Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Значимостта на опаковането за производителите на лекарства



Според изследване на американската маркетингова компания Freedonia Group производството на опаковки за фармацията в света ще нараства с годишен темп от 6,3% до 2013 г. Този темп се благоприятства от растежа на китайската фармацевтична индустрия и от специализираните опаковъчни потребности на американския пазар за лекарства. Очаква се етичното производство на родово свързани лекарства в Индия и Бразилия да тласне развитието на бързо растящи пазари за фармацевтично опаковане в тези страни.

Разширяването на пазарите за ле­карства принуждава производите­лите да се стремят към конкурентоспособност и привлекателност спрямо все по-информираните по­требители. Както при всички потре­бителски продукти, опаковането има решаваща роля за продажбите на което и да е от лекарствените средства. Тук най-съществени са собствените характеристики на фармацевтичния продукт — напри­мер, ако той е чувствителен към светлина или влага, този факт ще предопредели решението на произ­водителя да избере гъвкавата опа­ковка пред опцията за пластмасова бутилка. Освен това в зависимост от активните вещества, химиче­ския състав и реакцията на паци­ентите производителят може да бъде принуден да произведе лекарственото средство в по-малко же­ланата форма на инжекционен раз­твор или на супозитория. Това също се отразява при проектирането и избора на вида опаковка.

Установено е, че привлекател­ният опаковъчен дизайн и цветово­то оформление оказват нараства­що влияние върху решението за ку­пуване, но освен това опаковката трябва да осигури доверието на па­циента към лекарството и сигур­ността, че то ще произведе жела­ния ефект. Обикновено т.нар. пър­вична опаковка (опаковката, която се намира в най-голяма близост до фармацевтичния продукт) е от най-голямо значение, особено като се има предвид растящият брой инци­денти с поемането на лекарства от деца и потребностите на въз­растните хора. Климатичните осо­бености на региона също са от зна­чение най-вече по отношение въздействието на влагата и нивото на ултравиолетовото излъчване. В някои по-изостанали страни важен фактор за фармацевтичното опако­ване е високото ниво на нарушения и слабата държавна намеса в здрав­ното осигуряване и достъпа до ле­карства, което дава възможност за развитието на „черен пазар“. Спо­ред преценка на Световната здрав­на организация в такива страни фалшифицираните лекарства зае­мат 10 — 30% дял от общите про­дажби на фармацевтични продукти. Фармацевтичните компании, които оперират в такива страни, тряб­ва да защитават оригиналните си продукти с инструменти като ла­зерния печат за етикетиране, оси­гуряващ защити срещу подправя­не на продукта (в подобни страни обикновено тази технология е слабо разпространена). Други известни средства за предпазване от фалшифициране чрез опаковките са холог­рамната технология, осигурително­то етикетиране на бутилките и ку­тиите и др. В бъдеще в борбата си с фалшификаторите фармацевтич­ните компании ще започнат масово да използват „интелигентни“ тех­нологии с вградени в първичните и вторичните опаковки чипове.

Днес производителите на ле­карства се нуждаят от действе­ни стратегии не само за производството на фармацевтични продук­ти с иновативни активни съставки, но и за решаването на ред маркетингови проблеми, включващи дист­рибуция, комуникации и продажби. Една добре проектирана продукто­ва опаковка, в чийто дизайн са взе­ти предвид изискванията на мест­ните потребители, необходимост­та от сигурност на продукта и характеристиките му, може да по­могне на компанията в постигане­то на значително конкурентно пре­димство на бързо развиващите се пазари.

Опаковъчният гигант Stora Enso е обединил усилията си със специали­зираната в софтуера за здравни ко­муникации компания Medixine в стре­межа си към създаване на електрон­на услуга за мониторинг на режима за приемане на лекарствата, осно­вана на интелигентната фармацевтична опаковка за дискретно дози­ране Discreet Dose Slider intelligent (DDSi). Картонената опаковка на Stora Enso „напомня“ на пациенти­те да си вземат лекарството и ре гистрира деня и часа, в който вся­ка таблетка е извадена. Софтуерът на Medixine се използва за набиране и управление на данните за графика, които се запаметяват във вграден в опаковката чип и могат да се раз­читат с мобилен телефон, като се емитират автоматично към сър­въра. Това интелигентно решение е продиктувано от необходимостта за намаляване на грешките и регулярно приемане на лекарствата от пациента, както и за набиране на база данни, нужна на фармацевтич­ните компании за преценка на ефи­касността на продуктите.

