Продължение от статията в бр. 4 на сп. ProPACK.
С малко закъснение продължаваме темата за историята на музикалните опаковки – не толкова за да покажем значението им за добрия външен вид на музикалните записи, а по-скоро за това, че освен да звучи красиво, музиката трябва да бъде поднасяна на своите почитатели по един не по-малко красив и въздействащ начин. И ако трябва да изказваме мнение, то няма как да не отбележим, че съвременният свят е изгубил макар и незабележима част от онова особено удоволствие, което красиво декорираната обложка на албума с любима музика поражда у слушателя. Така или иначе развитието на технологиите оказва влияние върху големите музикални компании и ги кара да се съревновават помежду си в желанието да пуснат на пазара най-новите и модерни устройства за възпроизвеждане на музика.
Между 1970 и 1990 г., наред с грамофонната плоча, касетата е един от двата най-разпространени формата за запис на музика. По магазините се предлагат и първите преносими касетофони, като за времето от 1964 до 1966 г. само в САЩ и Япония са продадени над 250 000 записващи устройства.
Намалелият интерес към грамофонните плочи и предпочитанията към новите звукозаписни форми сериозно накланя везните в полза на компактни аудиокасети. През 1964 г. в Хановер, Германия започва тяхното серийно производство. В останалата част от Европа това се случва през 1965 г., а в САЩ – през 1966 г. Първите касети не са проектирани за запис на музика, а за диктовка, затова и качеството на звука при тях е далече от съвършенството. По-късно – през 1971 г., благодарение на произведените от Advent Corporation касети с хром-диоксидна лента (CrO2), позволяваща безшумно възпроизвеждане на направените записи, аудиокасетите стават предпочитана форма за слушане на музика. През 1980 г. високото качество на Hi-Fi касетите на Sony допринася за още по-голямо нарастване на популярността им и продажбите на аудиокасети изпреварват продажбите на дългосвирещи плочи. Освен чисто технологичния напредък, постигнат чрез касетите, те се превръщат и в символ на социалните промени в обществото. Благодарение на тяхната трайност и лесно копиране, рок и пънк музиката се пренасят отвъд Желязната завеса, като по този начин разпространяват западната култура сред младото поколение, а самите касети стават особено популярни в развиващите се страни. За особен връх на „касетната култура” в Обединеното кралство се счита времето на пост-пънк периода, обхващащо годините от 1978 до 1984. Изпълнители и групи като Storm Bugs, Clock Dva, Cabaret Voltaire и много други, заедно с плеяда художници буквално създават шедьоври и увличат след себе си тълпи от почитатели. При обложките на касетите, макар и не толкова изразно и въздействащо, както при обложките на грамофонните плочи, се появяват интересни етикети, привличащи вниманието на любителите на музиката. Освен огромна популярност във всички точки на света касетите изживяват и своя звезден миг в политиката чрез запис на проповедите на аятолах Хомейни, в които през 1979 г. той призовава за сваляне на режима на иранския шах Пахлави.
В Съединените щати най-много касети се записват в периода от края на 80-те до началото на 90-те години. С цел по-голяма идентичност на марката някои от лейбълите, сред които Columbia Records, създават собствен стил в опаковките (обложките са в кафяв цвят). Други си позволяват нестандартни хрумвания – като албума Anusol на групата A Band, всяко копие от който се продава опаковано заедно с уникална свещичка. BWCD пускат на пазара касети, декорирани от нашумелия японски художник Aube с пластмасов син пепелник във формата на риба. Опаковката на албума Extraction 2 на This Window пък е вдъхновена от рентгенова снимка на счупен крайник...
След 1980 г. в много западни страни пазарът на звукозаписни касети замира. В началото на 1990 г. компактдисковете (CD) стават предпочитана форма за запис и разпространение на музика. До 1993 г. продажбите на дискове достигат 5 млн., докато продажбите на касети спадат до 3,4 млн., и така до 2002–2003 г., когато големите звукозаписни компании прекратяват записите и продажбата на касети. Компактдискът се налага на пазара по много причини, но въпреки това доста от поостарелите вече фенове на рок и поп легендите от миналото продължават да слушат любимата си музика на касети.
Най-предпочитани от любителите на музиката са DVD версиите, които освен че предлагат кристална чистота на звука, са и много по-въздействащи по отношение на дизайна. Така или иначе с появата на интернет и възможностите за споделяне на MP3 файлове нещата днес са коренно различни, а грамофонните плочи и касетите се превърнаха в част от миналото. Реверанс към богатството на музикалната култура, съхранена на касети, е състоялата се преди години (през май 2007 г.) изложба в Ню Йорк.
За лидер в производството на опаковки за музикалната индустрия се смята компанията Shorewood, която е в музикалния бизнес от 1950 г. Shorewood използва комбинирана система за офсетов, литографски и дълбок печат и особено успешно произвежда специализирани картонени опаковки за козметика, тютюн, тоалетни принадлежности, софтуер, домашно видео и др. за пазарите на САЩ, Канада и Китай.
Тъй като през последните години музикалната индустрия отчита сериозен спад, от Shorewood са запазили като важни клиенти три от шестте най-големи звукозаписни компании – BMG, Sony и PolyGram.
Що се отнася до това, какви ще са следващите музикални опаковки, едва ли някой може да каже със сигурност. Дотогава за меломаните остава удоволствието от хубавата музика, независимо дали е записана на грамофонна плоча или аудиокасета, на компактдиск или дивиди. И за да бъде насладата пълна, към всичко това се добавя радващата очите цветна пъстрота на музикалните опаковки.