В близко бъдеще материалите и ресурсите ще стават все по-дефицитни и следователно по-скъпи, а методите за оползотворяване и отстраняване ще изискват повече разходи и ще натежават в сметките. В тази ситуация дизайнерите и производителите ще трябва заедно да преосмислят и подобрят методите за икономично и екологично опаковане.
Въпреки че съгласно някои дефиниции опаковките служат главно за вместване и защита на продуктите, днес те са изключително усъвършенствани и много по-интелигентни в сравнение с който и да е период от човешката история. В сегашния свят на развити снабдителски вериги и модерна търговия сме напълно зависими от опаковането за сигурната доставка на стоките от мястото на тяхното производство до мястото на тяхната употреба. В този сложен свят много съществен се оказва дизайнът на опаковката, съобразен с нейния жизнен цикъл. Има обаче една тънка граница в баланса между отпадъците, генерирани от увредени стоки поради лошо или недостатъчно опаковане и отпадъците, генерирани поради излишно опаковане.
Често опаковането и околната среда се разглеждат като два несъвместими елемента с противоположни интереси и цели. Опаковъчната индустрия използва големи количества материали, за да могат продуктите да стигнат сигурно до потребителите. Но би било заблуждаващо да се твърди, че те изцяло се превръщат в отпадъци. Без тези материали голяма част от продуктите биха били увредени или бракувани, преди да можем да ги използваме или дори да ги зърнем. Въпросът е колко материали използваме за опаковане на нашата продукция и докъде можем да намаляваме тези количества, като оползотворяваме вече употребените. Това трябва да се решава без компромис със защитната функция на опаковките, както и след преценка на системите за дистрибуция.
Производствените технологии за опаковъчни материали и опаковки непрекъснато еволюират. Кой е най-добрият метод за производство на една съвременна опаковка? Това е постигането на увеличена якост с по-малко материали посредством качествен дизайн — средства, чрез които опаковъчната индустрия намалява експлоатацията на природните ресурси и отделянето на отпадъци. В тази постановка дизайнерът трябва да взема предвид пълния жизнен цикъл на опаковката още докато тя е на етап замисъл и проектиране. Разходите, свързани с енергията и замърсяването на околната среда, могат значително да се намалят, ако дизайнерът съумее да използва по-леки и по-малко материали. Намаленото тегло на всяка товарна единица ще доведе до значителна разлика в броя на транспортираните продуктови единици и броя на изминатите километри при транспорт. Размерите на опаковката от гледна точка на ефективното използване на пространствата са също толкова важни. Ако дизайнерът съумее да направи една ефективна по тегло, но по-малка по размери опаковка, при всеки превоз ще могат да се транспортират по-голямо количество продукти.
Дизайнерът трябва да реши дали опаковката да се рециклира, да се използва повторно, или, в най-лошия случай, да бъде депонирана на сметището.
Такова решение трябва да е съпътствано с вземане под внимание на използваните материали и средата, в която опаковката ще функционира, както и нейната употреба. Повторното използване на опаковката често се разглежда като най-ефективно от гледна точка на използването на ресурсите. В тази светлина дизайнерът трябва да мисли за потенциала на опаковката за многократна употреба. Това обикновено изисква използването на по-качествени материали, но в резултат се получава по-дълъг живот на опаковката.
Крайното решение, което дизайнерът трябва да вземе във връзка с ресурсите, е за рециклирането. Този проблем е обсъждан дълго време и е добре изяснен. Рециклирането стана популярна и донякъде прекомерно утвърдена характеристика, която производителите използват в своя изгода, въпреки че не са много доказателствата за някаква изключителна полза за околната среда, което пък се споделя от потребителите. Въпреки че рециклирането удължава жизнения цикъл на суровината, то все пак не е безгранично. След всяко рециклиране дължината на целулозните влакна намалява, с което намалява и здравината на рециклираните хартии и картони, а това компрометира тяхната ефективност като опаковъчни материали. Този непрекъснат процес невинаги предвижда екологичната цена на транспортирането на рециклираните материали и на самия процес рециклиране.
