След Втората световна война една от движещите сили за възстановяване на разрушените икономики на Великобритания, Германия, Италия, Япония и пр. са стратегически наложените от страна на държавните ръководства програми за развитие на дизайна, което прави продуктите на тези държави конкурентноспособни. И днес, в развитите индустриални държави, продуктовият дизайн продължава да заема ключова позиция. В Южна Корея в момента съществува отделно министерство на дизайна и неговият шеф е вицепремиер. Президентът на САЩ е и председател на Националният съвет за дизайн.
Подобна структура с представители на професионалната общност, производителите, бизнеса и държавната администрация имаше и в България до 1999 година, когато дейността му бе прекратена. В момента отсъства и държавна политика по въпроса за дизайна — недалновидно решение от страна на държавата с оглед на дадените в началото примери, от които можем да направим извода, че в мирновременни условия значението на националния съвет за дизайн, гарантиращ икономическата конкурентност на индустрията, може да се съпостави с това на Съвета за национална сигурност!
Системата дизайн-продукт
В проектната фаза при възникването на потребителско изделие се осъществява симбиоза между дизайн и техническа реализация. Регистрацията на индустриален дизайн и интелектуална собственост с легитимен автор — физическо лице защитава новия продукт като конкурентно изделие. Така се гарантират авторските права на създателите на дизайна на продукта, съгласно европейските авторско-правни норми. В етапа на внедряване в производството дизайнерската иновация преминава във владение на производителя — ползвател под формата на индустриална собственост.
Създаден професионално, дизайнът на едно изделие (включително опаковка) трябва да отговаря на комплекс от изисквания:
- Социално — потребителски адрес на продукта като етно-културна същност и отражение, в съответствие с конкретен потребителски клас /семпъл, стандартен, лукс и пр./, както и способността му да заинтригува емоционално потребителя;
- Неговата познаваемост като предназначение и обслужване, определящи ефективността на уреди и пособия за производство;
Неговата функционална и експлоатационна безопасност и влиянието върху производителността на труда; - Съответствието и универсализирането му спрямо ергономичните и антропометрични характеристики на човека;
- Екологичната адаптация при избора на технология за производство и рециклиране след приключване на жизнения цикъл на продукта;
- Технико — технологичните параметри, свързани с ефективността на производството му и връзката му с потребителския сегмент;
- Качествата на формообразуващата и пластичната цялост на продукта, като концепция за количество детайли и формоделене в технологичен, и формално естетичен аспект;
- Експлоатационните и естетическите характеристики на цветовите, и повърхнинни дизайнерски решения.
Опаковката се явява неделима органична цялост с изделието. Тя представлява продукт, подчинен едновременно на изискванията за индустриален дизайн и графичен дизайн с опознавателен, експлоатационен, рекламен и представителен аспект. Когато този комплекс от изисквания е удовлетворен, можем да говорим за наличието на оптимално адаптиран към потребителската специфика и професионално създаден потребителски дизайн — продукт.
Правни аспекти на проблема
За съжаление, в България пазарът изобилства от изделия, които са произведени без дизайнерски проект, чрез който да бъдат удовлетворени потребителските изисквания. А именно те са основните изисквания към дизайна. Често в Патентното ведомство се регистрира като новост индустрилен дизайн за продукт, чиито експолатационно–потребителски характеристики са в конфликт с изискванията за дизайн! Други нелегитимни продукти на пазара са тези, които са пиратирани или преиначено — модифицирани от такива с правно уредена интелектуална и индустриална собственост, което в същността си е кражба на авторски права.
Борбата с появата на опасни и вредни за потребителите продукти ще е по-ефективна, ако се предотврати тяхното създаване и производството. Посредством въвеждането на регламент за изискуем професионализъм, качество и конкурентност чрез дизайна, опасните и вредни стоки ще бъдат елиминирани от пазара вместо да се търсят всевъзможни административни и наказателни начини за премахването им. Появата на вредните продукти би могла да се предотврати още преди да започне производството им, вместо да се чудим след това как да ги извадим от пазара. Тук е разковничето на проблема: да отсечем нещата от корен, а не да търсим гнилите плодове по клоните на дървото.
При регистрацията на индустриален дизайн, според действащият у нас Закон за промишления дизайн (ЗПД), е уредена единствено правната закрила на дизайна. По проблема за изискванията, на които трябва да отговаря дизайна, компетенциите и квалификациите на дизайнера, както и за стимулирането на внедрителите на иновации и дизайн от страна на държавата, няма нито дума. Наложително е това да се уреди законодателно, чрез внасянето на нови клаузи в закона или с подзаконов акт. Те биха могли да се определят и като клаузи и нормативи в отделен кодекс за дизайна към ЗПД. Това ще допринесе за подобряване качествата на произвежданите стоки и ще повиши конкурентостта на икономиката ни.
