Опитът ми с опаковки за млечни продукти до този момент се изчерпва с работата ми за двама основни клиенти — Хранинвест ООД и впоследствие Милтекс ООД. Обединяващото между тях в случая е не толкова създаването на опаковки за млечни продукти, колкото фактът, че тези производители много ясно и компетентно разбират, че така нареченият социалистически образ на маслото вече е изчерпан и за него няма бъдеще в ежедневието ни. Нещо повече, именно тези мои клиенти бяха регистрирали един много очевиден факт — съвременният български потребител вече притежава рекламно минало и възпитание, които са изградили определено ниво на потребителска култура. Ако до един момент в миналото старият имидж на опаковките за млечни продукти бе търсен нарочно, то от този момент нататък неговото присъствие бе почти нежелано. Потребителят на този тип изделия вече търсеше в дизайна на стоката колкото се може повече допирни точки с релевантните продукти от Западна Европа. Този процес е напълно прогнозируем, обясним и ясен в чисто комуникативен план. За мен по-важният факт бе, че трансформацията се случи и че поех основната тежест по създаването на новия дизайн на продуктите на тези две марки.
Опаковка на топените сирена КИКИ
Марката КИКИ е създадена специално за най-малките ценители на млечните продукти. При нея трябваше по някакъв начин да потърсим и изведем подходящ образ на конкретен типаж, който децата да харесват и впоследствие да свикнат с него. Понеже търсехме и конкретен образ, който да бъде асоцииран с млякото и неговите продукти, решихме това да бъде котенце. Образът е изграден с максимално изчистени линии, като целта бе да създадем котенце, което да изглежда заоблено, пухкаво, ако щете дори — добре гледано и доволно. Темата със заоблените форми впоследствие бе пренесена върху почти всички основни елементи в цялата опаковка — от background-а, разделен с дъга на две половини, през облаците в небето, та чак до типографията, създадена специално за логотипа на бранда КИКИ.
Опаковките на Ла Крем
Сами по себе си всички опаковки от серията са типичен пример за това, как конкретно изображение може да гради своята атрактивност изцяло на базата на цвят и интересна типография. За цвета имахме ясни директиви от страна на клиента. Маркетинг стратегията налагаше да ползваме основно комбинацията на оранжево и тъмносиньо — едно утвърдено решение за голяма част от наличните в момента на пазара маргарини.
За логотипа на Ла Крем имахме делегирана доста по-голяма свобода (а съответно и отговорност). В оригиналния вид бяхме предложили за обсъждане два различни варианта, базирани изцяло на ръчната калиграфия — единият се ползва в момента, а другият бе доста елегантен блаклетер с разполовени греди. Истината е, че изборът между двата беше труден и за клиента. Сегашният надпис взе превес може би поради факта, че е курсив, формите му са плавни и заоблени, има изразена динамика между тънко и дебело и като цяло много добре хармонира с асоциативността на самото наименование на търговската марка Ла Крем. Целта ни беше да получим такъв краен визуален резултат, който категорично да скъсва с дизайна на опаковките на маргарин в България, наложен през последните 30–40 години и битуващ и до ден-днешен в съзнанието на потребителя.
Опаковки за маслата Милкер
Опаковките на маслата Милкер са моят първи опит по темата „масло“. Клиентът имаше два напълно ясни и фиксирани параметъра в стартовата дискусия по проекта:
- Вече създаденото търговско наименование МИЛКЕР;
- Ясни инструкции да се дистанцираме максимално от образа на опаковката за масло в България, наложен в средата на миналия век, и да се придържаме към западноевропейската културна традиция за подобен род продукти.
След огледа и анализа на тези два факта работата ми по проекта изглеждаше колкото сложна и неясна, толкова и интересна и провокираща. Започнах първоначално с работа по бранда — това всъщност бе „локомотивът“, който щеше да „тегли“ през годините няколко доста обемисти серии продукти. След като стана ясно, че няма да мога да ползвам някой скучен блоков шрифт от 80-те (за моя най-голяма радост!!!), реших все пак да се придържам към модулната типография на един сравнително съвременен фрактур. Така се роди логото МИЛКЕР. Ако оставим настрана засуканите термини, които ползвам по-горе, за да го опиша, това е едно съвсем автентично лого, носещо в себе си духа на Холандия и Германия. Какво по-хубаво от това — в крайна сметка дизайнът в целия свят като процес почива именно на постиженията на Западна Европа. Впоследствие, вече след като имах изграден логотип, буквално от само себе си дойде потребността от пасторалния пейзаж, свързван с природата, чистотата и домашния уют. Оттук насетне всичко беше много по-лесно от гледна точка на факта, че логото като изображение буквално се превърна в своеобразен културен мост и проводник на западноевропейската традиция. Крайният резултат в максимална степен задоволяваше потребностите на продуктите, чиито суровини се закупуват от същата тази Западна Европа. По този начин дизайнът пасва възможно най-добре на съдържанието.
В заключение бих казал, че всички мои опаковки за млечни продукти имат две опорни точки — стремеж към дизайн на световно ниво и целенасочена употреба на калиграфията при създаването му.