато об витите запазват своята преснота 14 дни, и то без до тях да се докосват мръсни ръце. Свежестта и чистотата на опакованите пресни земеделски и хранителните продукти значително намалява вероятността те да попаднат директно в потока отпадъци за сметищата. Затова фокусирането върху намаляването на хранителните отпадъци и по–интелигентното пазаруване и приготвяне на храната в домакинствата с помощта на опаковането дават много по–добро решение на екологичните проблеми, отколкото простото намаляване на опаковките.
Мит №3: Опаковането с хартия и картон унищожава горите.
В действителност само 12% от световното потребление на дървесина отива за производство на хартии и картони, а от тях само 1/10 част се използват за опаковъчни картони. При това в Европа над половината количество картони се произвежда с оползотворяване на влакна от отпадъчна хартия. Над 90% от дървесината за европейската хартиена индустрия се доставя от европейските гори и отговорната опаковъчна индустрия се снабдява от сертифицирани доставчици, които подновяват горските запаси. В действителност новозасадените дървета са повече от отрязаните, което оказват задържащ ефект върху климатичните промени чрез намаляване на изхвърлените в атмосферата парникови газове.
Мит №4: Погребването на пластмаси е вредно за околната среда.
Факт е, че всички гниещи материали, които постъпват в сметищата, генерират вредния за околната среда газ метан. Това може би е и слабото място на т.нар. деградируеми опаковки. Но докато почти всички критици са срещу погребването на пластмасовите материали, едно нещо е сигурно — те не гният и поради това причиняват по–малко промени върху климата, отколкото от погребаните хранителни отпадъци и дори на хартии и картони (които също гният, но вместо да се погребват, се рециклират). Казаното не означава, че пластмасите трябва да се погребват, но показва, че по някакъв начин то не е така вредно за околната среда, както погребването на други отпадъчни материали.
Мит №5: Количеството на рециклираните опаковки е недостатъчно.
По този проблем има много противоречиви мнения и затова е нужен анализ за установяване на истината. Някои опаковъчни материали се рециклират по–трудно от други, а рециклирането на трети е много скъпо или енергийно неефективно. В най–общ смисъл картоните се разглобяват, събират и рециклират лесно, като голяма част от хората са свикнали да ги отделят в специализираните контейнери (разбира се — където ги има). Дори и да не постъпват за рециклиране, хартиите и картоните се компостират без особени затруднения. Вероятно по тази причина те се оползотворяват в най–голяма степен в сравнение с другите опаковъчни материали. По статистически данни в Англия рециклираната отпадъчна хартия обхваща около 63% от влакната, използвани за производство на хартия и картон в страната.
Въпреки че в Европа има високи постижения в рециклирането на опаковките и много страни се гордеят с постигането на поставените цели, се налага въпросът дали рециклирането е най–добрата и единствена възможност. Тъй като изборът на опаковъчните материали е сложно и съставно решение, е необходимо при неговото вземане да се обсъждат 5–те R (reduce, reuse, recycle, recover, renewables) — намаляване, повторна употреба, рециклиране, оползотворяване, използване на възобновяеми източници. Докато намаляването, повторната употреба и оползотворяването на опаковките са сравнително добре познати методи, а рециклирането се радва на голяма популярност, потенциалът на възобновяемите източници все още е забулен в предположения и догадки.
От икономическа и екологична гледна точка рециклирането на някои материали е смислено, като например на твърдите пластмасови подложки и на РЕТ бутилките. Но прицелването в рециклиране на все повече и повече опаковки невинаги е оправдано. Всеки опаковъчен материал трябва да бъде изследван за целесъобразността на рециклирането му, за да се установи дали то не се извършва с преразход на вода и енергия и дали събирането и обработката му са икономически изгодни.
Ние сме свикнали с рециклирането, тъй като някои суровини са на привършване и трябва да намалим вредното въздействие върху околната среда. Но това, между другото са същите причини, поради които се налага да използваме възобновяеми източници на материали и енергия. Днес има цяло поколение биоматериали, които, ако се използват по подходящ начин, могат да намалят вредното въздействие на опаковъчната индустрия върху околната среда. Не става въпрос само за това, че някои биокултури могат да се отглеждат отново и отново, но и за това, че възобновяемите материали разширяват възможностите за отстраняване на отпадъците с оглед намирането на нови пътища за съхраняване на въглерода, както е например при анаеробното разлагане и при компостирането. Ако си представим, че използваме опаковка за хранителни продукти от възобновяем източник на материала в съчетание с безкислородното му разлагане след употреба, това би опростило състава на потока от отпадъци, би отклонило биоразградимите отпадъци от сметищата и би осигурило възобновяем източник на енергия с ниско въглеродно съдържание. Дори ако енергията на възобновяемите опаковъчни материали се извлича чрез изгаряне, освободеният СО2 също е възобновяем и може да се използва за отглеждане на култури, които след това отново се преработват в опаковъчни материали.
Добре е да се знае, че биоматериал не означава, че той непременно е биоразградим. Днес съществуват трайни материали на биооснова като полиетилена, извлечен от захарна тръстика. Той може да се рециклира заедно с традиционния полиетилен — на същото оборудване, при същия работен режим, и човек не би могъл да направи разлика между тях. Но полимерите на биооснова осигуряват допълнителна изгода за околната среда — те съдържат въглерод, който не е с нефтохимически произход. Въпреки това на тях не трябва да се гледа като на панацея, защото прекаленото им използване може да наруши баланса на биоресурсите и така да подкопае ползите от тях. Възобновяемите и рециклируемите опаковъчни материали могат да се допълват и заедно да помогнат на опаковъчната индустрия в стремежа и към по–голяма устойчивост.
Съгласно последните изследвания на E.I. DuPont Nemours and Company и на Pike Research - 44% от потребителите предпочитат да купуват продукти в екологични (зелени) опаковки въпреки икономическата рецесия. Успоредно с това устойчивото опаковане се утвърждава като един бързо растящ сегмент от глобалната опаковъчна индустрия и ще достигне към 2014 г. 32% от тоталния пазар в сравнение с 21% през настоящата 2009 г. Компании като Biopack Environmental Solutions се възползват от тази благоприятна тенденция и създават нови пазари, развиват нови идеи и стимулират търсенето на „зелени“ опаковани продукти. Biopack е добре позиционирана за своето развитие въз основа на тенденциите към търсенето на по–екологично и социално отговорно потребителско опаковане, като създава трайна и устойчива линия от потребителски опаковки, които са както благоприятни за околната среда, така и лесно биоразградими.