Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

„Мерцедесът“ на флекосопечата



С новата флексопечатна машина Gearless на СТС ПРИНТ се постига визия на опаковките, доближаваща се максимално до тази на дълбокия печат, твърди в специално интервю за ProPACK Соня Петкова, заместник-изпълнителен директор на дружеството.

Г-жо Петкова, разкажете ни по­вече за техническите характе­ристики на вашата най-нова ин­вестиция – флексопечатна маши­на Primaflex CM 8, клас Gearless на Windmöller&Hölscher? Какъв е капа­цитетът ù на производство?

Gearless машините са последно поко­ление флексопечатни машини. Специ­алистите във флексопечата знаят, че с тях се постига много високо ка­чество на печат, като са решени ре­дица слабости на машините със зъбни колела. Най-важното им предимство е, че всеки техен вал — печатен или анилоксов — се задвижва с отделни мо­тори. В резултат се избягват вибра­циите и разбягването на печата.

Машината ни се отличава с някол­ко иновативни системи:

  • EASY SET и EASY REG системи за бърза автоматична, много прециз­на настройка на печатния процес с висока производителност;
  • сушилна система, работеща с при­роден газ;
  • система TURBOCLEEN, измиваща автоматично печатните секции и мастилните помпи;
  • автоматичен контрол на вискози­тета на мастилата;
  • LEL система, контролираща кон­ центрацията на изпаренията от мастилата;
  • работи се с ръкавна технология при печатните и растерните ва­лове, с която се постига бързата пренастройка на параметрите при различните поръчки;
  • оборудвана е със защитни систе­ми, прекратяващи работния про­цес при възникване на отклонения от параметрите като например: спиране на газта, повишаване кон­центрацията на изпаренията и др., като вграденият в нея компю­тър сигнализира за възникването и мястото на проблема;
  • компютърът ù предупреждава за предстоящи операции по текуща­та ù поддръжка;
  • в компютъра се запазват данните и параметрите при изпълнението на всяка поръчка, които могат да бъдат повторени при всеки след­ващ неин тираж;
  • чрез модула Телесервиз се осъ­ществява 24–часова връзка със сервизния център на производите­ля ù от Германия.

Наричат Primaflex CM 8 „мерцедеса“ на флексопачата. Това означа­ва ли, че и цените на печата на опаковки с нея също са в „луксоз­ния“ клас?

По отношение на качеството на печа­та — да, което в ценово отношение се компенсира с високата й производи­телност (18000 метра на час) и посо­чените по-горе иновативни системи.

Към кои клиенти и пазари е насоче­на продукцията на Primaflex CM 8?

С тази машина се постига визия на опаковките, доближаваща се в макси­мална степен до тази на дълбокия пе­чат, а това е сериозна предпоставка да бъдат удовлетворени изисквания­та на производители на хранителни продукти, захарни и сладкарски изде­лия, изделия на химическата, фармацев­тичната, парфюмерийната и млечна промишленост, поръчващи гъвкави опа­ковки с дълбок печат извън България.

Primaflex CM 8 несъмнено е сери­озна инвестиция, и то в период на икономическа стагнация. Трудно ли бе решението за закупуването ù точно в този момент?

Решението за покупка бе взето да­леч преди кризата, още през 2006 г. Повече от половин година ни отне изборът на машината и изчакване­то да старта на европейските про­грами при приемането на България за член на ЕС. В крайна сметка везни­те натежаха в полза на най-добрата в своя клас машина на един от най-до­брите производители на печатни ма­шини Windmuller&Holscher от Германия — Primaflex. Кандидатствахме и спечелихме проект на стойност бли­зо 3 милиона лева по Оперативна про­грама „Конкурентоспособност на българската икономика“. Проектът бе в две основни насоки: пускане в експло­атация на осемцветната флексопе­чатна машина Primaflex CM 8 и дообо­рудване от слифове към нея, от една страна, и извършването на необхо­димите строително-монтажни дей­ности, непосредствено свързани с инсталирането и правилното ù функ­циониране, от друга.

Проектът ни беше избран и на 23 октомври 2009 г. бяхме посетени от делегация на Европейската комисия и на българското правителство.