През 2010 г. произвежданите и внасяни в Европейският съюз фар­мацевтични опаковки трябва задъл­жително да притежават релефно брайлово писмо за идентифицира­не на съдържанието. Това изискване принуждава фармацевтичните ком­пании да усвоят технологията, с ко­ято брайловата азбука се нанася върху техните потребителски опа­ковки за лекарства. Нездравослов­ният съвременен начин на живот и застаряването на населението во­дят до увеличаване броя на хората с пълна или частична слепота. За съ­жаление онези от тях, които могат да четат брайлово писмо, са под 2%. Независимо от това европей­ската директива поставя огромно предизвикателство пред фармацев­тичната индустрия, тъй като досе­гашният опит показва, че понякога е трудно и дори невъзможно върху етикета или опаковката да се отдели достатъчно място за брайло­вия надпис. За да подпомогнат про­изводителите на лекарства да се съобразят с европейското законо­дателство, някои компании са раз­работили свои собствени уникални решения. Между тях са Sleever със своя брайлов свиваем ръкав (Braille shrink-sleeve), CCL с брайловия си маркер (BrailleMarker), Bobst със сис­темата си AccuBraille, Nordson със своята e.dot.

Наскоро Roberts PolyPro — подраз­деление на Pro Mach (компания, пред­лагаща интегрирани опаковъчни продукти), разработи и въведе на пазара своя скоростен брайлов мо­дул (Rapid Braille Module) — система за подаване на картонени опаковки и ротационно нанасяне върху тях на релефно брайлово писмо, съвмести­ма с всички видове машини за сгъва­не и лепене. Портативният модул осигурява работна скорост над 450 м/мин, подмяна на работните елементи в рамките на минути, точ­ност на нанасяното релефно писмо +/– 1,5 мм, като заеманата от него площ е само 1,2 кв.м. Достъпната цена на модула благоприятства ком­плектоването на съществуващите опаковъчни линии.

Едно от предизвикателства­та пред работата с брайловото писмо е точността на нанасяне на точките и техните размери — про­блем за производителите на фар­мацевтични опаковки, които тряб­ва да спазват европейската ди­ректива за качество на брайловия текст. В отговор на тази потреб­ност английската компания Troika Systems, специализирана в качестве­ния контрол на печатните продук­ти, е разработила устройството BrailleCАМ* за измерване точност­та на брайловите точки. Система­та, основана на технологията на компанията за измерване на точки­те на флексографските платки, е прецизен и сигурен инструмент, оси­гуряващ точна информация за фино настройване на брайловия печат.

За да ускори етикетирането на своите фармацевтични продукти, NuPharm Laboratories е инсталирала автоматичното кодиращо устрой­ство на Allen Coding Systems. Пре­ди това английската фирма е нана­сяла ръчно етикетите със серий­ния код и датата на годност върху външната опаковка на течните про­дукти, което е отнемало цял ден за етикетиране на едва 1 000 карто­нени кутии. Инсталирането на кар­тонажната машина 4ACC на Allen с компактен кодер с горещо фолио е подобрило рязко ефективността, тъй като новата система позволя­ва обработването на същия брой опаковки само за един час. Машина­та е лесна за инсталиране и удобна за работа след обучение от произ­водителя. Освен това тя осигурява надеждност и добро качество на пе­чата. Системата 4ACC работи са­мостоятелно в отделно опаковъч­но помещение, в което опаковките се кодират, преди да бъдат стифирани.

Американската опаковъчна ком­пания Silgan Plastics е проектира­ла своята линия от фармацевтични РЕТ бутилки за таблетки, създаде­ни специално за нутрацевтични из­делия, витамини, диетични добавки и свързаните с тях производства на здравословни продукти. Тяхната продълговата форма ги прави удоб­ни за захващане и отваряне. Незави­симо че първоначално са проектира­ни за таблетки, опаковките могат да се прилагат успешно и за течни и прахообразни продукти. Вместимостта им е в гамата 160, 250 и 375 куб. см с диаметър на гърловините 38 и 40 мм. Бутилките могат да бъ­дат изработени от прозрачен РЕТ или в цвят по желание на клиента.

 
13.10.2011.
Автор: инж. Емил Андронов
0 Коментари
Таг :

Проучвания и прогнози

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар