С новата флексопечатна машина Gearless на СТС ПРИНТ се постига визия на опаковките, доближаваща се максимално до тази на дълбокия печат, твърди в специално интервю за ProPACK Соня Петкова, заместник-изпълнителен директор на дружеството.
Г-жо Петкова, разкажете ни повече за техническите характеристики на вашата най-нова инвестиция – флексопечатна машина Primaflex CM 8, клас Gearless на Windmöller&Hölscher? Какъв е капацитетът ù на производство?
Gearless машините са последно поколение флексопечатни машини. Специалистите във флексопечата знаят, че с тях се постига много високо качество на печат, като са решени редица слабости на машините със зъбни колела. Най-важното им предимство е, че всеки техен вал — печатен или анилоксов — се задвижва с отделни мотори. В резултат се избягват вибрациите и разбягването на печата.
Машината ни се отличава с няколко иновативни системи:
- EASY SET и EASY REG системи за бърза автоматична, много прецизна настройка на печатния процес с висока производителност;
- сушилна система, работеща с природен газ;
- система TURBOCLEEN, измиваща автоматично печатните секции и мастилните помпи;
- автоматичен контрол на вискозитета на мастилата;
- LEL система, контролираща кон центрацията на изпаренията от мастилата;
- работи се с ръкавна технология при печатните и растерните валове, с която се постига бързата пренастройка на параметрите при различните поръчки;
- оборудвана е със защитни системи, прекратяващи работния процес при възникване на отклонения от параметрите като например: спиране на газта, повишаване концентрацията на изпаренията и др., като вграденият в нея компютър сигнализира за възникването и мястото на проблема;
- компютърът ù предупреждава за предстоящи операции по текущата ù поддръжка;
- в компютъра се запазват данните и параметрите при изпълнението на всяка поръчка, които могат да бъдат повторени при всеки следващ неин тираж;
- чрез модула Телесервиз се осъществява 24–часова връзка със сервизния център на производителя ù от Германия.
Наричат Primaflex CM 8 „мерцедеса“ на флексопачата. Това означава ли, че и цените на печата на опаковки с нея също са в „луксозния“ клас?
По отношение на качеството на печата — да, което в ценово отношение се компенсира с високата й производителност (18000 метра на час) и посочените по-горе иновативни системи.
Към кои клиенти и пазари е насочена продукцията на Primaflex CM 8?
С тази машина се постига визия на опаковките, доближаваща се в максимална степен до тази на дълбокия печат, а това е сериозна предпоставка да бъдат удовлетворени изискванията на производители на хранителни продукти, захарни и сладкарски изделия, изделия на химическата, фармацевтичната, парфюмерийната и млечна промишленост, поръчващи гъвкави опаковки с дълбок печат извън България.
Primaflex CM 8 несъмнено е сериозна инвестиция, и то в период на икономическа стагнация. Трудно ли бе решението за закупуването ù точно в този момент?
Решението за покупка бе взето далеч преди кризата, още през 2006 г. Повече от половин година ни отне изборът на машината и изчакването да старта на европейските програми при приемането на България за член на ЕС. В крайна сметка везните натежаха в полза на най-добрата в своя клас машина на един от най-добрите производители на печатни машини Windmuller&Holscher от Германия — Primaflex. Кандидатствахме и спечелихме проект на стойност близо 3 милиона лева по Оперативна програма „Конкурентоспособност на българската икономика“. Проектът бе в две основни насоки: пускане в експлоатация на осемцветната флексопечатна машина Primaflex CM 8 и дооборудване от слифове към нея, от една страна, и извършването на необходимите строително-монтажни дейности, непосредствено свързани с инсталирането и правилното ù функциониране, от друга.
Проектът ни беше избран и на 23 октомври 2009 г. бяхме посетени от делегация на Европейската комисия и на българското правителство.