Пускането в експлоатация на ма­шината съвпадна с началото на криза­та. От една страна, в условия на кри­за трудно се обслужва такава инвес­тиция, но, от друга, благодарение на нея задържахме обемите в първите месеци. От няколко месеца тенден­цията е към увеличаване на обемите, като постигнахме ръст в натура от 24% за третото тримесечие на 2009 г. спрямо същото на 2008 г. благодаре­ние на тази машина.

Каква е историята на СТС Холдинг и какво точно предизвиква създа­ването на СТС Принт преди 10 го­дини? Как се промени ситуация­та в областта на флексопечата в България през този период?

На 04.04.1990 г. четирима научни ра­ботници от ТУ в гр. Габрово създават една от първите частни фирми в гра­да „СТС Холдинг груп“ ООД. Създадено­то козметично производство е струк­туроопределящо за икономиката на града. Паралелно с него се развива и производството на ламинатни туби за козметика и пасти за зъби. За да се затвори производственият цикъл, в началото на 1999 г. се създава „СТС Принт“ — печатна база, в която се пе­чатат ламинатните фолиа за тубите и се произвеждат различни видове гъв­кави опаковки (еднослойни и многослой­ни). От 2002 г. „СТС Принт“ е отделе­но като самостоятелно юридическо лице — акционерно дружество. Тази го­дина дружеството чества 10-годиш­нината от създаването си. През тези 10 години СТС Принт се утвърди като едно от водещите печатарски пред­приятия в България, чиито приорите­ти са качеството, гъвкавостта, висо­кот ниво на обслужване и иновациите. В този период флексопечатът в Бълга­рия се разви бързо, догонвайки пости­женията на чуждите производители с традиции в печата и производството на гъвкави опаковки. Нашата фирма има сериозно участие в този процес. Ние първи наложихме на пазара труд­ните за печат и производство:

  • тънките двуслойни опаковки в ком­бинацията от 15μ+15μ ВОРР, нама­ляваща тяхната себестойност;
  • двуслойните и трислойни опаковки (прозрачни и метализирани), в чий­то състав се използва известни­ят с много добрите си бариерни и визуални качества РЕТ;
  • трислойни опаковки със среден слой от възможно най-тънкото за такова приложение алуминиево фо­лио с дебелина 6,35 μ;
  • опаковки с различна и много инте­ресна визия, постигната с печат на матово фолио от ВОРР и РЕТ;
  • двуслойни опаковки за прахове за пране.

През тези години в България се създадоха много (за българския пазар) нови печатници за гъвкави опаков­ки. Въпреки това основните ни кон­куренти са турските печатници, за които е известно, че получават екс­портни субсидии от своята държава, които им позволяват да предлагат ни­ски цени. Тук е мястото и ролята на Съюза на печатарската индустрия и КРИБ да излязат с предложения пред държавните органи в защита на бъл­гарския производител.

Моля, представете ни Вашите клиенти и видовете опаковки, кои­то произвеждате за тях.

Фирмата произвежда гъвкави опаков­ки и етикети от полимерни фолиа, алу­миний, хартия в различни комбинации. Част от клиентите ни са едни от най-големите производители на храни­телни продукти, захарни и сладкарски изделия, напитки, изделия на химическа­тата, фармацевтичната, парфюмерий­ната и млечна промишленост. Фирма­та работи изцяло с висококачествени материали и консумативи на водещи европейски фирми. Осъществява се из­нос в относително малък размер за кли­енти от Македония и Румъния.

Какви са обемите, които изработ­вате за външни клиенти и за фир­мите на СТС Холдинг, по-конкрет­но СТС Козметикс?

Приблизително 88% от обемите са за външни клиенти, останалите 12% са за „СТС Козметик“ и „СТС Пак“.

Кои са характеристиките на ка­чествената козметична опаковка?

На първо място са добрите ù бариер­ни свойства, тъй като продуктите съдържат агресивни съставки — ал­кохол, перхидрол, масла, аромати. Не по-малко важна е и визията, която се постига както с висококачествен пе­чат, така и с подходящите фолиа.

Има ли страната ни потенциала в бъдеще да се превърне от вно­сител в износител на качествени опаковки?

Определено на този етап потенци­ал от гледна точка на опит и печатна техника има, но те не са достатъчни. Както казах по-горе, държавата трябва да помогне на печатарския бизнес, защитавайки го от чуждата конкуренция.

 
14.10.2011.
Автор: Георги Георгиев
0 Коментари
Таг :

Печат на опаковките, Интервюта

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар