Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Съвременните пластмасови опаковки



Американската фирма за изследване на индустрията Freedonia прогнозира, че до 2012 г. ръстът на пластмасовите опаковки ще е 2,6% годишно и ще изпревари ръста на опаковките от хартия и картон на отделни пазари.

Този ръст е особено силно изразен при пластмасовите бутилки. Тласъкът в развитието на пластмасовото опа­коване се дължи на усъвършенства­ните материали, удължаващи живо­та на продуктите върху рафтовете в магазините и увеличаващи тяхна­та трайност. За увеличаване на попу­лярността им допринасят и икономи­ите на материали и допълнителните удобства на пластмасовите опаков­ки като възможността за многократ­но затваряне и използването им като съдове за приготвяне на храна (заду­шаване). От Freedonia предвиждат, че най-бързо ще нараства пазарният дял на пластмасовите опаковки за мляко, плодови сокове и замразени храни, как­то и на формите на защитното опако­ване. Поради удобното манипулиране и наличието на формати за единични дози с опция за повторно затваряне пластмасовите бутилки ще стават все по-популярни при соевите напитки (предимно млечно-соевите). Друго тя­хно предимство е, че те се рецикли­рат в много по-голяма степен, откол­кото картонените кутии за напитки.

Тези прогнози се потвърждават от специализираната в изследвани­ята на безалкохолни напитки фирма Canadean. Според нея комбинираният натиск от икономическата рецесия и променящите се цени на енергията и опаковъчните материали интензи­фицират конкуренцията и предизвик­ват фундаментални промени в пазари­те за храни и напитки. Мнозина при­тежатели на марки бяха принудени да преконфигурират своите продукто­ви гами и да разработят нови видо­ве продукти и опаковки, ориентира­ни спрямо по-чувствителните към це­ните потребители, чийто бюджет е ограничен. Тази тенденция е най-из­разена на пазара на течни хранител­ни продукти. Въвеждането на нови ви­дове продукти и марки даде тласък на търсенето на типовете опаков­ки, подпомагащи опростяването, по­евтиняването и икономията на ма­териали, без да бъдат жертвани поло­жителните им характеристики като качество на изработка, удобство при употреба, екологична съобразност и др. Кристализира и нуждата от по-го­лямо разнообразие в размерите, фор­мите и дизайна. На тези нови изис­квания пластмасовите опаковки се явяват едно адекватно решение. Тра­диционните метални кутии за консервирани плодове, зеленчуци и полуго­тови храни се изместват от твър­ди пластмасови аналози, използвани включително за готови ястия.

Днес пластмасовите транспорт­ни опаковки, по-известни като каси не губят своята популярност. Поради икономически и екологични съображе­ния техните размери и тегло се „из­стискват“ до допустимия минимум с помощта на компютърния дизайн и но­вите технологии. Съвременните каси от пластмаса са леки, добре оразме­рени, сигурни и с приятен външен вид. Удобството на пластмасовите каси за ръчно и механично манипулиране в пълно и празно състояние ги прави привлекателни за дистрибуторските и търговските вериги, а новите ви­дове дизайн дават възможност да бъ­дат успешно използвани като дисплеи на местата за продажби в магазини­те. В зависимост от предназначение­то и функциите си касите биват мо­нолитни, сгъваеми, комбинирани от различни материали, с плътни или по­рести стени и дъна и др. При всички случаи оптимизирането на дизайна е главният компонент от проектант­ския процес, тъй като количеството на използвания материал за производ­ството на касите е решаващо за про­изводствените разходи и за количе­ството отделени отпадъци в края на жизнения им цикъл. Намаляването на материалите за производство и увеличаването на екологичната целесъо­бразност на твърдите пластмасови опаковки от мономатериали (използ­вани масово при транспортните каси за храни и напитки) превишава тен­денцията към преминаване на биораз­граждащи се полимери.