Пускането в експлоатация на машината съвпадна с началото на кризата. От една страна, в условия на криза трудно се обслужва такава инвестиция, но, от друга, благодарение на нея задържахме обемите в първите месеци. От няколко месеца тенденцията е към увеличаване на обемите, като постигнахме ръст в натура от 24% за третото тримесечие на 2009 г. спрямо същото на 2008 г. благодарение на тази машина.
Каква е историята на СТС Холдинг и какво точно предизвиква създаването на СТС Принт преди 10 години? Как се промени ситуацията в областта на флексопечата в България през този период?
На 04.04.1990 г. четирима научни работници от ТУ в гр. Габрово създават една от първите частни фирми в града „СТС Холдинг груп“ ООД. Създаденото козметично производство е структуроопределящо за икономиката на града. Паралелно с него се развива и производството на ламинатни туби за козметика и пасти за зъби. За да се затвори производственият цикъл, в началото на 1999 г. се създава „СТС Принт“ — печатна база, в която се печатат ламинатните фолиа за тубите и се произвеждат различни видове гъвкави опаковки (еднослойни и многослойни). От 2002 г. „СТС Принт“ е отделено като самостоятелно юридическо лице — акционерно дружество. Тази година дружеството чества 10-годишнината от създаването си. През тези 10 години СТС Принт се утвърди като едно от водещите печатарски предприятия в България, чиито приоритети са качеството, гъвкавостта, високот ниво на обслужване и иновациите. В този период флексопечатът в България се разви бързо, догонвайки постиженията на чуждите производители с традиции в печата и производството на гъвкави опаковки. Нашата фирма има сериозно участие в този процес. Ние първи наложихме на пазара трудните за печат и производство:
- тънките двуслойни опаковки в комбинацията от 15μ+15μ ВОРР, намаляваща тяхната себестойност;
- двуслойните и трислойни опаковки (прозрачни и метализирани), в чийто състав се използва известният с много добрите си бариерни и визуални качества РЕТ;
- трислойни опаковки със среден слой от възможно най-тънкото за такова приложение алуминиево фолио с дебелина 6,35 μ;
- опаковки с различна и много интересна визия, постигната с печат на матово фолио от ВОРР и РЕТ;
- двуслойни опаковки за прахове за пране.
През тези години в България се създадоха много (за българския пазар) нови печатници за гъвкави опаковки. Въпреки това основните ни конкуренти са турските печатници, за които е известно, че получават експортни субсидии от своята държава, които им позволяват да предлагат ниски цени. Тук е мястото и ролята на Съюза на печатарската индустрия и КРИБ да излязат с предложения пред държавните органи в защита на българския производител.
Моля, представете ни Вашите клиенти и видовете опаковки, които произвеждате за тях.
Фирмата произвежда гъвкави опаковки и етикети от полимерни фолиа, алуминий, хартия в различни комбинации. Част от клиентите ни са едни от най-големите производители на хранителни продукти, захарни и сладкарски изделия, напитки, изделия на химическатата, фармацевтичната, парфюмерийната и млечна промишленост. Фирмата работи изцяло с висококачествени материали и консумативи на водещи европейски фирми. Осъществява се износ в относително малък размер за клиенти от Македония и Румъния.
Какви са обемите, които изработвате за външни клиенти и за фирмите на СТС Холдинг, по-конкретно СТС Козметикс?
Приблизително 88% от обемите са за външни клиенти, останалите 12% са за „СТС Козметик“ и „СТС Пак“.
Кои са характеристиките на качествената козметична опаковка?
На първо място са добрите ù бариерни свойства, тъй като продуктите съдържат агресивни съставки — алкохол, перхидрол, масла, аромати. Не по-малко важна е и визията, която се постига както с висококачествен печат, така и с подходящите фолиа.
Има ли страната ни потенциала в бъдеще да се превърне от вносител в износител на качествени опаковки?
Определено на този етап потенциал от гледна точка на опит и печатна техника има, но те не са достатъчни. Както казах по-горе, държавата трябва да помогне на печатарския бизнес, защитавайки го от чуждата конкуренция.