От гледна точка на дизайна съществуват важни въпроси, които трябва да се вземат предвид при рециклирането. Видът на използваните материали може да окаже въздействие върху рециклируемостта на дадената опаковка. Някои материали, ако се рециклират съвместно с други, могат да ги замърсят и така полученият рециклат да е от ниско качество. Пластмасите, в частност, са проблематични за рециклиране и тяхното лесно сепариране и правилно рециклиране трябва да е осигурено предварително. Използването на употребените пластмаси като гориво за производство на енергия все още създава проблеми със съпътстващите продукти от изгарянето, въпреки съвременните филтриращи системи в инсинераторите. Понякога дизайнерите са изправени пред проблема за рециклираните материали в изцяло променена конструкция на опаковката. Добър пример за това е повишената употреба на хартиената маса като спомагателен опаковъчен материал, който има добри защитни характеристики и може да измести неекологичния експандиран полистирол (EPS).
Друг пример за заместване на EPS е въвеждането на многократна полиетиленова транспортна опаковка за прясна риба Cool Blue Box от английската фирма Young’s Seafood. Новата опаковка може да се стерилизира и да прави до 300 оборота в сравнение със старата от EPSза еднократна употреба. В капака има гел за замразяване, а в материала има добавка с антибактериални функции. Може да се използва и за пресни меса. Пригодна е за поставяне на микрочип за проследяване на опакованата продукция. Фирмата твърди, че с новия дизайн се постига до 78% намаляване на емисиите на СО2.
EPSсе замества и в потребителските опаковки. Американската компания New Iceе проектирала и патентовала нов клас лети компостируеми опаковки от биоразграждаща се пластмаса на основата на картофено нишесте. Опаковката е подходяща за сухи, влажни и мокри хранителни продукти като плодове, зеленчуци и меса, включително пилешко. С новия еко-дизайн се заместват не само потребителски опаковки от EPS, но и от други неекологични пластмаси на базата на нефт.
Diamant Art Corporation е обявила решението си да разшири обхвата на своята продуктова линия с деградируеми твърди подложки от полипропилен (PP) диран полистирол. Деградируемостта се постига с уникалната добавка Nor-x. Чрез нея канадската компания ще стане лидер — изключителен доставчик за Северна Америка на единственото ефективно по отношение на цената решение за деградируема РР пластмаса. Подложките са с широкоспектърно приложение — подходящи са за месо, риба, пилета, пресни плодове и зеленчуци. Единственият конкурент са предлаганите на пазара подложки от органични влакна, но те са значително по-скъпи. Северноамериканската Environmental Choice™ Program е връчила на компанията сертифицирано еко-лого за екологично отговорни еко-дизайн, продукти и услуги.
Производителят на хартии, картони и опаковки от тях — DS Smith, е разработил ефективен заместител на палетите от дървесина — 100% рециклируеми олекотени палети от вълнообразен картон. Палетата с нов еко-дизайн е подходяща за хранителния и фармацевтичния браншове. С размери 1000х1200 мм тя тежи само 2,1 кг, но има товароносимост до 400 кг. Проектирана като еднократна, след употреба тя постъпва за рециклиране. За пестене на пространство има сгъваема конструкция, като на мястото на формиране на палетните единици се разгъва за натоварването и със стока. С нейното използване се икономисват до 80% разходи за горива и съответните емисии СО2, а по-масовото ¡ прилагане ще намалява разходите по цялата снабдителска верига.
Иновативните натурални продукти Ingeniumза измиване и хигиенизиране на ръце без разяждащи химикали на CleanWell са разработени съвместно със стилните РЕТ опаковки за фамилията почистващи продукти. Етикетите се отстраняват лесно и това позволява на потребителите да използват многократно стилните опаковки, което ги прави и екологично целесъобразни.
Възможностите на екологичния опаковъчен дизайн са необятни и понякога извеждат екологично отговорните компании на лидерски позиции. Екологичните характеристики вече излизат в челната редица на критериите и изискванията за успешен опаковъчен дизайн.