Напоследък бяха цитирани доста случаи на вече регистрирани по света индустриални дизайни, които с малки или никакви промени се пререгистрират като нов продукт у нас, но с друг заявен автор. Това носи големи материални и морални загуби на изкопираните истински автори и ползватели на права, като същевременно нанася тежки вреди по авторитета на българката продукция. Затова е наложи телно е час по-скоро експерти — професионални дизайнери да се включат в процеса по издаване на регистриране на дизайна. Понастоящем в Патентното ведомство, мястото за регистрация на индустриален дизайн, не работи нито един дизайнер, и така се стига до абсурдни регистрации на продукти, които не отговарят на потребителските изкисвания и само формално имат претенциите за новост!
Друг, често срещан проблем е, когато заявителят на претенция за индустриален дизайн в Патентното ведомство, подава заявка, без да е уредил своите финансови ангажименти спрямо автора, касаещи ползването на интелектуалната собственост върху създадения дизайн. Затова е необходимо, при внасянето на документите за регистрация на промишлен дизайн, да се изисква нотариално заверен договор за отстъпване на авторските права на заявителя — ползвател, както и финансови документи, удостоверяващи, че тези права са заплатени. Нелегитимни стоки на пазара са и тези, произведени чрез нелицензирано копиране, без уредени авторски права и индустриална собственост. Това е крещящ проблем, дори в по-развитите от нас европейски страни и особено в Далечния Изток, от където такива стоки се внасят и в Европа.
Сертификат за дизайн
Важно условие е и постановяване на изискване за сертификат за дизайн, който да съпровожда всеки продукт при появата и присъствието му на пазара. В него да бъдат упоменати: автора на дизайна със съответния образователен или професионален ценз и ползвателя – производител (по подобие на регламента в документацията за строеж при архитектитурните проекти). Единствено така може да се регламентира фактът, че продуктът отговаря на изискванията за дизайн и има уредена интелектуална и индустриална собственост. От друга страна, това дава гаранцията, че изделието е безопасно за потребителя, и се легитимира произхода и качествата му на пазара. За вносните стоки, в случай че не са съпроводени от такъв документ, той може да се издава от специализирани лаборатории по подобие на немската Служба за контрол на качеството на продуктите (TÜF). Само така могат да бъдат защитени потребителските интереси в ЕС — чрез съблюдаване на изискванията за дизайн, с които продуктите ще са доказано легитимни като произход и безопасни при ползване. За да имат реален ефект, тези промени трябва да бъдат осъществени паралелно в цялото законодателство, имащо отношение към авторската проблематика, в т.ч. Закона за промишления дизайн, Закона за търговските марки и географските означения, Закон за закрила на културата, Закона за закрила на потребителите, Закона за народната просвета, Закона за висшето образование, Закона за защита на конкуренцията и др. Трябва да бъдат засегнати аспекти от прилагането на цялото законодателство чрез министерства и ведомства като: МВР, МНВР, МФ, МП, МОН, МК, Агенция митници, Агенцията по приходите и пр.
Отдавна е налице необходимостта за законодателно уреждане на изискването за легитимен образователен и професионален ценз за професията дизайнер. Това трябва да стане законодателна норма за дизайнерите при проектирането на потребителски стоки и техните опаковки и ситуирането им на пазара. Подобно на архитектурата и медицината, дизайнът е сфера, пряко свързана със здравословното състояние, трудоспособността, комфорта на човека и съхранението на околната среда. За разлика от медицината и архитектурата, обаче дизайнът няма статус на защитена професия и законодателно не се изисква правоспособност за неговото практикуване! В България днес интересите на дизайнерите се представляват от две организации; Съюза на българските художници СБХ и Националната асоциация за дизайн и реклама. В структурите на СБХ освен с кавалетно представените жанрове; живопис, скулптура и изящна графика, има и такива представляващи приложимите изкуства. Те имат както уникатен, така и масово сериен тиражен характер. Националната асоциация за дизайн и реклама (НАДР) е творческо средище на различни специалисти – дизайнери, внедрители и реализатори на дизайнпроекта, до неговото налагане като качествен продукт на пазара със средствата на рекламата. Те участват в дизайн-процеса от създаването на проекта за масовия продукт до реализацията му, насочена към потребителя, с цел постигането на социални, културни и икономически резултати.
Факт е, че дизайнът е една сравнително млада професия и този въпрос, за съжаление, не е комплексно уреден все още и в другите европейски страни. Все пак, съществуващите там традиции отчитат необходимостта от професионално отношение при решаване на потребителските проблеми, с което се ангажират не самодейци, а професионални дизайнери. С иницииране и конституиране на такова законодателство в общоевропейски мащаб повдигнатите проблеми ще бъдат трайно решени в дългосрочна перспектива.