Важно преимущество на пластма­совите каси е възможността за тях­ната многократна употреба. Това предимство в някои случаи ги прави предпочитани дори пред транспорт­ните опаковки от вълнообразен кар­тон (кашоните от велпапе), които обикновено са за еднократна употре­ба. Днес повече от когато и да било потребителите на транспортни опа­ковки търсят начини за намаляване на оборотните си разходи, а многократ­ните пластмасови каси са едно дока­зано решение на този проблем. Мно­гократните пластмасови каси осигу­ряват възможността намаляване на разходите и за увеличаване на произ­водителността при манипулиране и дистрибуция на хранителни продук­ти. Американският опаковъчен про­изводител Buckhorn произвежда та­кива каси под търговската си марка Chillpac™ за разпространение на охла­дени храни (месо, плодове и зеленчуци и готови храни) от преработватели те през дистрибуторските вериги до търговската мрежа. Според функции­те си касите са с различни размери, стифират се по височина и могат да се подреждат в групи за палетизира­не на товарите при максимално опол­зотворяване на площите. Отворите в стените и дъното им подпомагат циркулацията на въздуха за минимизи­ране на времето за охлаждане и опти­мизиране на топлопредаването с цел запазване на първоначалната темпе­ратура на охладените продукти. Мо­нолитно отлетите ръкохватки и уни­фицираният дизайн улесняват прила­гането на автоматизирани системи за манипулиране. Касите са устойчи­ви на удар, влага и екстремни температури от –30 до +50°C.

Комбинирането на пластмасови каси и палети води до формирането на популярните каса-палети. Те са мно­го удобни и икономични за манипулира­не и транспортиране на големи обеми продукция. При тях също се забелязва стремеж към олекотяване при запаз­ване на сигурността им. Каса-палета­та Ropak на Linpac Materials Handling е по-лека от стандартната при същи­те размери и товароносимост. При желание тя може да бъде оборудвана с една или две падащи врати на панти по дългата страница, а палетната ос­нова е четирипроходна. На вертикал­ните стени са предвидени по четири плоскости за етикетиране и поста­вяне на бар-кодове и радиочестотни идентификатори (RFID). Касапалети­те могат да се стифират до шест броя на височина в пълно състояние, а когато са празни, могат да се сгъ­ват, като по този начин се икономис­ва складово пространство.

Директорът по моделиране и си­мулиране на Procter&Gamble Том Ланге е недоволен от досегашния начин, по който се гледа на опаковките в тър­говията като на набор от физични характеристики. Той е убеден, че за намаляване на отпадъците от ком­плексните системи продукт–опаков­ка трябва да се действа не толкова при готовия опакован продукт, кое­то е скъп, времеемък и остарял подход, а по-скоро в процеса на проекти­ране, тестване и създаване. Един от големите успехи на P&G от новия под­ход е виртуалният дизайн на първата пластмасова кутия за кафе AromaSeal. Кутията е от PEVP (полиетилен с ви­сока плътност) и замества използва­ната в продължение на 150 години метална кутия. Новата конструкция е издувна с коекструдиран по подходящ начин 6-пластов бариерен слой, оси­гуряващ 12 месеца трайност на про­дукта. Кутията е устойчива на удар­ни деформации, с ниско тегло и е сти­фируема. Вградената дръжка улеснява захващането и манипулирането. Сис­темата за затваряне включва обел­ващ се шев с еднопосочен клапан за освобождаване на газовете от опако­ваното току що опечено кафе на зър­на и елиминиране на опасността от увеличаване на налягането вътре в кутията. Шевът гарантира запазва­не на преснотата и аромата на кафе­то през жизнения му цикъл.

Проучване на Lux Research показ­ва, че за да достигнат очаквания дву­цифрен ръст, биопластите трябва да са не само екологични, но и да са ефективни и икономични. Засега те имат само 1% дял от глобалния па­зар на пластмаси в стойностно изра­жение. Опаковането на храни е една от нарастващия брой индустрии, кои­то с интерес гледат на биопласти­те. Задвижван от склонността на потребителите да се насочват към екологични решения и от променли­вите цени на петрола, ръстът на би­опластите ще бъде двуцифрен, но той започва от толкова ниска база, че едва ли ще има съществено влия­ние върху световната икономика или екология през следващото десетиле­тие. Все пак, за да претърпят сери­озно развитие, биопластите трябва да имат качества, ако не превъзхождащи, то поне сравними с тези на кон­венционалните пластмаси, като до­бро равнище на топло- и студоустой­чивост, якост, коравина, прозрачност и др. В краткосрочен план цената на биопластите ще ограничава тяхното приложение до отделни ниши в иконо­миката. Затова, въпреки че качества­та на някои от тях (например PLA) са сравнимо с тези на пластмасите на база петрол, тяхната цена си оста­ва почти двойна, поне докато цената на петрола се задържа на нива под 100 долара за барел. Нещата се утежня­ват допълнително от нарастването на цените на растителните продук­ти, което компенсира изгодата от тяхната възобновяемост. Икономиче­ските показатели ще продължават да бъдат главният двигател на възпри­емането на „зелените“ материали от компаниите и потребителите.

 
13.10.2011.
Автор: инж. Емил Андронов
0 Коментари
Таг :

Опаковъчни материали

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар